pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, August 1, 2012

Bahagia apabila diuji = Iman

Allahuakhbar ! DIA sentiasa tahu apa yang terdetik dihati dan saya terbaca status ini disaat diri sedang memerlukan kata-kata semangat. Seperti dipujuk-pujuk olehNya saya rasa  :)


Iman itu diuji. Iman itu bahagia. Iman itu ialah bahagia apabila diuji.

Bersedialah untuk diuji dengan sentiasa menambah iman. Dengan iman kita diuji, dengan ujian kita menambah iman. 

Orang yang bahagia tidak sempat bertanya apakah aku bahagia kerana sibuk menghadapi ujian. Mereka hanya sempat bertanya, apakah aku sudah beriman? 

Apakah aku beriman? Jawabnya, (kembalilah kepada ayat pertama...)

- Ustaz Pahrol Mohd Juoi-


Kadang-kadang apabila terasa bahawa ujianNya sangat berat, hati dengan sendiri akan kembali 
terpujuk dengan janji Allah bahawa DIA menguji hambaNya sesuai dengan kemampuan kita. La yukallifullahunafsan illa wus'aha. Allah tidak memberati seseorang melainkan dengan apa yang terdaya olehnya sahaja. DIA uji sebab dia tahu kita mampu. 

Orang yang bahagia tidak sempat bertanya apakah aku bahagia kerana sibuk menghadapi ujian.
Semoga kita tergolong dalam golongan mereka-mereka yang merasai 'kemanisan' dalam setiap ujian.
Susah tapi inshaAllah  :')


Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). 
(Al-Baqarah: 214)

Kan Allah s.w.t Maha Mengetahui lagi Maha Mengasihani 
 

[qilaamin]
010812
16:12

1 comment:

aindzaya said...

apabila kita di uji..itu maknanya kita ada iman :)