pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, February 9, 2011

berjumpa pakar rambut baru.

Bismillahirrahmanirrahim.


Membaca artikel tulisan Imam Muda Asyraf beberapa minit yang lalu mengingatkan saya pada keenganan si adik perempuan secara tiba-tiba dalam beberapa tahun lepas untuk pergi menggunting rambutnya dengan alasan individu yang biasa kami guna perkhidmatannya untuk menggunting rambut kami adalah seorang non-muslim.


dan dengan kata-kata dia itu barulah saya tersedar dan teringat yang sebenarnya ada had aurat di antara kita seorang wanita muslimah dengan seorang wanita non-muslim. tak pernah terfikir kan, sebab hal gunting rambut ja pun nampak macam hal kecil. jelas disini a1 dalam Pendidikan Islam ataupun pangkat 1 dalam darjah khas bukanlah bukti yang kita tahu segalanya tentang Islam. kan? banyak lagi perlu belajar oke. ataupun sebenarnya kita dah tahu tapi buat-buat tak tahu? :)


ilmu Allah tu sangat luas, dan kali ni ilmu yang pernah saya terima dan terlupa telah diingatkan kembali oleh si adik perempuan, alhamdulillah. (terima kasih!) berbalik semula pada cerita gunting rambut tadi, dah bertahun kot saya tak pergi gunting rambut kat kedai makanya pengganti terbaek yang saya jumpa adalah : encik ayah  walaupun hasilnya bukan macam yang dihasilkan pakar rambut si Tomas Taw tu tapi oke jugak la rupanya,hehe.. yang ni dijamin selamat.


oh ye, boleh baca tentang artikel itu disini untuk lebih faham, pastinya menarik dah nama pun ilmu (bace jangan tak bace) : aurat dengan bukan Islam & cerita aurat dengan pakwe



2 comments:

kakakmu:P said...

trime ksh qila ats kisah ni.
seumur hidup xpenah gunting rambut kat kedai...huhu. xberani. alhamdulillah.

qila~ said...

sama-sama :)
wow,so mak akk guntingkn eh?