pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, September 7, 2010

mengemas rumah dan kisah srikandi Islam.


ehem ehem. assalamualaikum w.b.t.

hari ni penat sungguh mengemas rumah. disebabkan ibu dan ayah bekerja, so tugas mengemas rumah tu diserahkan pada kami adik-beradik bulat-bulat. yang penting, balik ja dari kerja, langsir dah tukar baru,dinding,perabot n tingkap rumah sudah di lap, dan simen luar rumah sudah di basuh serta di mop. penat memang penat tapi kami tak boley merungut penat depan mereka coz nak ikutkan mereka lagi penat jaga kami dari kecik sampai sekarang,kan? apelah nak dibandingkan sangat setakat kemas rumah sempena nak raya ni :)

ibu siap mesej tanya dah siap belom kerja-kerja yang mereka pesan tu,haha. dan dan ja cakap tu la tanda sayang ibu. adoila,puan sa'adah ni. ada ja idea dia,hehe. yela,semalam kan hujan so kami adik-beradik menggunakan alasan hujan untuk tidak mengemas rumah. bajet hujan tu menghalang pergerakan kami. padahal penyakit M menguasai diri,aisshh. so setelah 'dibasuh' semalam, hari ni kami dengan semangatnya menyiapkan segala tugas mengemas yang tergendala,hehe. alhamdulillah, tinggal sikit ja kot yang tak siap lagi. esok-esok pulak sambung. ada lagi 2 hari nak raya kan. erkk,macam sayang pulak nak tinggalkan bulan Ramadhan kali ni -.-"

oh ye, ape kaitan gambar buku di atas dengan post kali ni? kaitannya adalah saja nak bagitau akhirnya buku yang saya cari-cari telah berjaya dibeli! (",)v tahniah tahniah. sebab apa excited sangat nak beli buku ni? sebab masa usrah dulu, ada 1 aktiviti kitorang di mana salah satu soalan yang ditanyakan adalah siapa Rabiatul Adawiyah. masa tu saya ingat-ingat lupa apa yang menariknya tentang kisah srikandi Islam ni. sampailah akak usrah bercerita serba sedikit mengenai wanita istimewa ini. cinta dan rindunya hanya pada Allah s.w.t. tiada yang lain. walau datang sehebat mana pun lelaki yang meminangnya hatta Abdul Wahid Bin Zaid dan raja Basrah sekalipun, hatinya hanya untuk Allah. subhanallah, hebat kan?

setakat yang saya baca sekarang ni pun, perjalanan hidup beliau sangat mengkagumkan. ketika beliau baru dilahirkan, bapanya Ismail al-Adawiy telah bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w. baginda berpesan berkenaan Rabiatul Adawiyah yang mana dia akan menjadi seorang wanita yang terhormat dan tinggi darjatnya disisi Allah. malah 70 ribu orang umat baginda memerlukan syafaat Rabiatul Adawiyah di akhirat kelak. bayangkan! emm,ada lagi kisah disebalik mimpi tu yang berjaya buat air mata saya menitis. kalau anda nak tahu, beli buku ni dan baca. tak rugi. confirm!

" Ya tuhanku..Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaanMU supaya
tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripadaMU "
Madah cinta Rabiatul Adawiyah

untuk sinopsis kisah hidup srikandi Islam ini, boleh baca disini : klik

p/s : ada yang cakap, perbandingan antara tak tahu memasak dengan tak boleh jadi imam tak sesuai sangat. betol jugak,hehe. tapi ambil la perbandingan tu sebagai pemangkin semangat, yee tak? ;)

3 comments:

qila~ said...

salam kak ain,salah tempat komen la,hehe..emm qila cdgkn kak ain beli bku ni..tak rugi..kalo pnjm pn ok :) tp kalo bli nnt ank2 boley baca skali,hehe..

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

aah laa...silap tempat parking, malunyee..:P
insyaAllah klu jumpe akk bli, nk tggu ank2 bc, cm lmbt je lg. xpe akk je bacakn utk ank2...hihi

qila~ said...

hehe..xpe kak ain,x nmpk ;p okeh2,bli jgn x bli..err xpe la,nnt papehal jgn lpe jmput ekk :)