pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, March 18, 2011

pentas lakonan.


Dunia ni hanyalah pentas lakonan buat kita semua, tempat persinggahan sementara untuk menuju ke alam yang kekal abadi suatu hari nanti. Tertanya-tanya pada diri sudah aku bawa kan watak aku dengan baik kah selama ini? Ingin juga aku tanyakan pada kalian semua, sudah tahap layak menerima anugerah kah untuk watak yang kau bawakan selama ini? 

Jangan terlalu sibuk membandingkan diri dengan yang laen sebab Allah tu Maha Bijaksana, dia mencipta kita dengan pelbagai rupa. Kalau semua di dunia ni mendapat kebahagiaan sepanjang masa, nanti kita terleka. Sekali di landa bah, terus kita menggelabah. Kadangkala bila penat menjalani hidup, mula rasa dah tak mahu hidup. Eh Allah dah beri peluang, jangan lah pula dibuang. 

Bila aku kata kau tak tahu bersyukur, kau marah. Sedangkan memang itu dah lumrah. Dimulut kata Alhamdulillah, dalam hati eh kau dok menyumpah nyumpah? Astaghfirullahal'azim,sedarlah sedarlah.. Sebab itu aku kata, hidup ini hanya pentas semata. Bersabarlah.. Nanti bila kita dah tutup mata, tiba masa dibangkitkan semula masa tu baru kita tahu pentas dunia ni keseronokannya hanya sekejap cuma. Semoga ujian yang diterima di dunia mendapat penghargaan di alam sana, InsyaAllah :)

Tak guna kalau hanya merungut kenapa masa bukan 25jam sehari kalau kau sendiri yang tak tahu membahagi-bahagi.. (oh ini pesanan pada diri sendiri!)

* masih dalam mood role play >.< 

No comments: