pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, July 24, 2011

Resepi mee bandung untuk penyinggah blog setia.

Bismillahirrahmanirrahim.


Selalu ja akan ada orang bertanya pada saya '' kalau kat Muar ni mee bandung kat mana yang sedap eh? Oih Qila belanjaa la makan mee bandung muo teringin nak rasa. Eh Qila tahu masak mee bandung tak? '' Haaa soalan terakhir tu agak mencabar la nak jawab tapi kat mana nak makan mee bandung yang sedap insyaAllah saya tahu kat mana. So sila laa datang Muar ya.


Tapi orang tua-tua ada berkata jangan mengaku yang awak tu orang Muo laa kalau tak reti masak mee ni. Erkk! Sama kes macam orang Melaka mesti terer masak asam pedas, orang N9 terer masak lemak cili api, orang Kelantan terer masak nasi kerabu, orang Terengganu terer masak nasi Dagang dan orang utara terer masak Laksa Utara. Yeke macamtu?


Tak salah kot tak tahu masak mee bandung sebab saya tak minat pon mee ni mungkin sebab guna mee kuning. Ada membe cakap '' eeee ruginya orang Muo tak suka mee bandung '' dan saya macam eh? Rugi eh? Haha.. Yelaa yelaa rugi~


Disebabkan tak nak hampakan harapan ibu dan ayah supaya saya belajar memasak dah alang alang ada kat rumah ni kan makanya saya mengambil keputusan untuk belajar la masak mee kebanggaan orang Muo ni. Ingat macam leceh tapi bila buat laaa senang jek. Antara rajin atau tak ja nak memasak ni semua sebenarnya ye tak? Ehem-ehem...


Bahan-bahannya tak banyak mana dan tak susah nak didapati pun. Apa yang anda perlukan hanyalah :

  • mee kuning
  • sayur sawi
  • daging yang telah dipotong halus
  • telur
  • tauhu dan dan yang paling penting sekali ialah
  • perencah mee bandung. Kalau takde benda ni taklah masakan tu dipanggil Mee Bandung. Mungkin akan jadi Mee Goreng saje.



Cara-cara memasaknya :

1. Masukkan perencah mee bandung ke dalam air rebusan daging.
2. Biarkan sehingga mendidih kemudian masukkan tauhu yang telah digoreng, daging yang telah dihiris, pecahkan telur dan biarkan seketika.
3. Setelah kuah mee bandung itu masak, masukkan sawi dan biar sehingga mendidih.
4. Seterusnya masukkan mee kuning yang telah dicelurkan dalam air panas.
5. Oke sedia untuk dihidangkan. Nak lagi best anda boleh tambah bawang goreng.

Ni resepi yang tercatat kat pek perencah tu tapi masa masak nak tambah bahan ikut suka pon boleh,hehe.. Macam saya yang tak reti makan tauhu ni, saya akan gantikannya dengan tempe. Sedap jugak, tak effect pun rasa asli mee bandung ni jangan risau.. 

Haaa simple sangat kan nak masak mee bandung? Siapa yang tak reti masak pon dah bolee ja nak masak dengan yakinnya sebab mudah. Perencah ni banyak laa orang Muo buat dan jual so anda kena pandai pilih. Jangan risau perencah ni bukan ada perasa tambahan yang melampau, juz bahan-bahan asas macam bawang,cili,udang kering dan perasa yang dibenarkan jaa..

Ingat nak tunjukkan hasilnya tapi belum sempat nak ambil gambar dah termasuk perut dulu,maaf la ye. Senang cerita anda masak sendiri jelaa lagi puas hati. Sesiapa nak beli perencah ni boleh la call Puan Hajah Zaiton di talian 06-9510740.. Oh saya tak kenal pun Hajah ni saja jaa bagi promote perencah beliau kat sini,hee.. Semoga murah lah rezeki dia ya,ameen~

Selamat mencuba ! Jemput makan..... Mulakan dengan basmalah ya kawan-kawan :)


3 comments:

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

Termakan dulu sblm amik gmbr? maknanya mkn lg penting dr camera..heheh.

baru sebulan praktikal da dpt buat 1 resepi, belum 6 bln lg tu. Teruskan usaha qila.

~ Memasak Memang Best!

farah 0 said...

cik qila- sem dpn nk order mee bandung muo k :D

qila~ said...

kak ain : ngeh ngeh..mkn mmg lg pnting dari cmera kot.. cmera xley bg kita knyang :p

insyaAllah, sem 8 da jnji nak msk utk dorg,hehe..

farah o : heee.. okeh, mee bndund muo satuu !