pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, August 28, 2011

berita sedih

Innalillahwainnailayhiraji'un. 


Berita kemalangan yang menimpa seorang rakan sekelas baru saya terima sebentar tadi menyentap hati ini. Akhir-akhir ini ada saja individu yang saya kenal terlibat dalam kemalangan. Masuk yang ni, ia berita kemalangan yang ke empat. Itu baru mereka mereka yang saya kenal. Yang saya tak kenal apetah lagi, berita kemalangan yang disiarkan di dada-dada akhbar seakan menjadi satu berita yang 'wajib' untuk dibaca. Membuatkan hati ini lebih sayu apabila semua ini berlaku saat Syawal semakin menghampiri.


Berita kehilangan insan tersayang juga turut saya terima dari dua kenalan yang berbeza. Seorang dari rakan sekolah yang kehilangan anak saudara perempuannya yang tersayang, anda boleh baca disini : klik dan seorang lagi dari rakan sepejabat yang kehilangan abang iparnya. 


Memang sukar nak melepaskan insan yang tersayang pergi dari dunia ni tapi Allah dah janjikan bila tiba ajal seseorang itu, tiada apa yang mampu menghalang. Saya pasti mereka yang terlalu awal pergi adalah kerana Allah lebih menyayangi dan bagi mereka yang Allah masih beri peluang untuk merasa nikmat hidup, ditinggalkan di dunia untuk Dia tengok sejauh mana kita kuat menghadapi ujian-ujian dariNya. Semua yang berlaku pasti, pasti ada hikmah. Kata-kata itulah yang saya pegang selama ni.


Akhir kata mohon sangat sangat doa dari kalian semua untuk rakan sekelas saya tadi dan seorang abang yang masih koma akibat kemalangan motorsikal supaya mereka selamat dan cepat sembuh. Tak lupa juga kepada roh anak saudara rakan sekolah saya dan abang ipar kepada rakan sepejabat saya agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.


p/s : peluang kedua dariNya mungkin ada tapi ia belum pasti untuk kita, sekali dah dapat gunakanlah ia dengan sebaeknya~




3 comments:

farah 0 said...

takziah untuk sikin.. sday, x dpt nk melawat die..

Ila Aqilah said...

takziah..huhu..apa yang berlaku ada hikmahnya..

qila~ said...

farah o : tu laa,dga cte dorg pn mcm aishh sakitnye sikin kne,huhu..em sme la x dpt g,xda spe nk bwk..

ila aqilah : yup,sgt pcye dgn kata2 itu..smoga mreka smua kuat~