pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, January 17, 2012

#3 : KL-Sandakan-KK part one

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah selamat sudah sampai ke rumah pagi tadi setelah bermalam di TBS semalaman ditemani cik Faizah memandangkan yang laen-laen dah pecut balik ke kampung halaman masing-masing malam tadi jugak. Terima kasih cik Faizah sayang !!! Jasamu akan ku kenang sampai bila-bila  >.<

Menghilang untuk 1 minggu dari semenanjung dan kehidupan social network memang membuatkan diri berasa sedikit berbeza. Jari jemari seolah kaku untuk menari menaip cerita, maaf. Saya menghilangkan diri bukanlah jauh mana, sekadar ke sebuah negeri di bawah bayu. Allahuakhbar, pengalaman yang tak mungkin akan dapat saya lupakan sampai bila-bila. Bercuti bersama teman seperjuangan di universiti seramai 6 orang, termasuk saya. 

Memandangkan percutian kali ini mengambil masa yang agak lama dan jauh, ayah memang berat hati melepaskan saya pergi tetapi dengan izin Allah s.w.t alhamdulillah segalanya dipermudahkan. Ya, redha ibu bapa adalah sangat penting oke untuk perkara-perkara macamni sebab redha Ilahi akan mengiringi andai redha mereka kita perolehi kan? Bersyukur sangat-sangat.


Banyak pengajaran yang saya dapat disepanjang percutian kali ini. Sangat-sangat-sangat banyak. Betul lah kata peribahasa, jauh perjalanan luas pemandangan. Dia membuka hati kami untuk melihat perkara yang selama ini kami pandang remeh. Contohnya seorang teman memberitahu betapa bersyukurnya dia memiliki kaki yang sihat, saat itu kakinya sudah mula membengkak akibat terseliuh. Dia kata lagi betapa bersyukurnya dia memiliki kesihatan yang baek, saat itu dirinya sudah mula dijangkiti selesema. Dia kata lagi betapa bersyukurnya dia memiliki jari tangan yang sempurna di saat terpandangkan seorang anak kecil yang tidak sempurna jarinya. 

Perjalanan 7jam menaiki bas dari Kota Kinabalu ke Sandakan di awal kedatangan kami memang menguji kesabaran memandangkan jalannya yang bersimpang siur (kalah Cameron Higlands) tetapi sangat bersyukur kerana Dia tidak mendatangkan rasa pening yang biasanya pasti akan saya alami tika berjalan jauh. Disaat menaiki kapal terbang begitu juga, saya tak mengalami sebarang sakit kepala. Juga saat menaiki bot untuk ke pulau-pulau, saya tidak mengalami sebarang mabuk laut. Saat itu tiada apa yang mampu saya katakan lagi melainkan Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah. Allah permudahkan lagi. 

Ya mungkin ada diantara anda merasakan yang saya terlalu membesar-besarkan perkara ini sedangkan ia tiada apa tapi andai anda adalah seorang yang mudah sakit kepala saat berjalan jauh atau ditimpa hujan walaupun sedikit seperti saya, anda akan faham mengapa saya rasa 'tidak sakit kepala' itu adalah satu nikmat yang sangat besar Dia telah beri pada saya :')

InsyaAllah akan update lagi tetapi mungkin sekadar dalam bentuk gambar yang saya dan teman-teman berjaya ambil disepanjang percutian kami kali ini. Tidak disini mungkin di blog yang satu lagi. Rajin-rajin la singgah ya,hehe.. Sangat berpuas hati dapat ambil gambar sunset,laut,awan yang cantek-cantek belaka. Nantikan.....


makanan terakhir yang singgah di perut pada jam 12tgh hari semalam
*true story*

[qilaamin]
170112
16:26

2 comments:

yusrianna said...

wahh da selamat pulang eh.syiok lar korang.jeles nye =_______=

qila~ said...

syiok sgt >.< belajar byk bnde bru..survive sndri~

xpe yus,nnt ade next plan..myb lps msing2 da keja..insyAllah,pstikn join la time tu ya,hee..