pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, February 17, 2010

isu sensitif kah..?

ade org pesan,qila kalo nak tulis pape kat blog,fkir dulu jgn maen tulis..jgn sentuh isu snstif,takot jd pape..pstu dia pesan lg,maen fesbuk tue btol2 sket,kalo nk tulis luahan ati pon,fkir dlu b4 tulis takot t'singgung perasaan org laen,jgn tulis bkn2 takot org slh anggap,jgn sentuh isu snstif n jgn add org sbarangan.. pendek kata,jgn jjur sgt.. *ayt fvret ku,hehe..*

menulis lebih kurg cam b'ckp la kn..b'ckp melalui penulisan..aku sgt3 suka 'bercakap' melalui penulisan coz kdg2 aku rse x rmai yg nak ataupun sggup dgr aku b'cakap scara direct..heh..so ni la medium p'antaraan utk aku luahkn sgala yg x t'luah atau kongsi sgala apa yg x t'kongsi..lg untung bila aku menulis ade org yg nak m'bce..mne tau 1 ari nnt dpt jd pnulis n m'hsilkn buku2 yg byk manfaatnye pd org rmai skaligus d'jual d'kdai buku sndiri..aminn

betol ckp dia..psnn dia wat aku t'fkir,sjaoh mne kita ni sbg manusia,b'fkir dlu b4 b'ckp..? kdg2 je kan..slbihnye,ckp tnpe b'fkir..btol x..? sudah,x yah la nak geleng2 kpla,mmg kita suka b'ckp tnpe b'fkir..kdg2 kita ckp tnpe fkir perasaan org laen..kdg2 bile kita ckp 2,boleh gak wat org laen tros snyap..kdg2 ape yg kita ckp boleh mnybbkn org laen trut b'ckp.. *ni lebih kurg cam gossip a.k.a fitnah la* yg ni bahaya..

lpas da blaku ssuatu yg kurg baek akibat drpd apa yg kita ckp,baru kita nk mnyesal kan..mst kita ckp cmni " nape la aku x fkir dlu sblm ckp ni ".. mcm biase la,kalo da ckp pkra baek,kesannya pun baek..kalo ckp pkra x baek,kesannye pun x baek la..smuanye t'ltak pd diri kita,nk pilih yg mne..Allah tue baik sgt3 coz kasik kita wat pilihan..baek pilihan kita,InsyaAllah baek kesudahannya.. andai kata la kesudahannya x baek pun,tue tanda Allah nak menguji.. kita yg patut olah smula jln crita hidup kita utk dpt kn kesudahan yg baek :))

cuba renungkn,spnjg hidup ni,x pun paling mudah la,spnjg 1 hari ni..brape kali kita ckp baek kat org..brape kali pula kita sakitkn ati org..mne lg byk..? kalo lg byk sakitkn ati org,boleh b'ubah jd seorg yg suka mengembirakan ati org..susa ke..? bkan patotnye rse hepi bila tgk org hepi..? bg aku la,x perlu dgn kata2,dgn perlakuan pn da bleh wat org hepi sbnanye kn..bila lalu bg salam,x pun snyum..lbeh2 lg pd org yg lbeh tua dari kita..bila org 2 snyum balik kat kita,rse cam d'hrgai kan..rse d'sayangi,d'hormati.. ha,kalo dah kita sndiri suka rse d'sayangi,d'hrgai,d'hormati ape la slhnye kita share rse tue dgn org laen..x rugi pun..snang sgt2 nak wat cmtu kn..

pstu slalu t'bce kat fesbuk,pktaan menyindir b'leluasa d'sne sni.. -_-" waaahh..eh ape ni..mcm ni ke korg gune kan kmudhn nie.. ape faedah dpat aku pn xtau..mybe kne cube dlu kot baru tau,haha..sudah..mybe tue cara mreka nk m'ekspresikn diri kot..okeh,jom b'ubah jom :))

rsenye demi m'realisasikn azam taon ni,aku mmg da kurg kn sifat suke m'kritik tue..tp kot2 mne la tau pnah t'lpas ckp ke, t'lbeh tgkah laku ke,aku nk mtak maaf byk2 kat korg sumer..bkn niat aku nk wat korg sakit ati..aku pn dlm proses baiki diri..kdg2 t'gelincir gak dari batas..so tolooongggg la tarik aku sebelum aku t'jtoh dlm sawah tue.. *ayat metafora abes* .. aku pcye shbat2 aku sume baek2..kita smua baek..n kita boleh jd jaoh lbeh baek dari skrg ni kalo kita nak.. jgn skali2 ckp cmni "aku xdela baik sgt" coz bila kita da set kn dlm otk kita yg kita ni x baek sgt, smpai bile2 pn kita x leh jd baek..btol x..? d'mne ade kmhuan kan pasti d'stu ada jlnnye..antara nk plih jln yg lrus atau jln yg bengkok je :p

jaga pendengaran,jaga penglihatan,jaga percakapan 

Siapa saja yang mencontohkan di dalam Islam contoh yang baik maka untuknya pahalanya dan pahala siapa saja yang melakukannya setelah dia kerana mencontohnya tidak berkurang pahala mereka sedikitpun..Siapa saja yang mencontohkan di dalam Islam contoh yang buruk maka atasnya dosanya dan dosa siapa saja yang melakukannya setelah dia kerana mencontohnya tidak berkurang dosa mereka sedikitpun (HR Muslim, Ahmad, Ibn Majah dan an-Nasa’i)

** sekian,berjumpa di laen coretan (",)v

No comments: