pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, February 1, 2011

masa tu saya belajar satu perkara

Bismillahirrahmanirrahim.


ingat tak masa kecik-kecik dulu kalau pergi karnival ape-ape jela, mesti ada orang jual belon yang berisi gas helium dalamnya tu yang boleh terapung ja tu? ha ingat kan, ingat kan.


saya pun pernah minta ayah beli kan satu dulu. ayah cakap jaga elok-elok kalau terlepas nanti belon tu terbang tinggi. sambil angguk-angguk kan kepala saya janji dengan ayah yang saya akan jaga elok-elok belon tu. tapi sampai satu masa, saya terleka dan belon tu pun terlepas lalu terbang tinggi jauh tinggalkan bumi.


masa tu saya belajar satu perkara, kalau saya selalu leka semua benda yang saya ada akan pergi tinggalkan saya. 


sampai lah satu hari, kami pergi karnival lagi. dan saya pujuk ayah untuk belanja saya belon yang sama macam dulu. ayah kata membazir, nanti jadi macam haritu. saya kata tak akan jadi macam dulu. kali ni saya janji tak akan leka lagi dan akhirnya ayah pun beli. sepanjang jalan saya pegang kuat-kuat belon saya, saya tak nak terlepas lagi. akhirnya, saya berjaya bawak belon tu balik rumah dengan selamat, siap buat teman tido lagi. *bahagianya saya*



sehinggalah keesokan paginya..


saya buka mata terus tercari-cari mana belon saya? saya tanya ibu, saya tanya ayah, saya tanya along. mana belon angah?? siapa ambil belon angah?? pulangkan belon angah! saya menjerit. ayah pun datang dekat, ayah cakap mana ada orang ambil belon angah, tu kan belon angah sambil jari telunjuk ayah ditujukan pada satu penjuru.


belon angah?? kenapa belon angah dah kecik, tak terapung lagi? ayah cakap gas dia dah habis. tapi tapi angah dah jaga belon tu baek-baek kali ni. angah tak sangka akhirnya jadi macam ni, lama kelamaan belon tu terus mengecut dan tak boleh di buat main lagi. *sedihnya saya*


masa tu saya belajar lagi satu perkara. tak semua benda yang walau kita jaga seelok mana pun, ia akan tetap bersama dengan kita selamanya.



p/s : alhamdulillah, buka mata hari ni dah tak hujan. walaupun saya memang sukakan hujan tapi saya tetap rindukan matahari saya :')



No comments: