pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, June 22, 2011

8 hari lagi.

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah dah selesai 1 perkara makanya sekarang perlu bersedia untuk 1 perkara lagi. Tak laen tak bukan bersedia untuk practical training yang bakal berlangsung selama 6 bulan mulai Julai ni. Company yang bakal menerima saya tu just dekat Muar ja makanya akan berada di Muar untuk 1 2 3 4 5 6 7 8 9 bulan lah. Alangkah bahagianya dapat duduk rumah lama-lama. Ada sesiapa jeles? hehe..


<3 calculator !


Disebabkan ada classmate yang dah mula pun practical bulan Jun lalu, dapat lah sedikit sebanyak cerita pasal kerja yang bakal dibuat nanti. Mestilah lebih kurang kot. Tak lari mananya. Tak kena buat tax, kena buat audit, tak kena buat audit, kena buat akaun, tak kena buat akaun, kena key-in data. Dah cukuplah, harap paling sedih pun kena key-in data laa,haha.. Tak mau la tugasku hanya berakhir di mesin fotostat saje.

Ada jugak cerita yang tak best bila terbaca kat status fb sorang membe ni dia tulis " hari-hari saya menipu, maaf teeeet " Owh yang teeet tu terpaksa sensored, takut jugak saya kena siasat ke hape sebab sebut sebut benda nih. Kalau budak-budak accounting faham laa kot ape yang teeeet tu,hehe.. Dah dah ni cerita dalam blog ni ja, jangan bawak keluar ek.. Kalau hari-hari 'terpaksa' menipu memang tak lama la saya dalam bidang ni kot?


shhh~ alalalala tomeii nya dia..


Cerita membe laen best jugak, ada yang dapat kerja luar sebab ikut p audit company laen. Ada yang dok buat vouching, dok dalam store cari resit, ada yang hari-hari dapat tengok kapal terbang besar-besar. Macam-macam la.. Excited pulak nak mula tapi tak excited pulak bila dapat tau ada yang pukul 9 malam baru balik kerja. Oh tidak ! Bandar Muar ja kot insyaAllah tak banyak kerja nanti *sedapkan hati sendiri*


Tiba-tiba rasa bersalah lak cakap camni. Patutnya banyak kerja la bagus, dapat banyak pengalaman. Nanti esok lusa kerja betul-betul camni jugak kan. Redha ja andai kata kena balik malam. Nampaknya kena buat persediaan fizikal dan paling penting mental la sebab takut kena marah dengan bos atau client. Harap-harap tidak. Tak buat salah ape pulak orang nak marah kan.. Ingat kawan


Anda tidak akan mengetahui tentang diri sendiri menerusi kejayaan.
Anda mengetahuinya menerusi kegagalan dan kesilapan.

Kesilapan-kesilapan memberitahu kita tentang 
apa yang perlu kita pelajari.

Jangan katakan kegagalan itu kesilapan.
Katakan kegagalan itu adalah pengajaran.


Semoga Allah permudahkan jalan saya. Korang doakan la saya semoga ikhlas buat kerja walau kerja banyak menimbun camne pun. Doakan saya selamat dari kena marah oke. Doakan saya dapat buat kerja dengan jayanya supaya nanti dapat komen yang bagus dari bos. Doakan saya berjaya lah senang cerita. Haaa lagi satu, doakan saya supaya tak bertambah gemok sepanjang duduk Muar ni, yelaa bahagia sangat kan,hehehe..


Sesiapa yang pernah buat practical training dulu, ape cerita korang?


p/s : tak sabar nak kasi half dari 1st elaun nanti kat ibu n ayah :)


7 comments:

Sumaiyyah said...

Saya jeles! Saya jeles!

Saya punya practical training di sekolah, mungkin tak berkaitan sangat, tapi ada persamaan sikit. Bagi saya, beruntung dapat sekolah (in your case company) yang aktif sebab banyak belajar. Kerja pun memang banyak la, balik lambat and overtime tak kira lagi, but in the end dapat lebih banyak benefit berbanding dengan yang tak banyak kerja.

Yang penting kena rajin and kena ada 'rapport' yang baik dgn pekerja2 lain. Sangat penting. Tapi rasanya cik qila xde problem la... Insya-Allah :) All the best!

Ila Aqilah said...

mesti nervous first time praktikal..huhu..pape pun good luck eh, moga semuanya berjalan lancar insyaAllah :)

bedah said...

dah baca! :P

err saya pon rasa macam x sanggup nak lama dalam bidang ni. sebab teetttt. hahaha

btw LI ni banyak jugak bagi saya pengalaman. hehe

ol da bes qila to ur becoming practical nex friday :)

qila~ said...

sumaiyyahabidah : eh practical kat skolah lg best kot dpt jumpa budak2,hehe..lg rela lyn karenah dorg dari org dewasa ;) insyaAllah akan cbe yg terbaek.. thanks kak ngah !

ila aqilah : haaaa nebes yg ammat sbb takde geng kat situ,hehe.. thanks ek,ameen~ :)

bedah : mekasih bed ! hehe.. kan kan ni smua sbb teeeet,ish3.. oke kamo pn smoga tros rjin b'kerja :)

yusrianna said...

7 days left ;p
gud luck qila.nanti lau dah dapat keje jgn excited sgt smpai xnak balik uma oke.hehe..

yg pnting.t lau tensen2 wt keje 3g la aku n paie.anytime kompem angkat.haha.

gud luck again ^_^

umi Hamraa said...

qila, selamat mula praktikal :)

qila~ said...

useriyana : 3 days left! nebes nebes ! hehe.. owh xleh tido ofis eh :p thanks,insyaAllah t papehal blur nk wat keja akn call korg,haha..

saya : terima kasih ! semoga selamat lah kan :)