pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, December 4, 2009

kata-kata kamu itu buat aku terasa sungguh,terima kasih sahabat..

berbalas mesej dengan sahabat yang aku sayangi semalam..tiba-tiba dia bertanyakan perihal gambar yang aku kirimkan padanya baru-baru ini..

'gambar yang dihantar semalam tue mase kamu kat mana?'

dan aku menjawab 'dalam bilik je,nape?'

'owh ingatkan kat luar..tak pernah nampak kamu berpakaian begitu..'

'eh taklah,tak selesa nak keluar pakai camtu,lagipun baru sekali je pakai..takkan pakai lagi kot,huhu..'

'eh aku bukannya tak kasi kamu pakai camtu,juz tanya je tapi kalau kamu dah tak nak pakai lagi, bagusla..'

'takpe aku faham maksud kamu,huhu..'

'baguslah kalau kamu faham,hehe..'

walaupun sahabat aku ni tak menegur secara direct,tapi kata-katanya tue betul-betul terkesan di hati..mendalam maksudnya..mungkin disebabkan baju itu berlengan pendek dan aku memakai inner menyebabkan ia nampak seperti betul-betul mengikut bentuk lengan..

Ya Allah,malunya..kita rasa kita dah menutup aurat..tutup memang tutup tetapi salah caranya..mungkin cantik pada mata kita,tapi tidak cantik pada pandangan mata orang lain..apatah lagi pada pandangan Allah s.w.t sendiri kerana salah satu adab berpakaian dalam Islam adalah pakaian mestilah tidak ketat..antara adab-adab lain yang ingin aku kongsi adalah seperti berikut :

1. Menutup aurat

aurat lelaki menurut ahli hukum ialah daripada pusat hingga ke lutut. Aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya, kecuali wajah, tapak tangan dan tapak kakinya. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Paha itu adalah aurat.” (Bukhari) 

2. Tidak menampakkan tubuh

pakaian yang jarang sehingga menampakkan aurat tidak memenuhi syarat menutup aurat. Pakaian jarang bukan saja menampak warna kulit, malah boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah, satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liukkan badan juga kepalanya seperti bonggol unta yang tunduk. Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya walaupun bau syurga itu dapat dicium daripada jarak yang jauh.” (Muslim)

3. Pakaian tidak ketat

tujuannya adalah supaya tidak kelihatan bentuk tubuh badan.

4. Tidak menimbulkan riak

Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: “Sesiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana perasaan sombong, Allah s.w.t tidak akan memandangnya pada hari kiamat.” Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan pada hari akhirat nanti.” (Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’iy dan Ibnu Majah) 

5. Lelaki, wanita berbeza 

maksudnya pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita, begitu juga sebaliknya. Rasulullah SAW mengingatkan hal ini dengan tegas menerusi sabdanya yang bermaksud: “Allah mengutuk wanita yang meniru pakaian dan sikap lelaki, dan lelaki yang meniru pakaian dan sikap perempuan.” (Bukhari dan Muslim) 

Baginda juga bersabda bermaksud: “Allah melaknat lelaki berpakaian wanita dan wanita berpakaian lelaki.”  (Abu Daud dan Al-Hakim).

6. Larangan pakai sutera 

Islam mengharamkan kaum lelaki memakai sutera. Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: “Janganlah kamu memakai sutera, sesungguhnya orang yang memakainya di dunia tidak dapat memakainya di akhirat.” (Muttafaq ‘alaih) 

7. Melabuhkan pakaian 

contonya seperti tudung yang seharusnya dipakai sesuai kehendak syarak iaitu bagi menutupi kepala dan rambut, tengkuk atau leher dan juga dada. Allah berfirman bermaksud: “Wahai Nabi, katakanlah (suruhlah) isteri-isteri dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman, supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.”  (al-Ahzab:59) 

8. Memilih warna sesuai 

contonya warna-warna lembut termasuk putih kerana ia nampak bersih dan warna ini sangat disenangi dan sering menjadi pilihan Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda bermaksud: “Pakailah pakaian putih kerana ia lebih baik, dan kafankan mayat kamu dengannya (kain putih).” (an-Nasa’ie dan al-Hakim) 

9. Larangan memakai emas

termasuk dalam etika berpakaian di dalam Islam ialah barang-barang perhiasan emas seperti rantai, cincin dan sebagainya.

Bentuk perhiasan seperti ini umumnya dikaitkan dengan wanita namun pada hari ini ramai antara para lelaki cenderung untuk berhias seperti wanita sehingga ada yang sanggup bersubang dan berantai.

Semua ini amat bertentangan dengan hukum Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: “Haram kaum lelaki memakai sutera dan emas, dan dihalalkan (memakainya) kepada wanita.”

10. Mulakan sebelah kanan

apabila memakai baju, seluar atau seumpamanya, mulakan sebelah kanan. Imam Muslim meriwayatkan daripada Saidatina Aisyah bermaksud: “Rasulullah suka sebelah kanan dalam segala keadaan, seperti memakai kasut, berjalan kaki dan bersuci.”

Apabila memakai kasut atau seumpamanya, mulakan dengan sebelah kanan dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Apabila seseorang memakai kasut, mulakan dengan sebelah kanan, dan apabila menanggalkannya, mulakan dengan sebelah kiri supaya yang kanan menjadi yang pertama memakai kasut dan yang terakhir menanggalkannya.” (Riwayat Muslim).

11. Selepas beli pakaian 

apabila memakai pakaian baru dibeli, ucapkanlah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan At-Tarmizi yang bermaksud: 

“Ya Allah, segala puji bagi-Mu, Engkau yang memakainya kepadaku, aku memohon kebaikannya dan kebaikan apa-apa yang dibuat baginya, aku mohon perlindungan kepada-Mu daripada kejahatannya dan kejahatan apa-apa yang diperbuat untuknya. Demikian itu telah datang daripada Rasulullah”.

12. Berdoa 

ketika menanggalkan pakaian, lafazkanlah: “Pujian kepada Allah yang mengurniakan pakaian ini untuk menutupi auratku dan dapat mengindahkan diri dalam kehidupanku, dengan nama Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia.”

~sumbangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia~

daripada senarai kat atas ni,banyak lagi yang aku tak laksanakan nampaknya,aishh..masih tidak terlambat untuk kita (aku dan juga kamu) berubah..berubah kepada yang lebih baik,Allah pun sayang :)

** sikit-sikit lama-lama jadi bukit,InsyaAllah..terima kasih sahabat,aku amat hargainya..

3 comments:

LORD ZARA 札拉 said...

hmmm~

ada yg tersirat~

-gadis kacha- said...

sabar ae qila..
ade ikmah dsebaliknyee~~

qila~ said...

cgu zara~ erkk,yeke..

pza~ eh,ko slh fhm nie,hehe..shbt terbaik adlh yg mnegur slh shbtnye yg laen..aku suke ^_^