pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, December 31, 2009

last en3 4 dis year ^^,

buat semua sahabat tersayang,semoga apa yang korang rancangkan untuk tahun depan berjaya hendaknya..mungkin tahun ini tidak begitu indah jalan yang kita lalui,percayalah itu semua ada hikmahnya..sekalipun jalan yang dilalui sangat indah,jangan lupa untuk bersyukur kerana Dia boleh tarik semula keindahan itu pada bila-bila masa..ingatlah walau apa pun yang kita rancangkan, segalanya terletak ditangan Allah s.w.t..kita hendaklah berusaha,berdoa dan seterusnya berserah kepadaNya..
~
Allah s.w.t berfirman dalam surah Ali-Imran, ayat 159,maksudnya:
 Dan apabila engkau telah berazam untuk melakukan sesuatu perkara, maka hendaklah engkau bertawakal kepada Allah.. Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bertawakal kepadaNya...
~
jangan lengahkan segala apa yang korang impikan..cubalah sebaik mungkin untuk menggapainya kerana kita tak tahu apa yang akan terjadi pada masa akan datang..
~
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Kahfi, ayat 23 yang bermaksud :
 Dan janganlah engkau katakan pada sesuatu perkara bahawa aku akan lakukannya pada keesokan harinya, kecuali kamu katakan juga InsyaAllah..

** gelang kayu sudah d'jumpai,alhamdulillah..sgt2 hepii :)

Monday, December 28, 2009

azam bukan mmbe name azam..

aku jarang ade azam tahun baru..membe skola dlu nme azam ade la kot,hehe..tp tbe2 rse nak ader azam lak utk taon 2010 yg akn dtg nie..ntah ape yg special dgn taon dpn nie aku pn x tau,tp aku tetap nk ade azam taon baru..setelah d'fkir2 kn,nie la antara azam aku utk taon dpn :

1) aku nk blaja rjin2 coz b4 nie aku rse aku dah byk sgt maen,btol..trget mau dpt DL sem dpn ats sbb kciwa dgn rsult sem sblm2 nie..lbih2 lg rsult last sem,sgt trok,huhu..aku x mau pkra yg sme b'ulg lg n wat ibu n ayh kciwa dgn aku.. *hope sgt yg nie aku bjye m'lksneknnye..*

2) aku trget taon dpn nk slalu ade kt library,study..bile org msok library je nmpk muke aku,bia smpai mkcik pstkwn 2 muak tgk muke aku.. *xpe,demi kjyaan..*

3) hope aku dpt kurgkn aktvti balik umah stiap ujg mggu..nk fokus kt study coz aku tau bile blik umah,aku leka sket,aishh.. *yg nie cam susa nk t'laksne,huhu..*

4) aku hrp dpt kurgkn aktvti online m'online nie..so myb pasni aku ley post en3 mse hjung mggu je.. *sbb 2 la,aktif tlis blog la ni,smpai 1 ari 2 post,hehe..*

5) mau kurgkn maen msg,hoho..yg nie aku psti bjye coz sume org mkin ari mkin bz.. *bgos jgk,ade hikmahnye nie..*

6) mau kurgkn sikap suke m'kritik n m'saiko org.. nie bad habit aku,huhu.. *ok,m'kritik mgkin bjye,tp m'saiko,aku sukeee,haha..*

7) mau jd lbih t'atur,kalo x aku akn k'ilgn lbih byk brg yg aku syg..*glg kyu still x jmpe,mne pegi,huhu..*

8) mau slalu snyum,pd org yg lyak trima snyumn aku la coz aku nie muke grang mnjang..lbih2 lg time ade mslh,aku mst cool.. *tau dah,mst ade org kate aku kerek,xpe aku maafkn kamu,huhu..*

9) mau khatam al-quran lg,insyaAllah.. *igt mau join pi usrah..cik paie,jd ke plan kite ni,asyik t'tgguh je..?*

10) pling pnting,mau lbih byk kn aml ibdt,mau jd ank yg soleh,mau bjye dnia n akhirat.. *smoge aku bjye,amin~*

okey,rsenye ckop la stakat 10 azam..nnt lbih2 x mmpu nk wat plak,hehe..doakn la aku bjye k..kalo aku lalai,sile tego..lg skali,sile tego! jgn ckp blkg..ngumpat2 x baek.. *tetibe*

Hidup memerlukan pengorbananan~Pengorbanan memerlukan perjuangan~Perjuangan memerlukan ketabahan~Ketabahan memerlukan keyakinan~Keyakinan menentukan kejayaan~Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan

pic pmbkr smgat smate2,abaikn muke aku yg nmpk tmbm,kn aku dah kate 2 bgkak kne bola,haha...

** kalo kita rse kita susa,ade org lbih susa dri kita,kalo kita rse kita bagus,ade org yg lbih bagus dari kita..kalo slalu m'mndg langit,jgn lupe pd rmput d'tnah juga (",)v

tlg jgn jadi~

bru lps bce ppr,brita yg mnarik phatian aku ialah janin nyaris dimakan gagak..ok,lbih kurg sme cam kes buang ank..teringat kat rncgn nsi lmk kopi o kt tv9 smlm yg mjmput sorg gurl ni utk cite kn pglmn dia cmne blh t'lnjur dgn bf dia mse mlm thn baru shingga mnybbkn dia mgndung ank luar nikah..

anak 2 kn amanah dri Allah,tp bile amanah 2 dipersiakan,b'sdialah terima blsn Allah.. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “ Barang siapa diberi amanah oleh Allah untuk memimpin lalu ia mati (sedangkan pada) hari kematiannya dalam keadaan mengkhianati amanahnya itu, nescaya Allah mengharamkan syurga baginya ” (Hadith riwayat Bukhari)

skrg gurl 2 stay kat kewaja,n dah lhirkn pn bby nye tp bby 2 prlu d'serahkn pd kluarga agkt..of coz nada gurl 2 mse b'cerita sgt2 sayu..sedey..sebak..mnyesal..aku sgt geram kat gurl cm dia nie..tlg la,mse b'sronok dlu x pk ke akibatnye..da jd cmni bru nk mnyesal..bf dia mne..??mne..igt dia nk b'tggjwb ke..? jgn hrp la..mgkin sdikit ksar bnyinye,tp tlg la jgn jd bdoh..kalo rse fmly xtau ape yg korg wat,tp Allah kn tau..x takot ke dgn blsnNya nnt,huhu..tpok dada tnye iman..

Firman Allah dlm Surah Al-Anfal ayat 29, “ Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu..Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar ”

gurl ni ckp,parents dia pn slh coz x bg phatian kat dia..bg aku,ni 1 mslh yg bese kita dgr..mak bpk bz,ank2 t'abai..mak bpk tnjuk cntoh yg x baek,ank2 ikot..mmg brat sbnanya tggjwb jd ibu bapa nie..Alhmdulillah aku ade ibu n ayh yg btol2 amek brt psl hal ank2 dia..terima kasih ya Allah..aku psti pd mse akn dtg nnt,tggjwb ibu bpa lg b'tmbah2 brt coz tgk jela keadaan skrg ni..sgt2 mrisaukn,huhu..hope aku ley jd seorg ibu yg baek pd mse akn dtg :)

yg wat aku lg t'kjot bile gurl 2 kate,mse mlm 2,bkn dia je yg wat mksiat..rmai lg kat pdg 2 yg wat n smstinya secara terang2an..terang2an..??? aku plik cmne pkra nie bleh blaku..mne pegi polis?anggota pncgah mksiat?org2 awm?xde spe yg bleh amek tndkn ke??ini malaysia,majoriti pnduduknye Islam,tp prangai...hmmm..sedey sgt2,mmg btol dnia smakin m'hmpiri kmusnahannya,kiamat sudah dkat..tp bile,2 kita x tau,so kalo msing2 tros b'klakuan cmni,smpat ke nk b'taubat b4 kiamat,b4 izrail dtg mnjmput..??ya Allah..aku takot,aku pn ade wat slh..aku pn msih dlm proses baiki diri..moga aku istiqamah..

tahun 2010 smakin mghmpiri..aku psti nnt smbutn thn baru ada je kat mne2..mgkin kah kjdian kat ats ni b'ulg lg..brpe rmai kli ni yg bjye d'hsut syaitn?? brape org lg byi yg x b'dose bkl d'lhirkn??brape..?? kan s'baik2nya smbutn thn bru 2 d'gntikn dgn mjlis doa slmt..hidup lbih berkat..ngra pn insyaAllah lbih aman mkmur..tp xpela,kalo mreka x nk,kita wat sndri2..utk dri kita sndri..moge Allah sntiasa m'beri ptnjuk ke jln yg bnar n lrus kpd kita..smoge hidup kita d'lmpahi rhmat n sgala ape yg kita lkukn m'dpt keredhaan dariNya..amin YaRabbal a'lamin..

gmbr hiasan dri mr.google

** kita mampu mengubahnya (",)v

Sunday, December 27, 2009

jalan lagi,lagi dan lagi..

Jumaat lps bleh d’ktekn ade fmly gthring la wlopn juz 4 fmly je yg join..ktorg g jnda baik..pjlnn juz amek mse 1 jam dri umah mokde kt kg.pndan..ktorg tibe dlm kol 3,tros check in..d’sbbkn rmai yg dtg ctu,ktorg bjye dptkn dorm je..cam dok hostel la plak,hehe..

cepocen n manja nk ikot gak..??

1st aktvti bile da smpai n kms2,ktorg g msok sungai..sblh dorm ktorg je..air t’amat la sjuk..actually aku x msok sungai dlu,tp dok jge bby amru..da bso dia,snyp je mse aku pgg,gud boy =)

nie la amru yg sme besday dgn aku,sgt2 comey..

Lps mkn,bru aku msok sungai,hehe..wjib mkn dlu coz perut mse 2 t’amat lapa,hehe..nsib la area 2 fmly ktorg je ade,so x la sgan sgt nk msok sungai..kazen aku yg laki pn bpe ketoi je,bdk2 lak 2..alhmdulillah,dpt gak mrase mndi sungai,haha..Aku maen sepak2 air je,x la bsah abes..so naek je dr ctu,smbung mkn lg..asyik mkn je,nmpknye mggu ni kne diet coz rse da kmbg sgt bdn aku nie,haha..pstu msok sungai jap,then tros naek brsihkn dri pstu pi solat asar..yg bgusnye tmpat nie,ade msjid yg azannye t’sgt la jlas bnyiknye,aku suke ,hehe..

mkn~1st round..

Aktvti sblh mlm,lps solat isyak sume b’kmpul bwh pndok,ktorg smbung bbq siang td..mkn lagikk,ish3..smbil mkn smbil b’borak..sronok la,coz bkn slalu dpt b’kmpul cmni kn..lps siap kms sume,msing2 naek katil..nk tdo la,tbe2 mkcik ajk pi maen ping pong..aku ok jer,hehe..mse tbe kt tmpt men ping pong 2,ade org tgh gne la plak,so ktorg pi maen netball n futsal..bjet pi bkar sgala lmak yg ade pas mkn td la knon,haha..tgh rbut2 bola,tbe2 cntik plak bola 2 pi lnding kt muke aku..kebas jap aku rse muke aku..so kalo naek cti nie,mmbe2 ckp aku da tmbm,aku nk jwb 2 adlh d’sbbkn muke aku bgkak kne bola,haha… *xdpt trime hkikat diri da smkin tmbm,hoho..*

mkn~2nd round,haha..

rndu mau jd keeper =)

Da pnat maen,ktorg blik tdo..tp yg x beznye,ade org b’karaoke lak mlm 2..aisshh,suda midnite 2,apekah b’nynyi2 ni kn..nk x nk lyn kn jela,n x silap aku,lgu yg bjye m’buat aku tido adlh lgu jmal abdillah,azura..pkcik mne ntah nynyi,not bad la sore dia,hehe..

Bgun pg je pas solat sbuh,dorg sume ajk pi maen ping pong..hah?? pg lg 2,smgat btol la fmly aku nie,hehe..yg nie,aku x join coz tgn t’sgt lnguh mse 2,x larat,ni akibat dri men netball b’sgguh2 mlm sblm 2,haha..poyo je..lme gak dorg pi maen,smpai kol 8 kot..pastu ktorg pi msok sungai lg..kali ni 2x gnde sjuk dri smlm coz wktu pg kn..ha,mse nie aku pi kaco ank alg khai,si Danish..d’sbbkn dia ni nkl,n suke pggil org bdk gmok wlopn hkikatnye dia yg gmok,aku pn buli la dia,haha..jht nye aku..dia bling air kt aku,aku bls la..smpai mnangis bdk 2,ish3..dia kne kn aku bleh,aku knekn dia x bleh..x adil btol..pstu t’jrit2 pggil umi dia..igt aku takot la,haha..

ciptaan Tuhan,sgt indah..!!

Pastu aku g spa..*knonnye,haha..*ade 1 area kt sungai 2 yg mne tmpat b’kmpulnye ikn2 kcik yg ggit2 kki org utk buang ktorn yg ade..kki org laen ikn 2 ggit,tp kki aku x..d’sbbkn aku sntiasa b’fkirn +ve,aku pcye ikn 2 x ggit kki aku coz kki aku mmg da brsih s’bersih2 nya,hahaha..*abaikan..* lps maen air,ktorg pi brk1st,mkn nsi lmak..lmak..lmak..?? hui,cnfirm brat bdan naek,naek dan naek,hehe..

mkn 3rd round,tepi sungai 2,hehe..

Ktorg blik kl tghari ari sbtu..mse dok kms2 brg,Danish dtg kat aku smate2 nk ckp dia x nk kwn dgn aku coz aku jht,haha..eleh,x nk kwn tp dtg gak kat aku..geram btol aku kat dia,hehe..tibe umah mokde lbey kurg kol 2, ktorg blik muar pg td..b4 2,singgah jakel n mydin..ibu bli brg skola adk2,aku pn tmpg s’kaki..borong sakan,hehe..aku dpt ape..?? aku dpt tdung shlai,bli kat jln TAR..puas ati btol,hehe..bkn sng nak crik tdung yg aku btol2 ske n murah hrgenye kat muar or mlaka..so spe la aku nk mntak tlg blikn tdung2 fvret aku kt ctu ekk?? Any volunteers..??haha..

ermm,xtau nk tlis ape..mto ni cntik??hahaha..

okey2..ckop la stakat nie en3 aku..pnat mrepek,pnat mnaip,hehe..cuti kali ni rse sgt2 hepi coz dpt abeskn spnuh mse aku dgn fmly..pesanan dari aku,ape2 hal pn fmly 1st ♥

** gelang kayu ksygnku ilg,sgt sedeyyyy.. :'(

Saturday, December 26, 2009

kalau dah ajal..

juz a short en3..

baru lps tgk berita psl eksiden yg mengorbankan 10 nyawa kat lbuhraya utara selatan kat ipoh perak arini..

driver pn ngaku yg dia ngntuk mse drive 2..owhh..nk slh kn sape..? dah ajal..ni qda' dan qdar Allah..

takziah buat ahli kluarga mngsa..sgt2 sdey tgk reaksi fmly msing2..x dpt bygkn kalo pkra cmni t'jd kat fmly aku,huhu..mntak d'jaohkn la..

Ssungguhnya kmatian 2 x prnah d'undg atau d'jmput, ia x prnah b'kompromi, x m'mlih mrtbat, dlm keadaan sdar atau b'khayal, dlm taqwa atau mksiat..Kmatian 2 psti ada d'mna2..

Maksud Firman Allah s.w.t dalam surah an-Nisaa' ayt 78 : " Di mana saja kamu berada, kematian itu akan mendapatkan kamu sekalipun kamu berada dalam kubu yang kukuh "

** sgt2 rsau,huhu..

Thursday, December 24, 2009

aku mmg ank ayh =P

pada pndgn aku,hp ayah sudah uzur sangat..bygkn,prlu diikat dgn getah seandainya mahu d'cas btrinya..oh ayah..bila lagi kamu mahu menukarkannya kepada yang baru..?? buknnya xde duit..kalo bleh ktorg nk bli kn je yg bru,tp ayh da ade duit,tggu mse je nk g bli..

ayah pernah ckp,kalo nk bli bia yg puas ati so pasni x pyh nk gnti2..ok2,tp smpai bile nk crik yg bknan d'ati..?stiap mse akn kluar model baru..hehe..ayah2..stiap kali ayh tnjukkn calon hp yg dia nk bli,dia mst tnye ok x.. *wah,calon tue,hehe..* ade 3g x..ohh,ayh mau b'3g dgn sape...??? kalo dgn angah xpe,pasni xyah la nk rndu2 angah lg,hehe..pdhal ank ni jgk yg rndu kat ayh nye nnt,haha..kate ank ayh =p

mse ayh mude2 dlu,ayh mmg grang sket..aku pling x bleh lupe bila adik pmpn aku kne cili kat mlut coz dia ckp pkra yg x spatonye bdk2 kcik ckp..n akibat dri 2,smpai skrg aku x pnah dgo dia sbot pktaan 2..yg pling best,bbir dia tros merah smpai skrg,jlez je aku,haha.. *yo,sila jgn perasan,hehe..* aku pnah gak nangis bile ayh rotan adk laki aku,sbb dia x solat..kcik lg dia mse 2..aishh,aku nangis cam aku lak yg kne rotan,haha..tp aku tau,sume pkra yg ayh wat 2 sbb nk ddik ank2 dia..terasa sgt3 beruntung sbb ade ayh cam ayh (",)

1 pkra yg aku perasan,aku btol2 ikot prgai ayh adlh bile ibu aku pggil adik aku n dorg wat xtau,ayh besenye akn ulg pggil adik aku 2..so bile ayh xde kt umah,n dorg x dgr ibu pggil,aku akn amek alih tugs ayh..kdg2 bleh jd gado bile dorg jwb,org dgr la ibu pggil..aku pstu jwb,da dgr nape x pegi...n mule la msing2 wat muke,hahaha..

ktorg adk bradik suka b'gdo sbnanya..xla smpai b'tmbuk or trik2 rmbut..apekah kan,haha..tp adat la,b'gdo mnje..lgpn air d'cncg kn x kn ptus..lg 1 bile kitorg b'gurau,kdg2 ibu bleh slh fhm igtkn ktorg b'gdo..owh ibu,maaf kn kami ank2 ibu yg sgt mriah prngainya ini,hehe..pnah gak t'pk,ni bru 4org..kalo 12org or 14org cam adk bradik ibu n ayh,byg kan laaa.. *tetibe xdpt bygkn,hahaha..*

saat manis,bile ktorg adk bradik b'kmpul kat bilik ayh n ibu pstu b'borak..pnah ayh tnye,dlm rmai2 ank ayh nie,sape lah yg jge ayh n ibu bile ktorg tua nnt..owh,soaln 2 sgt sedey ok,huhu..ayh besenye tnye camtu bile ktorg b'gdo..yela bpk mne la x rsau kn tgk ank2 dia gdo..

b'gado 2 erat kn hbgn ktorg sbnanye,coz bile slh sorg xde,sunyi gak,heheh..umur nk masok 21,along plak 23 tp prgai cam knk2 ribena je,haha..jgn riso,wlau ape pn t'jd ktorg ttp akn jge ayh n ibu smpai bile2 ♥

firman Allah s.w.t dlm surah ( al-Isra` 17:23) : " Jika salah seorang di antara keduanya (ibu bapa) atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia "

** smoga Allah pnjgkn umur ibu bapa ku,amin~~

Wednesday, December 23, 2009

pakcik nk duduk..??

penah x korg berada dlm situasi camni..

situasi 1 : korg nek bas,dpt tmpt dduk baek pnya,haha..tgh dduk2 mlyn perasaan sndiri,tibe2 bas berenti utk ambil pnumpg len..bas x la pdat sgt,tp tmpt dduk da full..yg naek 2 plak,slh sorg nye pkcik yg da b'umur..diri plak dpn korg smbil tgn pgg tiang utk b'paut..dlm fkirn korg t'pk la,nk ksik pkcik ni dduk ke x..nk kc ke x..nk ke x..wlpn mse 2 lenguh kat kki akbt b'jln still x ilg lg,akhirnye korg wat kputusn nk tnye pkcik 2.. ' pkcik nk dduk..? ' dgn sopnnye korg tnye,hehe...tibe2 pkcik 2 geleng kpla x nk..haaa,kan da mlu..tp korg da bgun pn mse 2,n sruh pkcik 2 dduk gak..nsib pkcik 2 nk dduk,kalo dia b'dgil x nk dduk,x tau la kn,hehe..

2 la pglmn aku..dlm ati,eh pkcik ni jual mhl pule,hehe..bkn ape,kalo dia muda n ggah prksa lg,mmg aku x bg can dia dduk..ni dia dh tua..kesian je tgk dia diri x stabil dlm bas 2,wat nye dia t'jtuh kn susa,huhu..pastu aku borak2 jap dgn pkcik 2..pramah lak plak aku ni,hehe..x msal2 mmbe2 aku kate aku dpt bkl pak mrtua mse jln2,hahaha..mekaseh korg =P

situasi 2 : korg nek bas yg mmg da sdia pdat..ade tggal 3 tmpt ksong,btol2 ckup utk korg n mmbe..tnpe byk crita korg tros dduk kt seat dpn skali,yg ade 1 seat 2 je..d'sbb kn bas 2 bas sgkot,of coz dia akn brenti ambil org..skali 2 dia brnti,ade la sorg mkcik ni n b'brpe org lg naek..tnpe buang mse korg tros bg tnde isyrt tnye mkcik 2 nk dduk ke x..mkcik 2 lju je ltak brg2 dia then tros dduk,hehe...tp yg x best nye,korg d'usik oleh b'brapa bdk nkl yg trut ade dlm bas 2 jgk..dorg pggil2 korg,ajak dduk dgn dorg pstu tnye x pnat ke b'diri bdk baek...

ok,ni pn situasi aku..igt aku ske2 ati ke nk tnjuk baek..?? huhu..ape yg dorg wat 2 sgguh kurg ajar bg aku..da la dorg lg muda,pstu nk b'siul2..memekak dlm bas 2..sgt x sopn..mne pegi budi bhse bdya kita..?? tp xpela,drpd aku mlyn dorg,baek aku fokus b'diri,x msal2 aku lak jtuh kalo bas 2 koner baring,haha..yg bestnye,kali ni aku dpt bkl mak mrtua plak,hahaha.. *abaikan*

disebabkn 2 situasi ni la,aku kdg2 srba slh nk kc tmpt dduk kt org bile naek bas..bile nk kc dduk,dorg tolak,kita malu..bile kc org dduk,org len igt kita sje nk tnjuk yg kita ni baek..adoooiii...mne ade..bkn dpt pahala pn kalo sje nk mnunjuk2..2 kn x ikhlas nmenye...bile d'pk kn blik,prlu ke kesah sgt pe org kate..yg pnting niat kita..aku lbih suka jd yg memberi dari jd yg mnerima =)

lg 1 aku ske tgk mreka yg aku tlg,t'snyum spnjg pjlnn 2 coz dorg rse slesa,n aku nk dorg tau wlau ape yg brlaku,msih ade lg org kt dnia ni yg syg,hormat n prihatin kt dorg..aku pcye,kalo kita wat baek kat mak bpk org len,mgkin 1 ari nnt dorg wat baek kat mak bpk kita plak,insyaAllah..btol x..?

** sgt2 terharu bila org ckp trima kasih kat kita (",)

Sunday, December 20, 2009

bila cik qila ke luar negara~

okey en3 kali ni skadar nk kongsi pglmn mlwt ngra org smbil komen2 pe yg ptot,hehe..

agak excited bile dpt tau nak gi mlwt ngra org..tak jaoh pn,sgpore je..tue pn mkcik blnje,nk gi sndri x mrase la kot,haha..tp btol la kate pepatah,hujan emas d'ngri org hujan batu d'ngri sndri lbih baik d'ngri sndri...

juz nk komen 1,toilet sgt tak msra pgguna,huhu..okey mmg la tknlogi mkin cggih,tp aku still rse prlu ade paip air dlm stiap toilet..ade salur gtah lg bgus,sng nk bersihkn diri.. Firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah ayat 222,maksudnya : ” Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang yang sentiasa mensucikan diri ”  kebersihan kan sbhagian drpd iman,so bile da m'alami mslh cmni,nmpknye mmg aku takkn jejakkn lg kaki kot kt sgpore tue,hehe..

brg2 agk mhal,1 dollar duet dorg rm 2.5o duet kite..hmm,spe2 kje kat sgpore tp stay kt mlysia mmg lumayan la kn..2nd day gi pulau sentosa..uisshh,tiket sgt mhl..stiap tmpt kat dlm tue prlukn tiket kalo nk msok..nsib la org blnje,alhamdulillah..tima kaseh mokda =) msok underwter world nye,subhanallah..rse sgt2 kgum dgn ciptaan Allah..cntik,indah,unik,tak bleh nk gmbar dgn kate2 la..sungguh besar kuasaNya kn..mrase la wat smthing yg x pnah aku wat,hehe..tp still rse x puas ati npe tiket mhl sgt,huh..nape...???

manusia plak tersangat la ramai,tak pernah aku b'jln sme2 dgn b'ribu mnusia dlm 1 mse mcm aritu..mcm2 ragam la..kalo nk cite psl adab,aduhai..tak pyh la..pdhl bkn susa pn beralih ke tepi sket kalo org nk lalu ni tak diri statik je kat situ..dgn jln yg jem lg mse on d'way nk ke sgpore n mse nk blik jb,jgn ckp la..habis terbang sumer sifat sabar masing2 kot,astaghfirullahal'azim..tp tue la hkikatnya..

“ dan sesiapa yang bersabar,maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas(manfaatnya) daripada kesabaran ” ~ Riwayat Bukhari dan Muslim

yg psti mjoriti pndduk sne chinese,nk jmpe org mlyu b'tdung dlm b'ribu2 mnusia tue agk susa la so aku mmg tersangat la bersyukur dilahirkan di bumi Malaysia =) tourists pn rmai,so mcm2 bhse aku dgr mse dok jln2 tue..mnarik gak,hehe..

spnjg holiday ni pe yg bleh aku rmuskan d'sni,aku lg slesa mkn kat wrung dri mkn kt hotel..n lbih ske dok kmpung dri dok bndar2 bsr cam jb,tmpat aku mnumpg tido aritu ataupn bnda sesak cam sgpore tue..ntah nape ek,kampung kah aku..??? haha..aku x kesah,aku mmg bdk kampung yg cintakan kmpungnya yg tercinta..err,apekah yg aku cuba smpaikn ni,hehehe..abaikan =P

k la,jom intai ape pic yg aku amek spnjg jln2 crik mkn aritu..

  

   

 sgt pnat berjalan,bahu pn suda sakit..on d'way blik muar kpla sgt pning la plak,huhu..kesian sgt kat dak ni kn,hehe..k la,ckup stakat ni pglmn yg nk aku kongsikn b'sme korg.. hope korg enjoy m'bcenye =) wah,cam rmai je yg bce,poyo~

** suda puas b'jln,kne start pk psl study ('',)v

Thursday, December 17, 2009

masanya telah tiba~4p

hanya tinggal beberapa jam saja lagi kita umat Islam akan melangkah ke tahun yang baru,Alhamdulillah..

salam maal hijrah 1431 (",)

terngiang-ngiang ditelinga lagu maal hijrah yang mana liriknya memberi makna yang sangat mendalam pastinya buat semua..

1 muharram detik permulaan~ inilah masanya,tak perlu kita tunggu tahun baru 2010,ini tahun baru Islam,mari kita berubah kepada yang lebih baik,insyaAllah dengan niat yang betul Allah permudahkan jalan..

Hijrah Itu Pengorbanan ~ berubah dari yang kurang baik kepada yang baik,berubah  dari yang baik kepada yang lebih baik,bukankah itu suatu pengorbanan yang mulia..

Hijrah Itu Perjuangan ~ berusaha melawan hawa nafsu,perjuangan yang  simple dan tidak perlu ke medan perang,mulakan dengan diri kita sendiri,aku boleh..!! 

Hijrah Itu Persaudaraan ~ bersama-sama mendorong orang lain untuk berubah kepada yang lebih baik,bukankah itu tanda kita bersaudara..? orang yang mengajak kita berbuat jahat bukanlah saudara yang baik..

Hijrah Membentuk Perpaduan ~ seperti penghijrahan Rasulullah s.a.w dari Mekah ke Madinah yang telah menyatu padukan golongan Muhajirin dan Ansar..dengan berubahnya kita ke arah yang lebih baik dan sama-sama mengajak orang lain turut berubah,pastinya akan membentuk perpaduan yang indah..Islam akan menjadi lebih kuat apabila umatnya bersatu padu..

Islam tidak suka kepada umatnya yang hanya berdiam diri dan menunggu sesuatu untuk mengubah nasib mereka.. diri kita sendirilah yang perlu berubah..ya,kita..kau dan juga aku =)

Allah s.w.t berfirman melalui surah Ar-Ra’ad, ayat 11 yang bermaksud:

" Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya ”


beberapa keutamaan dan peristiwa di bulan Muharram boleh dibaca
disini~klik

** semoga Allah terus beri aku kekuatan..

Wednesday, December 16, 2009

pesanan yang tak berapa nak sampai,huhu..

sebelum baca apa yang ditulis kat bawah nie,harap korang tak mempertikaikan 'pesanan' yang cuba aku sampaikan kali ini..saje je nak share kegembiraan coz AKHIRNYA dapat jugak aku tengok movie saw yang ku idam-idamkan,hehehehehe.. [ ok,hati still bahagia walaupun dah beberapa jam berlalu (",) ]

aku sangaaaat suka tengok movie yang melibatkan pembunuhan kejam,darah yang sangat banyak dan mungkin juga melibatkan hantu,hehe..pendek cerita,movie yang genre nya seram dan ganas..18SG tanpa melibatkan 'aksi-aksi terlampau' ok...dah banyak movie 18SG yang aku tengok sampaikan kadang-kadang aku boleh teka dengan tepat siapa pembunuhnya,siapa yang jahat dan bagaimana jalan cerita nya..rasa macam diri ni director la pulak =P [ agak tidak seronok disitu coz dah tak suspen,haha..]

contohnya macam semalam,baru tengok cerita saw iv..1st time dalam hidup terasa tak sanggup nak ngadap cerita secara direct dari mata terus ke skrin seperti sebelum-sebelum ni,haha..terpaksa memegang bantal untuk menutup muka,aishhh..bukan sebab takut,tapi sebab loyaa~pengakuan yang memalukan,huhu..

bayangkan,untuk tidak mati dibunuh,korang terpaksa memotong apa-apa saja yang terdapat pada diri korang dan kemudian akan ditimbang beratnya..kalau timbangan korang lagi ringan,korang akan dibunuh..macam dalam cerita tue,sorang lelaki potong lemak kat perut dia untuk ditimbang,sorang perempuan ni plak pilih untuk potong tangan dia..tangan lebih berat,of course perempuan tue menang dan lelaki tue plak mati..

bayangkan korang terpaksa memilih untuk menyelamatkan salah 1 antara 2 orang yang korang kenal daripada mati digantung..yang mana korang pilih..??

bayangkan korang terpaksa pilih 2 daripada 6 orang untuk tidak ditembak mati oleh mesin yang korang sendiri boleh control..tapi untuk menyelamatkan 2 orang tue pun,korang terpaksa mencederakan diri korang sendiri..apa yang korang akan buat..??

amboih,berapa banyak bayangkan daa..haaaa,susa kan..tapi tue dalam movie la,tak mungkin kot boleh jadi realiti.. [ ade perkataan 'kot' disitu,maksudnya tiada apa yang mustahil,hehe..]

ok,setelah puas berkongsi kegembiraan,boleh la sampaikan pesanan..walaupun agak tiada kaitan dengan ape yang dibebelkan diatas ni,sorrryy..korang baca jela ek.. (",)v

pastinya dalam hidup ni kita tak boleh lari dari membuat pilihan..kena pilih nak pakai baju apa,nak makan apa,nak duduk kat mana,nak solat bila masuk waktu atau 'nanti-nantilah',semuanya kena pilih..dan pilihan tue terletak kat tangan kita sendiri..kalau salah buat pilihan,buruk akibatnya..tapi kadang-kadang akibat yang buruk tue boleh mengajar kita..at least kita takkan ulang kesilapan yang sama kan..

bagi aku la,kegagalan tue adalah permulaan bagi suatu kejayaan..em stakat buat pilihan nak makan apa,nak tido pukul berapa,tak la susah kan tapi camne kalau pilihan yang bakal kita buat tue menentukan masa depan kita..??

kalau pilihan yang sukar perlu dibuat,tiada jalan yang lebih baik melainkan melakukan solat istikharah =)

ramai yang salah anggap,ingatkan solat ini hanya perlu dilakukan apabila ia melibatkan soal jodoh..oh tidak sama sekali..yang pasti,hanya boleh beristikharah untuk perkara yang harus sahaja..perkara yang sememangnya haram atau wajib tidak dibenarkan sama sekali ok..

dari Saad Bin Abi Waqas r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda : “ di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya ”

sabda Nabi Muhammad lagi : “tidak akan kecewa bagi yang melaksanakan istikharah dan tidak akan menyesal bagi orang yang suka bermusyawarah dan tidak ada kekurangan bagi orang yang suka berhemat” (Hadith Riwayat Thabrani)


** bolehkah aku pilih untuk tidak memilih....??

Tuesday, December 15, 2009

rupa baru setelah melakukan plastic surgery,ohh~

alhamdulillah,tiada lagi unsur
kegelapan,hehe..
~
layout yang baru,walaupun agak 
warna-warni aku berpuas hati
kerana itu mencerminkan 
duniaku yang baru..
~
sangat indah dan lebih mencabar..
(",)v
~
btw jangan risau,niat aku menulis di blog ini
masih sama seperti dulu,itu sudah pasti..
~
** harap kamu semua dpt menerima rupa baru blogku ini ye,hehe..

Monday, December 14, 2009

sudah miliki kamus yg baru =)

ketika menantikan masuknya waktu zuhur tadi,boleh dikatakan aku sedang termenung ketika itu..tiba-tiba,adikku menyerahkan sebuah buku yang agak tebal,bertajuk la' tahzan~jangan bersedih~don't be sad karya Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni kepada aku..sambil menghulurkan buku itu dia berkata 'jangan bersedih'.. [masih sempat lagi kamu bergurau ya,haha..]

owh,terharu sungguh aku rasa masa itu,coz aku memang teringin sangat membaca buku itu saat ini,tak sangka ibu saudara ku memilikinya..sangat berterima kasih kepada kamu cik nur alya kerana bagi buku ini untuk aku baca,kamu sangat memahami =)

jangan kamu risau,aku tidak lagi bersedih,cuma masih lagi dalam proses memulihkan semangat yang sedikit hilang,hehe..aku yakin aku boleh..! dan aku pasti dengan berlakunya ujian sebelum ini,ia berjaya mendekatkan lagi aku kepada Maha Pencipta dan menjadikan aku seorang insan yang baru..aku seperti baru tersedar dari lamunan yang panjang..masih tidak terlambat bukan,hehe..

aku sendiri dapat rasakan yang aku sudah sedikit berubah..aku semakin menghargai sesuatu dan semakin mensyukuri nikmat yang Allah kurniakan..dan aku semakin percaya dengan segala apa yang berlaku ada hikmah tersembunyi..bukanlah bermaksud selama ini aku tidak bersyukur atau tidak percaya tetapi rasa itu semakin bertambah..ya,aku sangat pasti =)

indahnya ujianMu itu ya Allah,terima kasih kerana memilih aku untuk menghadapinya,Alhamdulillah..

masih lagi dalam proses menghayati isi kandungan buku ini,sangat indah (",)

** mungkin ada yang berkata aku sudah ketinggalan kerana baru hendak mula membaca buku ini....owh tidak mengapa,tiada istilah 'ketinggalan' dalam kamus hidup aku yang baru =P

Friday, December 11, 2009

mungkin aku penah terleka,air mata ini menitis lagi..

mungkin ujian yang aku terima tidak seberat batu didada Bilal Bin Rabah ditambah pula pada ketika itu sang mentari sangat terik dihadap beliau,tapi bagi aku ia sudah cukup berat..sehingga sekarang aku tertanya-tanya,mengapa..mengapa orang lain boleh dan mengapa tidak aku..? astaghfirullahala'zim..

ayah dan ibu,mereka sentiasa ada untukku,terima kasih kalian kerana memahami..aku sangat mencintai kalian,maafkan aku kerana mungkin telah mengecewakan..aku sudah buat yang terbaik,betul kata dia..aku sudah berdoa,mungkin ini belum masanya untuk Allah kabulkan,aku percaya..dan aku telah bertawakal dan inilah hasilnya..tapi aku mungkin tidak berjaya memuaskan hati kalian,maaf :'(

sekali lagi aku bermuhasabah diri,dimana silapnya..adakah salah pilihan yang aku buat selama ini? akhirnya aku yakin,Allah berikan ujian itu kerana Dia sayang kan aku..aku antara insan yang terpilih menerima ujian dariNya..ya,semoga aku sentiasa berfikiran positif,tabah dan cekal menghadapi bukan sahaja ujian ini bahkan ujian-ujian lain yang akan datang,amin..

Dia tak akan menguji jika aku tidak mampu menanggung ujianNya itu..terima kasih Ya Allah,itu tandanya Kau kasihkan aku,Kau tahu aku boleh menghadapinya dan Kau tahu aku akan berusaha untuk mencapainya..setiap apa yang berlaku itu,aku pasti ada hikmahnya kerana semua tahu Kau Maha Adil..

Rasulullah s.a.w berfirman :

barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya,nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan..(Hadith Riwayat Al-Bukhari)

** apa yang Kau tetapkan Ya Allah,aku pasti itulah yang terbaik ('',)

Monday, December 7, 2009

apabila dua hati disatukan dengan izinNya~

sabtu yang lalu aku ke johor baharu..dua pupu ku bersanding iaitu anak kepada sepupu ayah.. aku doakan semoga kalian bahagia hingga ke akhir hayat,amin..wlaupun aku tak kenal abang nie,tapi takpe yang penting kita bersaudara,hehe..

dilahirkan dalam keluarga yang cukup besar membuatkan aku tidak berapa mengenali beberapa individu yang hadir..memalukan,tapi aku bersyukur memiliki ahli keluarga yang ramai,alhamdulillah.. meriaaaahh bak kata orang,hehe..

ada yang tidak ku jumpa bertahun-tahun lamanya,alih-alih sudah ada anak..dulu masa jumpa masing-masing masih kecil,tapi sekarang sudah banyak bezanya,seiring dengan diri yang semakin meningkat dewasa..emm,sungguh cepat masa berlalu (",)

sehingga kan seorang pakcik menegur aku  'yang ni dah bertunang ke..??' owh,aku anggap gurauannya sebagai satu doa..insyaAllah suatu hari nanti jika sudah sampai seru..aku takkan lupa mejemputmu pakcik,hehe..

sebenarnya walau jauh mana pun kita dipisahkan,bagi aku hubungan persaudaraan tetap utuh..jangan sesekali kita memutuskan hubungan silaturrahim..kerana “Seorang mukmin terhadap mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, satu sama lain saling menguatkan..” (Hadith Riwayat Al Bukhari dan Muslim)..

seperti kisah dizaman Nabi Muhammad s.a.w yang mana disuatu majlis,baginda bersabda "Jika di majlis ini ada orang yang memutuskan silaturrahim,silakan berdiri, jangan duduk bersama kami.." selepas itu,hanya seorang saja yang  berdiri lalu pergi tetapi kemudiannya dia datang semula..kemudian Rasulullah s.a.w bertanya mengapa dia berkelakuan begitu..dan lelaki itu menjawab,setelah mendengar sabda baginda dia segera bertemu dengan orang yang memutuskan silaturrahim dengannya untuk saling bermaaf-maafan..

setelah mendengar cerita lelaki itu tadi,baginda terus bersabda "Kamu telah melakukan perbuatan yang baik, duduklah, rahmat Allah tidak akan turun ke atas suatu kaum jika di dalamnya ada orang yang memutuskan silaturrahim.."

oleh itu,sama-sama lah kita menjaga hubungan persaudaraan..semoga kita mendapat rahmat daripada Allah s.w.t seperti yang dijanjikan dalam firmanNya yang berbunyi “Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat..” (QS. Al Hujuraat : 10)

kerana segan,inilah hasilnya,maaf,gambar terlalu jauh,hehe..

Hawa dijadikan dari rusuk Adam
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Bukan pula dikaki untuk dijadikan pengalas
Tetapi dari sisinya untuk dijadikan teman hidup
Dekat dengan lengan untuk dilindungi
Dekat dengan hati untuk dicintai

** teringin mengumpulkan seluruh ahli keluarga dari sebelah ibu dan juga ayah, mungkinkah mencecah ratusan..? =P

angah sayang sangat kat ibu~


istimewa buat bonda tercinta
Puan Sa'adah Bt Md.Salleh
kerana menyambut ulang tahun kelahirannya
yang ke 48 pada
5 Disember 2009
~
semoga ibu dipanjangkan umur
dimurahkan rezeki
dan 
dirahmati Allah hendaknya..
amin~
~
masih ingatkah ibu perkara yang berlaku
pada malam jamuan akhir tahun
angah di sekolah rendah..?
~
ibu datang menemani angah..
tetapi belum sempat melangkah masuk
dan pintu pagar itulah menjadi saksi,
angah menyuruh ibu mengelap bibir ibu
yang kemerahan-merahan disebabkan 
pemakaian gincu bibir..
~
ibu tanya
mengapa..??
angah menjawab
merah sangat,malu je..
tanpa membuang masa ibu terus mengelap bibir ibu..
~
sekarang bila terkenangkan peristiwa itu,
angah sedih..
tersenyum pun ingin juga,aishh..
harap ibu tidak berkecil hati
dengan kata-kata angah ketika itu..
entah mengapa
sampai hati angah berkata begitu kan..
*maafkan anakmu ini ibu*
:'(
~
dulu angah masih kecil 
mungkin tidak berapa memahami..
tapi sekarang tidak lagi,
bagi angah
ibu lah wanita tercantik dalam hidup angah..
ya,wanita itulah ibuku..
sayang ibu sangat-sangat-sangat...!!!!
~
sekali lagi
angah ucapkan
 ~
selamat ulang tahun
sayang
~
 
senyuman ibu penawar dukaku
~
** sayang sangat-sangat kat ayah juga (",)

Friday, December 4, 2009

kata-kata kamu itu buat aku terasa sungguh,terima kasih sahabat..

berbalas mesej dengan sahabat yang aku sayangi semalam..tiba-tiba dia bertanyakan perihal gambar yang aku kirimkan padanya baru-baru ini..

'gambar yang dihantar semalam tue mase kamu kat mana?'

dan aku menjawab 'dalam bilik je,nape?'

'owh ingatkan kat luar..tak pernah nampak kamu berpakaian begitu..'

'eh taklah,tak selesa nak keluar pakai camtu,lagipun baru sekali je pakai..takkan pakai lagi kot,huhu..'

'eh aku bukannya tak kasi kamu pakai camtu,juz tanya je tapi kalau kamu dah tak nak pakai lagi, bagusla..'

'takpe aku faham maksud kamu,huhu..'

'baguslah kalau kamu faham,hehe..'

walaupun sahabat aku ni tak menegur secara direct,tapi kata-katanya tue betul-betul terkesan di hati..mendalam maksudnya..mungkin disebabkan baju itu berlengan pendek dan aku memakai inner menyebabkan ia nampak seperti betul-betul mengikut bentuk lengan..

Ya Allah,malunya..kita rasa kita dah menutup aurat..tutup memang tutup tetapi salah caranya..mungkin cantik pada mata kita,tapi tidak cantik pada pandangan mata orang lain..apatah lagi pada pandangan Allah s.w.t sendiri kerana salah satu adab berpakaian dalam Islam adalah pakaian mestilah tidak ketat..antara adab-adab lain yang ingin aku kongsi adalah seperti berikut :

1. Menutup aurat

aurat lelaki menurut ahli hukum ialah daripada pusat hingga ke lutut. Aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya, kecuali wajah, tapak tangan dan tapak kakinya. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Paha itu adalah aurat.” (Bukhari) 

2. Tidak menampakkan tubuh

pakaian yang jarang sehingga menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampak warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liukkan badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk. Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh.” (Muslim)

3. Pakaian tidak ketat

tujuannya adalah supaya tidak kelihatan bentuk tubuh badan.

4. Tidak menimbulkan riak

Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: “Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana perasaan sombong, Allah s.w.t tidak akan memandangnya pada hari kiamat.” Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan pada hari akhirat nanti.” (Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’iy dan Ibnu Majah) 

5. Lelaki, wanita berbeza 

maksudnya pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita, begitu juga sebaliknya. Rasulullah SAW mengingatkan hal ini dengan tegas menerusi sabdanya yang bermaksud: “Allah mengutuk wanita yang meniru pakaian dan sikap lelaki, dan lelaki yang meniru pakaian dan sikap perempuan.” (Bukhari dan Muslim) 

Baginda juga bersabda bermaksud: “Allah melaknat lelaki berpakaian wanita dan wanita berpakaian lelaki.”  (Abu Daud dan Al-Hakim).

6. Larangan pakai sutera 

Islam mengharamkan kaum lelaki memakai sutera. Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: “Janganlah kamu memakai sutera, sesungguhnya orang yang memakainya di dunia tidak dapat memakainya di akhirat.” (Muttafaq ‘alaih) 

7. Melabuhkan pakaian 

contonya seperti tudung yang seharusnya dipakai sesuai kehendak syarak iaitu bagi menutupi kepala dan rambut, tengkuk atau leher dan juga dada. Allah berfirman bermaksud: “Wahai Nabi, katakanlah (suruhlah) isteri-isteri dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman, supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.”  (al-Ahzab:59) 

8. Memilih warna sesuai 

contonya warna-warna lembut termasuk putih kerana ia nampak bersih dan warna ini sangat disenangi dan sering menjadi pilihan Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda bermaksud: “Pakailah pakaian putih kerana ia lebih baik, dan kafankan mayat kamu dengannya (kain putih).” (an-Nasa’ie dan al-Hakim) 

9. Larangan memakai emas

termasuk dalam etika berpakaian di dalam Islam ialah barang-barang perhiasan emas seperti rantai, cincin dan sebagainya.

Bentuk perhiasan seperti ini umumnya dikaitkan dengan wanita namun pada hari ini ramai antara para lelaki cenderung untuk berhias seperti wanita sehingga ada yang sanggup bersubang dan berantai.

Semua ini amat bertentangan dengan hukum Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: “Haram kaum lelaki memakai sutera dan emas, dan dihalalkan (memakainya) kepada wanita.”

10. Mulakan sebelah kanan

apabila memakai baju, seluar atau seumpamanya, mulakan sebelah kanan. Imam Muslim meriwayatkan daripada Saidatina Aisyah bermaksud: “Rasulullah suka sebelah kanan dalam segala keadaan, seperti memakai kasut, berjalan kaki dan bersuci.”

Apabila memakai kasut atau seumpamanya, mulakan dengan sebelah kanan dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Apabila seseorang memakai kasut, mulakan dengan sebelah kanan, dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri supaya yang kanan menjadi yang pertama memakai kasut dan yang terakhir menanggalkannya.” (Riwayat Muslim).

11. Selepas beli pakaian 

apabila memakai pakaian baru dibeli, ucapkanlah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan At-Tarmizi yang bermaksud: 

“Ya Allah, segala puji bagi-Mu, Engkau yang memakainya kepadaku, aku memohon kebaikannya dan kebaikan apa-apa yang dibuat baginya, aku mohon perlindungan kepada-Mu daripada kejahatannya dan kejahatan apa-apa yang diperbuat untuknya. Demikian itu telah datang daripada Rasulullah”.

12. Berdoa 

ketika menanggalkan pakaian, lafazkanlah: “Pujian kepada Allah yang mengurniakan pakaian ini untuk menutupi auratku dan dapat mengindahkan diri dalam kehidupanku, dengan nama Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia.”

~sumbangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia~

daripada senarai kat atas ni,banyak lagi yang aku tak laksanakan nampaknya,aishh..masih tidak terlambat untuk kita (aku dan juga kamu) berubah..berubah kepada yang lebih baik,Allah pun sayang :)

** sikit-sikit lama-lama jadi bukit,InsyaAllah..terima kasih sahabat,aku amat hargainya..

Thursday, December 3, 2009

bukan slalu dapat..

aku nak membebel pun kat kau seorang je sbnarnye,bulehhh.??haha..

sape-sape yang berkenaan sila terasa =P

bile aku m'bebel tue tandanya aku sayaaang,tau..

ni nk pesan sket...

kalau orang da bagi pluang tue,ambik la..
bukan slalu dapat..
aku je yang bagi pluang cmtu kot..
org laen takde..
baek kan aku,huhu..
bila da bagi,kau pula taknak..
aishhh..
takut jugak kau ya akan akibatnya,
hehe..

Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan.. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang.. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula kepada Ilahi."

** mereka bahagia begitu,biarkan... (",)v

Sunday, November 29, 2009

drama~Melayu..

still ade kt desa tercinta,endau :) smbil hirup udara sgar d'ptg ari coz bru lps ujan..ujan rahmat..sejuk je,tue yg msing2 aku tgk sronok je lyn mmpi cam x nk bgun,hehe..
~
line broadbnd yg terrbaeekk juge mnybbkn mood juge tersangat baekkk nk post en3 bru =P npe kt muo x hspd pon,huhu..
~
kmbli smule kat kat cite asl yg nk d'smpaikn..smpena raya aidiladha ni,byk gak drama2 yg d'maenkn kt tv..pling best cite taubat nasuha..kt tv3 kol 10 yg ade sheila rusly n fauzi nawawi blakon tue...aishh,mmg best la cite tue..tp takot gak kalo dpt ayh cmtu kn,huhuh..xpela,nme pn drama..jnji terhibur dgn kletah ank num 3 tue,aiman kot nme nye..comey btol...spe x tgk rugi,jln cite best n yg pling menyentap kalbu ku bile pngajaran yg bleh kite ambil drpd cite tue ialah
~
' kita hanya tau menghargai seseorang tue setelah dia tiada '
~
stuju sgt dgn statement ni coz mnusia ni kdg2 bile org tue ade dpn mte,tau nk sakitkn ati je tp bile org tue da pergi,baru la nk meratapi pmrgiannya..cntohnye dlm cite ni,wife n ank2 fauzi mti d'bunuh,baru la dia nk mnyesal,mnangis bgai nk rak..cam da t'lmbat kn..myb da xbleh mtk maaf kat fmly tp still ade mse utk mtk maaf kt Allah..antara nk ataupn x je..so agk puas ati la bile tnjuk si fauzi ni insaf n b'taubat di pnghjung cite..
~
cite mlm smlm pn ok gak,tp bosan sket la coz da bleh agk endingnye cmne..yg wat aku excited tgk coz ade tiz zaqyah..yela,nuramina..tp smlm dia noraina..ape2 jela,yg pnting dia lg sweet kalo pkai tdung,hehe..moge2 Allah buka la pntu ati dia utk pkai tdung 1 ari nnt,insyaAllah..
~
actually bkn dia yg aku nk citekn,tp lagu Aiman~ Cinta Terakhir yg d'maenkn dlm cite tue yg aku nk kongsikn..lgu ni aku tau da lme tue pn zaty my room8 yg gtau :)
~
Kau Cinta pertamaku
Engkau cinta terakhirku
Tiada apa yang bisa menafikan kasih kita…
Kau ayu dimataku
Satu antara seribu
Tiada tara didunia…
Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir…
Mungkin kitakan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ditentukan Tuhan…
~
so ape pgjrn yg bleh diambil drpd lgu ni..? lupekn psl cinta skjp coz ape yg pnting adelah kat ayt t'akhir lirik nukilan Hafiz Hamidun ni iaitu 'segalanya ditentukn Tuhan'...yup,kita mmg blh plan mcm2 dlm idop ni..smuanya yg best2 blaka,rncgn yg kdg2 x t'jgkau dek akl fkirn pn ade tp kita mst igt,wlau cmne hbat n gempak pn rncgn tue,jgn lupe kat Allah coz akhirnya ditentukn Dia jgk..kn kita hnya mmpu mrncg,tp Tuhan yg tntukn :) so jgn lpe,lps plan,usaha n yg pling pnting b'doa kpdNya..moga Dia mkbulkn,pstu tawakal..insyaAllah..
~
Firman Allah dlm Surah al-Qasas ayat 68-69 yg b'mksud :
~
" Dan Tuhanmu menciptakan apa yang dirancangkannya berlaku dan Dialah juga yang memilih, tidaklah layak dan tidaklah berhak bagi sesiapa pun memilih (selain daripada pilihan Allah). Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah keadaan-Nya daripada apa yang mereka sekutukan dengan-Nya. Dan Tuhanmu Mengetahui daripada apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan "
~
** smbil mnaip smbil mkn lmau,smpai t'tlan bji,adehh..agk2 bleh tmbuh pkok lmau dlm prot ke,hoho..