pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, August 21, 2011

Fesyen raya kita?

Bismillahirrahmanirrahim.


*Senyum*


Entry kali ni saya taip sebab teringat dekat satu segmen yang saya dengar di radio membincangkan tajuk muslimah dan busana raya. Makanya saya nak share la dekat pembaca sekalian serba sedikit apa point yang saya dapat. Ingat nak share kat facebook ja tapi takde pulak rakaman tu. Tetiba teringat dekat blog yang dah dua minggu lebih puasa sebab tuan dia tak bagi makan *uhuk uhuk* ape lagi. Mari berceloteh...


Point pertama yang saya dapat, pastikan baju tak terlampau 'blink blink' kerana akan menarik perhatian orang untuk melihat kita. Lagi pula fesyen baju sekarang memang wajib ada labuci labuci ni (kalau beli siap la) takpun ada yang terlebih rajin sanggup pulak bersengkang mata 'qiam' jahit labuci kan so pastikan ia jangan terlampau sarat sangat sampai sebatu pun orang dah boleh tahu akan kehadiran anda..


Point kedua mengenai tudung/shawl/selendang/hijab atau apa saja lah gelarannya. Yang ni memang best kalau dibincangkan, sampai raya ke 3 pun belum tentu habis,hehe.. Memandangkan fesyen tudung sekarang dah macam-macam, makanya cara pakai pun dah pelbagai. Tak salah nak maen lilit lilit tu tapi pastikan menutupi dada dan tak over. Tersengih saya sorang-sorang bila ustazah tu sebut part bunga setongkol kat kepala,huhu.. Jangan jadi pokok bunga bergerak oke..


Point ketiga mengenai jubah/abaya. Yang sebetulnya kalau dah namanya jubah tak perlu la warna nak striking sangat macam shocking pink tu. Jubah yang sesuai biarlah berwarna gelap atau lembut, tak terlalu banyak corak dan kainnya bukan jenis yang melekat di badan. Ha part warna ni saya terasa, teringat lak dekat jubah oren belang saya yang satu tu. Membe saya tahu kot yang mana,hehe.. Pasni tak dapek la korang nak tengok den pakai laie jubah tu pi kelas, tak sesuwaai..


di mana letaknya kecantikan seorang muslimah ? 


Next !


Point seterusnya ustazah tu membincangkan tentang aurat kita ketika bersama saudara mara. Perkara ni kita selalu ambil mudah, pandang sebelah mata ja. Kita lupa nak jaga aurat saat bersama saudara mara lelaki. Masa kecik-kecik memang tak cara sangat, siap boleh bertepuk tampar kot susah la tetiba ja nak berubah ni nanti dorang fikir kita bajet bagus. 


Ya memang susah tapi kalau tak mula sekarang bila lagi kan? Even nak tidur pun kadang-kadang memaksa kita untuk bertudung. Ni antara part paling mencabar. Yela bila dah balik kampung bukan semua muat nak sumbat tidur dalam bilik. Lagi-lagi bilangan yang dah berkeluarga, yang ada anak kecil pun bertambah, faham-faham jela siapa yang lagi berhak dapat tidur dalam bilik kan. Redha jela..


Emm apelagi eh. Haa bagi baju yang fesyen tangan besar dan berjurai tu ustazah cakap tak payah la pakai masa nak pergi open house, takut tersapu lauk pauk ja,haha.. Oke part ni saya memang setuju sangat sangat. Nak bergaya pun tengok lah tempat. Lagi satu, mari sama-sama perbaiki semula niat sebenar kita menutup aurat. Adakah sebab Allah s.w.t suruh atau sebab nak berfesyen dan nak nampak cantik semata-mata?


Cukuplah sampai sini dulu celoteh saya. Pendek pulak kali ni, tak sangka maybe sebab dah lama tak bercerita. Tempo pun macam dah lari, tak best,adeh.. Ada sesiapa nak tambah? Silakan, jangan malu-malu kambeng...


Akhir kata dari saya salam 21 Ramadhan semua ! Semoga kita diberi peluang oleh Nya untuk berjumpa dengan malam lailatul qadr yang di nanti-nantikan,ameen~ Ayuh tingkatkan amal ibadah kita, patutnya dah masuk gear 4 ni :)


p/s : maaf andai post ni menganggu. Yelaa tetiba buat anda terfikir pasal raya ja kan padahal awal lagi kot,hee.. 




No comments: