pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, January 22, 2011

7 tahun vs 22 tahun.

Assalamualaikum w.b.t. kali ni nak share cerita sikit. Semoga jadi pengajaran buat semua termasuk yang menulis ni :)

Situasi 1

Seorang guru berpesan kepada anak muridnya supaya memakai baju sukan untuk sesi Pendidikan Jasmani esok. Disebabkan t-shirt sukan sekolah berlengan pendek, seorang pelajar perempuan meminta pendapat ibunya bagaimana mungkin dia akan mengikut arahan gurunya itu kerana auratnya akan terdedah. Ibunya mencadangkan dia memakai sarung tangan untuk menutup lengannya. Esoknya di sekolah…

Guru : kenapa awak pakai macam ni? Nanti saya beritahu guru besar.
Pelajar perempuan : Allah lagi besar dari guru besar, cikgu.

Situasi 2

Pelajar perempuan : Miss, kitorang boleh pakai t-shirt lengan pendek tak masa main futsal Ahad ni?
Pensyarah : Tak boleh, tak mengikut etika berpakaian tu. Respek la sikit lecturer yang datang tu, tak sesuai hokei. Bla bla bla…

Ini berdasarkan kisah benar bukan saya reka cerita. Situasi 1 di ceritakan sendiri oleh pensyarah saya dan situasi ke 2, saya sendiri mendengarnya. 2 situasi yang sangat sangat berbeza tetapi mempunyai 1 persamaan. Apa dia? Ya persoalan mengenai aurat di kalangan pelajar perempuan. Persoalannya di sini, mengapa pelajar bersekolah rendah yang baru darjah 1 boleh berfikir untuk menutup auratnya tetapi pelajar universiti boleh terfikir untuk membuka auratnya? Astaghfirullahala’zim.

Sudah terang lagi bersuluh yang WAJIB menutup aurat di sini adalah pelajar universiti terbabit kerana pastinya dia telah mencapai umur akil baligh berbelas tahun dahulu. Tetapi sekarang siapa yang dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk? Tanya pada diri, adakah dengan bertambahnya umur kita, semakin kita berubah ke arah kebaikan? Atau semakin jauh kita denganNya?

Tujuan menutup aurat bukan untuk menarik perhatian orang tetapi semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. Jawapan standard artis “ takpe Allah faham punye, Allah kan suka pada kecantikan, kebersihan.” Eh Allah pula yang kena faham kita, kenapa bukan kita yang kena faham Allah? Malu lah sikit bila pelajar sekolah rendah pun tahu aurat dia dari mana sampai mana tapi kita yang dah besar panjang ni boleh siap bagi soalah entah hape-hape lagi, depan kaum Adam pulak tu. Malu le, malu.. Macam tak tahu ilmu agama pulak,huhu..


Tersentap juga saya bila dalam 1 sesi tazkirah, pensyarah yang menceritakan kisah di atas menegur mengenai aurat pelajar perempuan sekarang. Yela,saya pun masih belum berjaya menutup aurat dengan sempurna mungkin,huhu.. (sedang berusaha) Di katanya bila tengok fesyen student sekarang rasa menyampah pula. Dengan fesyen pelik-pelik, walaupun menutup aurat tetapi bukan mengikut terma dan syarat yang Allah dah tetapkan. Erkk menyampah? Hehe.. nampaknya saya perlu membatalkan hasrat yang satu tu la.

Pendapat saya? Tak salah berfesyen, tetapi bila fesyen yang kita gayakan walaupun tak melampau tapi mula menjadi tarikan mata kaum Adam, susah kot. Ni pendapat saya la,huhu.. Jadi apa tujuan kita berfesyen sebenarnya, perlukah berfesyen? Pendapat di perlukan di sini. Yok fikir-fikirkan..

semoga kita semua diberikan segala kebaikan dan dijauhkan dari segala kejahatan. bila niat nak berubah jadi lebih baik dah ada, InsyaAllah Dia bantu. semoga Allah berikan petunjuk dan hidayah buat kita semua,amin~

p/s : berfesyen kat bilik sorang-sorang oke ape ;p



3 comments:

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

salam qila...bagus post ni, menarik huraiannya...trime ksh berkongsi kisah di ats :)

siti habsah said...

errrr.....thanx 4 sharing cik qila...huhuhu...

qila~ said...

kak ain : sme2..b'dsrkn pglmn,tu yg kongsi bg pgjrn buat smua n diri sndiri :)

bes : wlcome bes :))