pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, July 30, 2011

Ramadhan : 1 hari lagi

Bismillahirrahmanirrahim.


Ramadhan bakal menjelang, tinggal 1 hari lagi. 1 hari saja lagi ! Pasti ramai yang teruja. Rata-rata blog yang saya singgah semuanya bercerita tentang Ramadhan, Alhamdulillah..


Apa itu Ramadhan? Mengapa perlu berpusa? Andai di tanyakan kepada kanak-kanak berusia 5 tahun jawapannya mungkin " bulan puasa laa, kena puasa sebab mak ayah suruh kalau tak puasa nanti tak dapat duet raya " Hmm budak-budak.. Kita dulu macam ni jugak kot,hehe..


Kalau jawapan dari mereka yang berilmu pastinya " bulan Ramadhan adalah bulan untuk melatih diri menahan rasa lapar dan dahaga dari terbit fajar hingga terbenam matahari "


Tapi mengikut skema jawapan yang disampaikan melalui wahyu Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w mengenai Ramadhan dan mengapa kita perlu berpuasa adalah 


" Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu bepuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa " 
(Al Baqarah ayat 183)

Agar kita bertaqwa. Ya bertaqwa dan dinyatakan juga disitu wahai orang-orang yang beriman. Adakah kita golongan itu? Tepuk dada tanya saja iman kita...


Disini suka saya kongsikan 4 perkara yang perlu kita jaga sepanjang menjalani ibadah di bulan yang mulia ini *sepanjang hidup sebenarnya*



Andai dulu matamu suka melihat perkara-perkara yang tidak baek maka 'tutuplah' ia..


Bila di bazar Ramadhan, mata yang sentiasa suka melihat perkara yang cantik dan menarik mendorong hati berniat untuk berbelanja. Maka berbelanjalah kamu seadanya. Jangan membazir..



Andai dulu mulutmu suka memperkatakan yang buruk-buruk mengenai seseorang maka 'tutuplah' ia..


Bila bersama rakan-rakan, mulut yang sungguh aktif berkata-kata mendorong hati untuk menyampaikan cerita. Maka berceritalah kamu perkara-perkara yang memberikan faedah. Laksanakan lah usrah dan basahi lidahmu dengan zikir dan membaca al Quran..



Andai dulu telingamu suka mendengar perkara yang sia-sia maka 'tutuplah' ia..


Bila berada di tempat orang ramai, telinga sentiasa berminat mendengar apa yang diperkatakan mendorong hati memberi anggapan buruk. Maka pasanglah telinga kamu mendengar ayat-ayat suci al Quran dan ceramah-ceramah agama..




Paling penting andai dulu hatimu sentiasa mengharapkan pujian dan pandangan hormat dari seseorang di atas segala ibadah dan kebaikan yang kamu lakukan, kali ini jagalah ia sebaek-baeknya, jauhi riak dalam ibadah kerana dengan terjaganya hati InsyaAllah terjaga juga diri sekaligus memperoleh redha Ilahi. Itu yang kita cari..


Ingat sahabatku, bersamalah kita berusaha menjaga mata,mulut,telinga dan hati kita...


Panjangnya usia seseorang itu hanya Dia yang tahu. Mungkin ini Ramadhan kita yang terakhir. Andai ini Ramadhan kita yang terakhir, apa yang sepatutnya kita lakukan? Renung-renungkan, laksanakan lah sesuatu selagi masih punya masa...


Selamat menyambut Ramadhan al Mubarak diucapkan buat semua pembaca. Maaf dipinta seandainya di sepanjang perkenalan kita mungkin ada salah dan silap yang telah saya lakukan. Diharap ukhwah yang terjalin berkekalan selamanya. Juga diharap semoga Ramadhan kali ini membawa seribu satu perubahan buat kita. Pastinya perubahan yang baek ya :)


salam Ramadhan, salam rindu, salam ukhwah...


  رمضان مبارك 

8 comments:

Jannah said...

Salam Ramadhan..
Selamat berpuasa ya :)

useriyana said...

qila mane jmp pix2 tu?comey yg amatt!hehe..slmt berpuasa qila :)

Mohamadazhan.com said...

Salam Ramadhan Karim…selamat berpuasa, moga dirahmati-NYA =)

qila~ said...

jannah : salam Ramadhan :) sme2 mngejar ganjaran yg d'twarkanNya ye..

useriyana : pic tu amek sndri la,hehe.. slmt berpuasa jgk yus !!

mohamadazhan.com : ameen~ smoga kmu d'rhmatiNya juga..

specky said...

selamat berpuasa ya =)

qila~ said...

ya, selamat atas kmu juga :)

useriyana said...

woww!!seyesly snap sdri?qila mmg hebat.p beli cam dslr cpt2 oke.

qila~ said...

alhmdulillah,biase2 je kot yus :) alamak,tbe2 mcm ada bnda len lg pnting dri dslr laa time2 gini,huhu..ada rzki ada la~