pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, November 24, 2011

Hari 24 : Mukabukuku merajuk

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebenarnya tak berniat pun nak update blog pagi ni tapi disebabkan takleh nak share post ni kat mukabuku akhirnya share la kat sini. Adakah Encik Hilal telah memblock saya untuk share segala karya beliau? hehe.. Perasan ! Tak baek ang ni Qila buruk-buruk sangka gitu. Try post yang laen boleh pulak tapi saya nak share yang ni jugak bukan yang laen,heee.. Yela mungkin mukabuku saya yang merajuk kot.

Share kat sini aje lah ya. Kiranya rezeki korang semua la yang singgah ke blog-tak-seberapa ni agar dapat sama-sama kita bermuhasabah diri. Alhamdulillah.. Oke mari kita baca cerita beliau

Dr Ala' Hilat pernah bercerita di dalam kelas berkenaan 'Cinta Sepenuh Hati'.
---------------------------------------
Seorang lelaki, jatuh hati pandang pertama kepada seorang wanita di universitinya. Kerana cinta yang sangat mendalam, terus lelaki itu pergi melamar perempuan tersebut dengan bertemu bapanya.

Memandangkan lelaki itu pelajar, dan tidak pula punya harta yang banyak, Sang Bapa keberatan untuk menerima. Tetapi lelaki itu berkata:

"Saya mencintainya sepenuh hati. Apa sahaja sanggup saya lakukan, asal saya dapat berkahwin dengan dia. Saya sanggup gadaikan segalanya."

Bapa perempuan: "Benar?"
Lelaki: "Iya."
Bapa perempuan: "Jadi, maharnya adalah sekian-sekian(harga yang teramat mahal). Tetapi kerana engkau pelajar, maka aku anggap itu sebagai hutang. Bayar semula ketika engkau sudah mula bekerja."
Lelaki(dengan nada tersangat gembira): "Baik!"

Maka mereka berkahwin. Pada awalnya kelihatan indah. Tetapi kerana lelaki tersebut tiada wang, hidup mereka susah. Perempuan itu pula akhirnya selalu merungut. Kecantikan wajahnya hilang ditelan akhlak buruk. Lelaki itu pula tidak mendapat kerja yang bergaji besar. Hanya bergaji sederhana. Tidak mampu memberikan kemewahan kepada isterinya.

Saban hari rungutan isteri semakin kasar dan mula ditambah dengan cercaan dan makian. Lelaki itu mula merasa hidupnya penuh derita dan kesukaran. Tiada cinta dan kasih sayang dalam keluarganya. Akhirnya si isteri menuntut cerai, dan mereka berpisah. Dalam keadaan, mahar si lelaki masih perlu membayar mahar isterinya yang merupakan hutang.

Hiduplah lelaki itu dengan kehidupan yang sempit. Saban bulan gajinya dipotong hingga menjadi sedikit untuk melunaskan hutangnya, dan dia hanya hidup seperti layaknya orang miskin.
-----------------------------------------------

"Maka aku mengingatkan kepada kamu anak-anak muridku yang aku kasihi, tiada cinta sepenuh hati, melainkan kepada Ilahi. Engkau tidak akan tahu bagaimana perempuan atau lelaki yang akan engkau kahwini itu. Dan ketahuilah, sesungguhnya apabila engkau mencintai sesuatu melebihi Allah SWT, maka Allah SWT akan mengujimu dengan perkara itu.



Sumber : Hilal Asyraf (Official)

Tertarik dengan ayat last. Muhasabah.. Muhasabah..


Lepas tu teringat pula kat post Kak Ina, wife Dr. Zaharuddin.. Ce bace ce bace


"Entahlah Na...nampak gaya sekarang ni wanita yang kurang malu tu yang cepat jodohnya...."Luah seorang kakak lewat perbualan telefon mengenangkan anak gadisnya yang masih belum disunting orang. Anak gadisnya itu memang saya kenali seorang yang pemalu, baik akhlak dan menjaga batas pergaulan. 

Bila saya ceritakan masalah ini kepada suami, jawapannya pula menyebabkan saya termenung panjang :

"Cepat kahwin ( kerana cara 'kurang malu' itu ), biasanya cepat pula masalahnya..."

Ada benarnya....

Sekadar sekelumit nasihat saya buat muslimah solehah yang masih menanti penuh debar dan mengharap keredaan TUHAN :

Hanya ALLAH SWT yang Maha Tahu, mengapa jodoh seseorang itu 'lewat' tibanya walau telah berusaha sekadar yang dibataskan agama. Bersabarlah....akan sampai masanya, dengan izin dan kehendak Yang Maha Esa, jodohmu itu akan datang melamar dengan penuh penghormatan untuk menyunting dirimu sebagai suri hidupnya yang dimuliakan!

Wallahu'alam.


# biar-lambat-asalkan-selamat

semoga aku dipilih olehmu kerana 'malu' ku
ameen ya Rabbal a'lamin

[qilaamin]
241111
11:23



2 comments:

ellieandcarl'sstories said...

sy setuju dgn kate kak ena awk!!! aii kuatkn la iman ku ya tuhan

qila~ said...

ameen :))