pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, January 30, 2011

lelaki oh lelaki.

Assalamualaikum w.b.t


post hati gumbira sebab Mak Ngah Qila dapat anak buah baru lagi dan lagi. Alhamduilillah. yang lagi best kedua-dua mereka adalah baby lelaki. biasalah tu, dalam family sebelah ayah, kaum Adam memang majoriti dan kemajoritian kaum Adam di kampung memang kadangkala boleh buat kami pening kepala bilamana :


1. remote control tv akan sentiasa bersama mereka, so kena redha bila balik raya mata anda disajikan dengan rancangan National Geographic  =.='
2. mereka sangat kuat makan tapi badan tak gemuk jugak. ini tidak adil! kenapa saya makan banyak saya gemuk jugak (eh?)
3. masa kecik tiap kali bangun tido, kalau bantal masih ada di kepala kira korang memang hebat la sebab kebiasaannya bantal akan dicuri oleh mereka mereka yang saaangat baik hatinya.


oke itu baru contoh yang sikit. jemput datang ke kampung saya untuk mengalaminya sendiri,haha.. oh ye, mari saya kongsikan sedikit fakta mengenai kaum Adam disebelah keluarga ayah :


1. jumlah adik beradik ayah sendiri dah membuktikan yang kaum lelaki memang menguasai dalam segala hal kerana 14orang adik beradik adalah campuran daripada 10 lelaki dan 4 perempuan.
2. sepupu sepapat juga boleh dikatakan ramai lelaki daripada perempuan. 5 orang lelaki dalam adik beradik adalah maksimum, seorang lelaki pula adalah minimum. tak kan 'takde' lelaki dalam adik beradik kecuali anak pak long.
3. anak kepada sepupu sepapat yang telah berkahwin (anak buah la tu) pula, juga lebih ramai lelaki dari perempuan. 


pendek cerita dalam keluarga besar cik qila lelaki lebih ramai dari perempuan. nak lagi simple kita guna formula matematik la cewaah!


jumlah lelaki > jumlah perempuan


hehehhe.. dah cukuplah tu dengan segala fakta ni semua. asalnya nak cerita pasal anak buah baru kan.. so mari kita saksikanLAH

masih berdarah sebab baru lahir  >.<

tembam bam bam  >.<

bersama abang long alif  >.<

baby nak tido, p maen jaoh-jaoh  >.<

antara sunnah menyambut kelahiran bayi ialah memberinya nama dengan nama-nama yang baik. Dari Abu Darda’ r.a., bersabda Rasulullah s.a.w. : Sesungguhnya pada hari kiamat nanti kamu akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh itu, berilah nama yang baik untuk kamu. (HR Abu Daud) 

nama baby ni Aqil Harraz yang bermaksud pintar dan warak. akhirnya, jumpa jugak geng nama hampir sama. (bangga sekejap) baby ni lahir 1.1.11 haritu, tarikh nak cantik kan. semoga menjadi anak yang pintar dan soleh seperti yang diharapkan ye Aqil  :)

baby ni anak lelaki yang kedua kepada pasangan Baizura & Sufiyyan, abang sepupu saya. apsal eh, anak kedua ja mesti nak comeel? hahahaha... dush3~ oh ye tahniah juga buat pasangan Juli & Azlan Shah yang juga abang sepupu saya sebab baru ja dapat baby petang semalam. baby boy jugee. ha kan dah cakap, lelaki lagi lagi lagi.

tahukah anda, mengikut statistik terbaru jumlah penduduk di Malaysia ialah 27,565,821 orang. 14,112,667 lelaki dan 13,453,154 perempuan. eh lelaki lebih ramai dari perempuan? mungkin juga keluarga saya penyumbang kepada statistik terbaru ni ;)

2 comments:

Ahmad Tajul said...

nak tanya bleh..,
boleh ker msuk tgok org pompuan gah beranak, siap amek gmbr live lgtue.. doktor x marah ker..?

qila~ said...

skrg hsbnd mmg da bole teman wife dlm labour room :) x marah aih,digalakkan tu pn kalo hsbnd x talot darah la..