pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, February 28, 2010

cerita tentang minat ♥

seronok tengok membe2 bertani di fesbuk,membela ikan,kucing,memiliki ladang ternakan sendiri malah membela anak angkat..! fuh,betapa hebatnya pengaruh teknologi tue.. adik aku dua orang tue dulu ada gak bela kucing dlm fesbuk,tp sebab penah kena sound dgn aku, watpe sibuk2 bela kucing dlm tue,kucing kat umah yang banyak ni pun tak terbela,terus dorang tak main,haha..aku bkn ape, x nak dorg tue leka sangat.. aku respek la pada mmbe2 yg mmg ade mse maen bnde tue sume,ni bukan perli,ni pujian ikhlas,btol :) 

byk kan kucing,huhu..

nie ank kucing pling latest,tuah nama d'beri..

aku penah try maen game tp bukan dlm fesbuk la,skjap je da bosan,hehe..aku x minat nak ikut pkmbgn dari 1 level ke 1 level..sbb tue aku prefer game racing,maen tros abes :p org kata maen game ni bgos utk pkmbgn minda,aku stuju..mmg mguji daya kreativiti,daya b'fikir..sbb 2 aku jeles dgn org yg ske men game ni..maen2 gak,result gmpak..uishhh,lg skali,aku jeles ok,hehe..tp pd yang maen game smpai leka,lupe bnde laen yg lg pnting ptot d'wat,aku x jeles langsong la kat korg,sori..

dkat fesbuk tue,ade lbih kurg 14 jmputn ajak maen game la,jd jiran la,mcm2..rse cam nak ignore je,buleh kan?hehe..aku mmg x minat,da try tnam minat tue tp x bjye gak..myb sbb aku lg suke m'bce..x kesah,kasik la ape2 bhan pn jnji bez,aku akn bce..lg2 kalo komik pnyiasatn,boleh leka d'watnye,huhu..lg 1 ble bce cite kat blog org..mmg sronok,drpd blog tntg khidupn harian,smpai la blog yg bg byk info..at least dpt amek pgjrn dri khidupn org ke,mne tau kan :))

tadi lpas bce paper,ibu panggil ajak tnam sayur..wahh,sronok..ayh pnah ckp,dlm rmai2 ank dia,xde sorg pn rjin trun ke tnah..haha..mmg btol,ktorg xde minat cam ibu n ayh yang suke sgt b'ccuk tnam..bkn sbb kotor tp malas kot,ish3..d'sbbkn minat ibu n ayh la,umah kitorg sgt2 byk tmbuhn hijau..tenang rse..sbb tue aku suke balik umah :p

tnam pkok timun n tomato :)

Nabi Muhammad s.a.w penah menyatakan dalam sbdanya tentang betapa pentingnya tanah utk dibangunkan.. sabda baginda :

“ Sesiapa yang mempunyai tanah hendaklah dia mengerjakannya dengan bertani atau (jika dia tidak berupaya melakukannya) hendaklah menyerahkannya kepada saudaranya supaya diusahakan dan janganlah dia menyewakannya (sekalipun) hanya sepertiga, seperempat dan makanan asasi ”
(Hadith Riwayat Abu Daud)

"Daripada Anas ra. katanya; Rasulullah s.a.w bersabda katanya: " Tiada seorang Muslim yang bercucuk tanam sebarang pokok (tanaman) lalu dimakan hasil dan buahnya oleh manusia, burung atau binatang melainkan dapat baginya pahala sedekah " 
(Riwayat Bukhari & Muslim)

** go green (",)v

No comments: