pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, January 31, 2012

#6 : Sebarkan Cinta-Mu (mesti baca)

Bismillahirrahmanirrahim.

Dunia ini penjara. Tebal jeriji yang mengurung minda. Terlalu banyak persoalan yang mengelirukan. 
Sebarkan Cinta-Mu cuba menyebarkan kejernihannya.


Andainya anda mempunyai banyak persoalan yang mengelirukan terutamanya berkaitan wanita dalam Islam, ya novel ini mungkin mampu menjawab persoalan anda. Thanks a lot buat Cik Yo yang beli dan tinggalkan novel ni kat rumah sementara dia sedang gigih menuntut ilmu di matrik. Minggu ni dia exam, semoga kecemerlangan dunia akhirat menjadi milik dia, doakan ya..

Setakat yang saya baca ( oh yes masih lagi mengkaji ) persoalan mengenai poligami adalah yang paling banyak sekali disentuh dalam novel ini. Penting untuk kita mendapat pencerahan yang jelas mengenai ini. Apabila saya katakan 'kita' maknanya untuk kaum hawa dan adam terutamanya :) Ketahuilah anda anda semua, Islam amat melindungi hak wanita. 

Ada juga perkongsian mengenai poligami Nabi Muhammad s.a.w, siapa isteri-isteri baginda, sebab pernikahan, hikmah pernikahan, konflik rumah tangga dan tempoh pernikahan. Banyak lagi kisah dan peribadi Rasulullah s.a.w untuk kita baca dalam novel ni. Sekurang-kurangnya dapat mencambahkan lagi rasa cinta kita terhadap baginda <3  اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ

Persoalan lain yang disentuh adalah berkaitan ilmu faraid iaitu perihal pembahagian harta. Bila baca perkara ni secara tak langsung kenangan semasa darjah khas menerjah minda. Seronok belajar ilmu ni tapi nampaknya dah banyak yang saya lupa,huhu.. Selain itu bab hijab,jilbab dan khimar juga ada dibincangkan. Apa perbezaan di antara ketiga-tiganya? Anda perlu la baca ^^

Oh tak lupa juga bab jodoh dan cinta. Diantara memilih lelaki yang mahu berkahwin kerana mahu menegakkan agama atau lelaki yang mahu berkahwin kerana takut berzina, yang mana menjadi pilihan? Ehem. Jawapannya jelas ada pada persoalan itu sendiri. 

Andai kata anda adalah seorang yang dahagakan ilmu agama, seorang yang penuh dengan persoalan diminda berkaitan agama, suka mempertikaikan mengapa ini tak boleh mengapa itu tak boleh dalam Islam, apa tujuan hidup ini dan seorang yang lebih suka berfikir logik dan rasional dalam semua perkara. Ya novel ini harus anda miliki untuk menghuraikan sedikit sebanyak kekusutan anda. Saya serious !

Harganya tak mahal kot, cuma RM31. Sangat sangat sangat berbaloi untuk dimiliki. Lagipun perkongsian ilmu dalam novel ini tidak seformal buku-buku agama laen. Lebih dekat dengan diri dan rileks, yela sebab ia novel. Ada jalan cerita dan disetiap topik ada info tambahan. Susah nak terangkan camne tapi memang padat dengan ilmu la, inshaAllah..

Sila la ingat yang ilmu itu takkan datang sendiri kalau kita tak cari. Hidup di dunia hanyalah sementara, adakah kita telah bersedia dengan bekalan yang mencukupi untuk akhirat yang kekal selama-lamanya? Andai dunia yang kita kejarkan, dunia saja lah yang kita dapat tapi andai akhirat yang kita kejarkan, dunia dan akhirat inshaAllah kita dapat. Mana pilihan anda? Fikir-fikirkan... Selamat membaca :))

Senyum manusia itu hanya Tuhan yang tahu ertinya. Senyum itu memang menzahirkan ceria,
 namun untuk kebanyakan waktu, senyum itu adalah bagi menyembunyikan rahsia hati.
*ini sinopsis yang terdapat di kulit belakang novel oke*

[qilaamin]
310112
11:19

No comments: