pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, January 20, 2012

#4 : KL-Sandakan-KK part two

" Nanti kamu cakap saja kamu naek Tung Ma " pesan pemandu yang menghantar kami dari airport ke terminal bas di KK untuk menaiki bas pula menuju ke Sandakan.

Paie, teman saya memang sudah tempah tiket dengan syarikat bas Tung Ma melalui telefon sebelum kami sampai lagi. Tidak di sangka ketibaan kami ke terminal bas tersebut menyebabkan pekerja di situ berasak-asak ingin merebut kami menjadi pelanggan mereka. Dalam hati saya mampu berkata, mungkin ini memang cara mereka bekerja.

Dalam perjalanan ke kaunter, kami masih lagi dikejar dan di tanya " mau ke mana dik? mau ke mana? uitm? ums? " Ah mereka menyangka yang kami adalah pelajar di negeri tersebut rupanya. Mungkin kerana pesanan pemandu tadi agar mejawab kami naek Tung Ma makanya teman-teman saya semuanya jawab begitu sambil bergegas jalan menuju ke kaunter.

Tiba-tiba saya di tanyakan soalan yang sama. " Mau ke mana dik? " oleh seorang lelaki di situ. Air mukanya yang bengis sambil rokok terkepit di jari membuatkan saya sedikit takut. Tapi apa hak saya untuk menilainya dengan sekali saja itupun melalui pandangan luaran maka dengan pantas saya jawab " kami mau ka Sandakan " Dia mengangguk. Saya senyum, lantas berlalu pergi. Selepas itu saya sedar yang kami tidak lagi di ekori.

Ya Allah, baru saya teringat ! Ya itu dia kesilapan kami. Kami tidak menjawab soalan yang mereka tanyakan. Mau ke mana dik? Mau ke mana? Bukannya naek bas apa dik? Naek bas apa? Lantas saya tersenyum berseorangan. Teman-teman laen sedang sibuk menguruskan tiket dan menyusun beg, mungkin mereka juga tidak perasan. Alahai... Sebab itulah Allah mengurniakan kita 2 telinga tetapi cuma 1 mulut. Untuk kita mendengar dahulu, baru bercakap ! Hehe.. Oke sila belajar dari pengalaman  :)


Pic sunset yang cantek untuk anda lihat ada disini : Sunset | Jesselton Point KK

[qilaamin]
200112
12:44

No comments: