pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, January 26, 2011

ikhlas dalam perjuangan.

Khamis, 20 Januari 2011.




cerita seminggu lepas. menghadiri Malam Sinar Ukhwah anjuran Jawatankuasa Penggerak Mahasiswa a.k.a Jawatankuasa Penggerak Masjid tapi sebab kampus takde masjid, ganti lah perkataan mahasiswa di situ. tu pun student masih lagi takut-takut nak join. maybe tengok ramai yang bertudung labuh dan berkopiah. eh nampak macam 'berat' ka? 


Allhamdulillah, masih ramai yang melekat di kerusi masing-masing sehingga lah majlis tamat dan diteruskan pula dengan sesi pembahagian biro. sekali lagi, Biro Tarbiyah menerima jumlah ahli rela hati yang paling sedikit (kata ketua biro) agak-agak kenapa ye? hmm..




Di hiburkan dengan persembahan nasyid dari kumpulan Evois, kelahiran Uitm. popular ka? cuba search kat youtube, kot ade. eh terkantoi pula duduk belakang. dah senior kan, biase la tu (oke, jangan contohi perangai buruk ini)


seorang teman sempat berseloroh, kalau nak jumpa jodoh yang baek-baek, kat majlis ilmu macam ni la. erk layan kan aje tapi niat dah salah la. pergi majlis ilmu sebab nak dapat ilmu bukan nak cari jodoh ;)



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :
"Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa”
(Riwayat al-Bazzar)
 

No comments: