pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Monday, February 20, 2012

#8 : eleh diri sendiri tak betul

Bismillahirrahmanirrahim.

A : apekah betul la si dot dot dot tu, dok share pasal aurat kat facebook tapi aurat sendiri tak jaga.
B : bagi saya itu antara dia dengan Allah, biar nanti di akhirat dia jawab.
A : masalahnya agak agak la nak tegur orang pun, diri sendiri tak betul lagi.
B : kenapa awak bengang sangat dengan dia? mesti sebab awak terasa dengan apa yang dia post ni eh?
A : erk awak ni dah kenapa? nak backup dia pulak? sah sah awak tau dia macam mana kan...
B : saya tak cakap pun dia betul tapi saya tak cakap awak salah.. macam ni lah ya, manusia ni tak sempurna. nak jadi muslimah yang baik bukan boleh ambil masa sebulan dua tapi sampai mati. saya tahu awak terasa dengan post dia, tu tandanya awak sedar yang aurat awak pun masih tak sempurna dijaga. saya terasa jugak, terasa sangat sebenarnya tapi saya anggap ja yang dia tu sebagai perantara Allah s.w.t untuk tegur saya. daripada saya bising-bising cakap dia tak layak untuk tegur orang lebih baik saya sibukkan diri perbaiki diri saya. husnudzhon sahabat, jangan lupa :)
A : tapi saya tetap tak puas hati laa.....
B : ok apa kata awak doakan dia berubah dan semoga dia amalkan segala apa yang dia dok share tu. mungkin dia dalam proses nak baiki diri sebab tu dia share post post macam tu, kita tak tahu kan? memang nampak dia tak amalkan lagi benda tu tapi esok lusa kita tak tahu so anggap ja Allah tegur kita melalui dia. Allah sayang kita tau.. 
A : hmmmm.... betul jugak cakap awak..
B : jangan lupa semua ni mungkin adalah satu ujian dari DIA kepada kita. Allah uji dia untuk melihat sejauh mana dia mengamalkan apa yang dikata, ok itu saya cakap tadi. itu antara dia dengan Allah. DIA sebaik-baik penilai. Allah uji kita pula dengan melihat apa pengajaran yang kita dapat. kalau kita nampak negative, kita sendiri la yang rugi.. alaa kita biasanya tak suka sebab apa yang di tegur tu kena sebijik kat muka kita kan?? 
A : waaah terasa tau saya awak cakap macamtu.. takpelah sama-sama kita doakan semoga dia, awak dan saya berubah jadi lebih baik lagi. sama-sama berusaha perbaiki diri. kalau awak nampak silap saya tegur tau, tapi jangan la dalam facebook. face to face lagi better. ingat, kalau kita jaga aib orang Allah s.w.t akan jaga aib kita,hehe..
B : tu laa...saya nak minta maaf jugak kat awak kot la sepanjang kita kenal ni saya pernah ter'sound' awak kat facebook tu,huhu... tujuan memang baik tapi tak berapa nak sopan la ek...sorry tau awak..
A : 0-0.... awak tegur saya, saya tegur awak ok? sayang awak dunia akhirat !!
B : sayang awak jugak ! semoga kita berjiran di syurga nanti, ameen...

# dialog diatas tiada kaitan dengan yang hidup atau yang sudah meninggal dunia


Ingat, nikmat hidayah itu milik Allah s.w.t. DIA boleh beri pada sesiapa yang DIA suka pada bila-bila masa dan DIA boleh tarik dari sesiapa yang DIA suka pada bila-bila masa.. 

" sesungguhnya engkau tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi
tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya 
dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk "
( al Qasas ayat 56 )

rajin-rajinkan diri amalkan doa ni :')

RABBANA LA TUZIGH QULUBANA 
BA’DA IZ HADAITANA 
WAHAB LANA MIL LADUNKA RAHMAH 
INNAKA ANTAL WAHAB 

p/s : selalu bersangka baek tau awak awak semua \(",)/
p/s p/s : jangan pandai cakap tapi tak pandai buat ! *pesan kat diri sendirik*

[qilaamin]
200212
11:48

No comments: