pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, June 2, 2011

Biasa tapi dah tak biasa.

Bismillahirrahmanirrahim.


Ini post sukehati. Tiba-tiba tersedar akan sesuatu yang dahulunya menjadi kebiasaan kini tidak lagi dibiasakan. Yelaa manusia berubah kan? Adakah petanda bahawa diri ini semakin dewasa? Haaa 
siapa nak tolong jawabkan tu...


Contoh 1 


ini baru sikiit..


Saya sangatlah suka membaca. Tak kisah lah bahan bacaan apa pun, yang berilmu ka yang tidak berilmu ka saya baca. Kalau nak kira berapa banyak saya telah berhabis untuk bahan bacaan memang tak terkira. Ada di antara koleksi bahan bacaan saya yang saya rasa agak menyesal sebab membelinya. Maksud saya majalah dan komik. Majalah sebulan 2 kali, RM10 melayang camtu ja. Paling terkilan beli komik, 1 buah biasa RM6.50. Kalau Conan, Penyiasat Remaja tu berbaloi la tapi komik cintan-cintun ni, hadoii.. Merepek ja lebih. Sedih! Bila tengok balik deretan komik saya tu, rasa macam nak jual jaa tapi tak mungkin la sebab banyak keburukan dari kebaikan baca komik macam tu. Mungkin akan tanam ja kat belakang rumah kot. Ada cadangan?


Contoh 2


profile pic yang sudah tak wujud lagi..

Oh dulu kaki online jugak. Sempatlah merasa ber-friendster, siap ada blog tu,hee.. Myspace tak pernah. Yahoo Messenger sangatlah jarang. Kira friendster la paling aktif dulu. Bila zaman dah makin maju friendster semakin dilupakan dan facebook mengambil alih. Layanlah jugak facebook dalam setahun dua tapi sekarang dah rasa kureng. Update status pun dah malas, setakat bertegur sapa camtu jela. Akaun facebook ni bertahan pun sebab memikirkan itu jela medium yang ada dan mudah nak contact kawan lama n sedara-mara. Kalau dulu tak add dorang semua mungkin dah delete la akaun facebook nih. Tapi satu hari nanti akan delete gak akaun ni. Tunggu masa jela, bila dah berumah dan bertangga kot. Anda macam mana? 


Contoh 3


oh ini bukan barang-barang saya..

Study sambil bermaen handphone. Maen campak campak tu tidak la, maksud saya bermaen mesej. Dulu zaman baru ada handphone haruslah kan jakun sket. Sikit-sikit bunyi. Tak bunyi mula la rasa nak kacau orang, dah tu p lah hantar mesej kat entah sape-sape. Paling kuat maen mesej zaman matrik dulu la, siap ada satu hari tu bila Hotlink buat tawaran RM1 = 1000 sms dalam masa 1 hari kot entah dah lupa tapi masa tu dengan membe semua sibuk la berusaha habiskan sms tu kalau tak kredit akan ditolak. 


Padan muka kan sape suruh gatal tangan accept. Punyalah gigih nak menghabiskan sms tu sampai saya pernah dapat sms dari roomate kepada classmate saya! Alahai lawak sungguh. Ke korang pernah gak buat macamni dulu? Ngaku jela.. So sekarang mungkin dah ada kesedaran yang takde lah apa sangat yang bestnya maen mesej ni. Kredit kalau topup RM10 boleh bertahan berbulan-bulan tu. Setakat call ibu ayah, mesej tak lebih dari 2 3 orang yang sama saban minggu tak hairanlah kredit bertahan kan,hehe..


Hmm setakat ni 3 contoh ni jela yang saya teringat. Nanti bila-bila teringat lak perkara yang dahulunya menjadi kebiasaan tetapi kini tidak lagi dibiasakan InsyaAllah akan continue lah dalam part 2. Kalau takde part 2 tu makna tak teringatlah tu,hehe.. Terima kasih kerana sudi membaca post sukehati saya kali ni :) 


Korang pulak, apa yang dulu korang sangat sukaa buat tapi sekarang dah kureng? 
Ce cite ce cite...


p/s : sedang menulis tentang sesuatu yang berat, tapi tulis sikit delete, tulis sikit delete. 
Masih kekurangan ilmu   =.=''

7 comments:

picairin said...

2 yg bawah tu terkena batang hidung sendirik jugak..hihi...komik tu gi recycle ja la.. dapat gak duet.. walaupun tak sebyk pelaburan yg telah dibuat..=)

qila~ said...

hehe..dah fhm sgt dah,muda-mudi mmg sukaa buat mcm 2 cntoh tu :p

tu laa ek,at least lepas gak la mkn pizza,hee..

Ahmad Tajul said...

komik mmg x penah beli masa dlu.. tp pinjam tue selalu.. tak der duet nk beli..huhu

fs.. oh penuh dgn kenangan.. ingat nak buat stu entry psal fs nanti..tp tak kesampaian lg..

mtrik..haha mmg zaman budak2 jakun dgn enset.. oh..! ini semua kenangan mtrik..

qila~ said...

bgos la tu x beli,membazir ja..

haa yela knl kamu pn kat fs..oke, slamat bercerita !

yup! mtrik sgt best..

Silent said...

hehehe.bab bab telefon tu. yang kol murah murah.dulu pon buat kot.huhuhu.kan?kan?

ellieandcarl'sstories said...

ske dok online berejam2 sambil meniarap... bile nak bangun sakit pinggang hahahha pastuh layan mocvie... hua kite pon dh lame x buka frenster,,

qila~ said...

silent@mizah : mst la penah buat..yg dok kecoh dgn besah,bedah,yan,wahed dulu tu,hehe..kenangan <3

kaklamp : haa sakit kot kalo mniarap,skali baring legaaa sungguh aih,haha..fs smkin dlupakn,biase la tu :p