pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, November 19, 2011

Hari 19 : Sakit hati jangan disimpan didalam hati.

Bismillahirrahmanirrahim.

Dah lama berniat nak kongsikan satu kisah ni yang saya baca di dinding mukabuku milik seorang teman. 
Mari sama-sama kita hayati :)

Pagi ini saya membaca sebuah kisah lama rakyat China. Ia menceritakan tentang dua orang sami (monk) yang sedang bermusafir bersama. Seorang digelar sami besar manakala seorang lagi bergelar sami kecil. 

Suatu ketika, mereka sampai ke tebing sebatang sungai dan mendapati jambatan yang merentangi sungai tersebut rosak. Lalu, untuk sampai ke tebing sebelah sana, mereka terpaksa mengharungi sungai. Sedang mereka mengharung air yang agak deras itu, mereka menemui seorang wanita cantik, tersangkut pada jambatan yang rosak dan tidak dapat menyeberang ke tebing.

Sami besar menawarkan diri membantu dengan wanita itu berpaut di belakangnya. Wanita itu menerima.

Walaubagaimanapun, tindakan sami besar itu menimbulkan kejutan pada diri sami kecil.

"Bagaimana abang boleh membawa seorang wanita apabila sepatutnya kami perlu mengelakkan sebarang keintiman dengan perempuan?" Dia berfikir. Akan tetapi mulutnya dikunci rapi.

Dalam pada itu, sami besar membawa wanita cantik itu menyeberangi sungai sementara sami kecil mengikut di belakang. Setelah sampai ke tebing, sami besar membiarkan wanita itu turun dan mereka berpisah mengikut haluan masing-masing.

gambar sekadar hiasan. tiada sami mahupun wanita cantek :p

Di sepanjang jalan, setelah menjauh beberapa batu dari tebing sungai, sami kecil masih menyimpan rasa tidak puas hatinya dengan perbuatan sami besar. Tanpa sedar, dia telah membuat bermacam-macam tuduhan tentang sami besar di kepalanya. Keadaan ini menjadikannya semakin marah dan geram. Sungguhpun begitu, dia masih diam, tidak berkata sepatahpun.

Melihat itu, sami besar merasakan tiada apa yang perlu dijelaskan. Mereka meneruskan perjalanan menuju ke tempat tujuan.

Akhirnya, sampai saatnya, sami kecil tidak lagi dapat menahan kemarahan setelah berjam-jam mereka berjalan. Lalu, keluarlah kata-kata dari bibirnya.

"Bagaimana abang boleh mengatakan diri abang seorang pendeta yang taat, apabila abang merebut peluang pertama untuk menyentuh seorang perempuan, lebih-lebih lagi apabila dia seorang yang sangat jelita?"

Semua ajaran abang kepada saya selama ini hanya menjadikan abang seorang munafik besar (hipokrit) pada penilaian saya! “ Marahnya meledak.

Mendengar itu, sami besar kelihatan terkejut dan berkata :

"Saya telah meletakkan wanita cantik itu di tepi sungai berjam-jam yang lalu, bagaimana pula anda masih ‘membawa’ beliau bersama-sama?"

*senyum* 

Moral of the story? 

1. Komunikasi adalah sangat sangat penting.
2. Jangan buat andaian sendiri dalam erti kata laen jangan cepat buruk sangka.
3. Sila luahkan pada masa yang tepat. Kalau tak, sendiri makan hati laa. Ehem. 

Itu yang saya dapat tapi saya lebih tertarik dengan pengajaran yang teman saya ini dapat 

Kita menghadapi banyak perkara-perkara atau individu yang tidak menyenangkan dalam hidup ini, 'mereka' menyeksa dan menyakitkan hati, dan banyak masanya membuat kita marah. Tetapi seperti sami kecil, ramai dari kalangan kita tidak sanggup untuk membiarkan 'mereka pergi'.

Kan kan kan? Sebab apa? Saya pasti anda ada jawapan anda sendiri. Oleh tu kalau taknak berterusan sakit hati dan terus hidup bahagia dengan 'mereka' maka elok sangatlah amalkan 3 prinsip kat bawah ni.. 

be the first !

it really works on me...... sometime  =.=''

# erk-awat-aku-tetiba-speaking-london?

[qilaamin]
191111
14:42


No comments: