pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, March 5, 2011

ni yang nak marah ni.

Bismillahirrahmanirrahim.


Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW. “Berilah wasiat kepada aku”. Sahut Nabi : “Janganlah engkau marah”. Lelaki itu bertanya "lagi?" Kemudian baginda mengulangi beberapi kali. “Janganlah engkau marah.” Riwayat oleh Imam Bukhari.


Saya tak suka marah-marah. Sebab saya tahu bila saya marah saya jadi letih dan hasilnya saya tidak dapat apa-apa. Hanyalah marah semata-mata. Tapi sekali saya marah itu bermakna saya memang dah tak boleh bersabar lagi dan biasanya apabila ini berlaku saya akan menangis. Memalukann! 


Di zaman muda mudi dulu memang saya agak panas baran tapi semakin meningkat dewasanya saya (cewah!), saya sedar yang dengan memarahi seseorang ia takkan dapat menyelesaikan masalah. Bertambah sakit hati adelah ataupun mungkin semakin menambahkan masalah yang sedia ada. Makanya saya mula belajar meninggalkan sifat suka-marah-tak-tentu-pasal secara beransur-ansur.


Nak hilangkan terus sifat tu memang sukar sebab tu kena berusaha kuat, jangan mengharapkan orang akan memahami kita setiap masa. (Ya qila ingat kau ja yang boleh marah?) Perlu ingat, ada masa manusia ni boleh bertolak-ansur tapi bila asyik sebelah pihak ja yang kena mengalah, dia akan mula bengang dan dia akan mula marah-marah. Betul tak?hee..


Abu Dzar al-Ghifari berkata: Rasulullah pernah berkata kepada kami: ”Apabila marah seorang kamu yang sedang berdiri maka hendaklah ia duduk supaya hilang kemarahannya. Kalau masih belum juga hilang maka hendaklah ia berbaring”.


Apa yang saya cuba nak sampaikan dari post yang simple mimple nih sebenarnya adelah sila jangan buat saya marah. Bantulah saya mengikis sifat buruk nan satu itu oke :) Tu je. Sekian....


p/s : ade sesiapa pernah kena marah dengan saya ka? I'm sorrrryy~


saya tak garang aih, saya cuma tegas aje >.<


No comments: