pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, December 17, 2009

masanya telah tiba~4p

hanya tinggal beberapa jam saja lagi kita umat Islam akan melangkah ke tahun yang baru,Alhamdulillah..

salam maal hijrah 1431 (",)

terngiang-ngiang ditelinga lagu maal hijrah yang mana liriknya memberi makna yang sangat mendalam pastinya buat semua..

1 muharram detik permulaan~ inilah masanya,tak perlu kita tunggu tahun baru 2010,ini tahun baru Islam,mari kita berubah kepada yang lebih baik,insyaAllah dengan niat yang betul Allah permudahkan jalan..

Hijrah Itu Pengorbanan ~ berubah dari yang kurang baik kepada yang baik,berubah  dari yang baik kepada yang lebih baik,bukankah itu suatu pengorbanan yang mulia..

Hijrah Itu Perjuangan ~ berusaha melawan hawa nafsu,perjuangan yang  simple dan tidak perlu ke medan perang,mulakan dengan diri kita sendiri,aku boleh..!! 

Hijrah Itu Persaudaraan ~ bersama-sama mendorong orang lain untuk berubah kepada yang lebih baik,bukankah itu tanda kita bersaudara..? orang yang mengajak kita berbuat jahat bukanlah saudara yang baik..

Hijrah Membentuk Perpaduan ~ seperti penghijrahan Rasulullah s.a.w dari Mekah ke Madinah yang telah menyatu padukan golongan Muhajirin dan Ansar..dengan berubahnya kita ke arah yang lebih baik dan sama-sama mengajak orang lain turut berubah,pastinya akan membentuk perpaduan yang indah..Islam akan menjadi lebih kuat apabila umatnya bersatu padu..

Islam tidak suka kepada umatnya yang hanya berdiam diri dan menunggu sesuatu untuk mengubah nasib mereka.. diri kita sendirilah yang perlu berubah..ya,kita..kau dan juga aku =)

Allah s.w.t berfirman melalui surah Ar-Ra’ad, ayat 11 yang bermaksud:

" Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya ”


beberapa keutamaan dan peristiwa di bulan Muharram boleh dibaca
disini~klik

** semoga Allah terus beri aku kekuatan..

No comments: