pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, April 21, 2012

Dalam Mihrab Cinta



" Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) nescaya Allah akan mengadakannya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan) serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terfikirkannya. Dan ingatlah, sesiapa berserah diri bulat bulat kepadaNya maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap akan melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap tiap sesuatu "
(surah al Talaq ayat 2-3)

Bismillahirrahmanirrahim

Sebenarnya saya menonton cerita ini secara tidak langsung dan tidak dirancang. Saya tak tahu pun akan kewujudan cerita ni. Cuba teka apa istimewanya cerita ni? Ya ! Ia diadaptasi dari karya Habiburrahman El Shirazy, penulis fevret saya dan sekali lagi saya jatuh cinta ! Subhanallah... Jalan cerita yang sangat indah. Point utama yang ingin disampaikan melalui cerita ni adalah berkaitan fitnah. Fitnah itu lebih besar bahayanya dari membunuh. Tontonlah cerita ini dan anda akan faham kenapa Allah s.w.t berfirman begitu dalam surah al Baqarah.

Satu lagi pengajaran yang boleh diambil daripada cerita ini ialah perancangan Allah sememangnya sangat indah, sentiasa yang terrrbaek untuk hambaNya ^^ 

Korang tengoklah cerita ini kalau ada masa lapang :)


p/s : ada sesiapa nak belanja saya novel ni?? sila-sila,hee...
p/s lagi : oh baju kawen Silvi dalam cerita ni sangat cantek >.<

[qilaamin]
210412
17:21

4 comments:

Nur Ain Jamali said...

Lagu dia sedap kan?agak mensayu dayu sket.. smpi akk siap buat lukisan sbbkan liriknya. huhu.

akak ada PDF cite ni, so tak yah bli novel :D tp lum baca hehe. Nak??
dgn syarat, akk nak movie ni hehe
...xleh download :(( ketika cinta b'tasbih pn xtgk lg...tp PDF ada hehehe

Nur Ain Jamali said...

eh, silap..PDF KCB xde..mihrab je ada.
lg 1, PDF Laskar Pelangi...hehe. Lum bc, niat nk print je. cite ni pn diorang ckp best kn?

qila~ said...

best2 ^^ owyeke? mne lukisan tu?hehe..haa pdf bole download kn,nk bkunye..blnja la :p

bku KCB pn ade da 2set tu.. movie KCB pn dua2 ada..nk? tp cmna nk kc kak ain eh..cite yg ni x download,tgk kt youtube ja,hehe..

laskar plangi pn da tgk muvinya,best >.< bku x bce lg...ksik jela pdf nye kat email org kak ain :))

Anonymous said...

kalo kita berminat nak belanjakan novelnya,cm na cranya kita nk bg dgn awk? ^___^