pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, September 18, 2010

teguran si kecil.

salam semua. meriah tak raya anda kali ini? raya saya sangat meriah! alhamdulillah. bersyukurlah sebab Allah nak panjangkan umur kita, tahun depan belum tentu dapat berpuasa n sambut raya lagi. okeh,kita lupakan cerita raya. cukuplah seminggu ini kita beraya sakan. kembali semula kepada tanggungjawab kita yang masih belum selesai. saya teringat perbualan saya dengan seorang saudara lelaki yang masih muda umurnya baru-baru ini. mengenai aurat. topik yang menarik bukan? :)

dia menegur kakaknya kerana baju yang dipakai terselak sedikit
*mungkin si gadis tak perasan*

dia : eh baju tu tarik,nampak badan la..
saya : hehe..bagus la kamu tego.. tapi kamu tahu tak sebab apa kamu memang patut tego?
dia : yela,kan aurat tu nampak badan..
saya : lagi lagi??
dia : emmm..ape?
saya : sebab tu dah tanggungjawab kamu sebagai saudara lelaki dia. kalau kamu tak tego,kamu biarkan ja nanti orang laen tengok,kamu berdosa..
dia : owh ha..betol jugak tu,hehe..

masih ingatkah kita pada isi kandungan khutbah Rasulullah s.a.w yang terakhir sebelum kewafatan baginda? iaitu mengawasi dan memelihara kaum wanita sebagai satu amanah. tugas ini khusus ditujukan buat kaum lelaki yang mana peranan mereka sebagai bapa,suami,abang ataupun adik. ini terdapat dalam sabda baginda yang bermaksud “ Takutlah kamu kepada Allah dalam urusan wanita, kerana sesungguhnya kamu telah mengambil mereka dengan amanah Allah (Riwayat Muslim)

kita renung pula firman Allah s.w.t dalam surah an-Nisa' ayat 34 yang bermaksud : “ Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum wanita, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada harta mereka "


entah tepat atau tidak penerangan saya pada saudara lelaki itu. tapi saya tahu dia faham bahawa tanggungjawabnya sebagai seorang adik lelaki dan bakal menjadi suami atau bapa suatu hari nanti sangat berat. alhamdulillah,masih ada anak muda seperti dia. saya harap dia kekal dengan sifatnya yang satu itu. menegur untuk kebaikan. kadang-kadang kita ni baru tersedar bila si kecil yang menegur. awalnya memang tak boleh terima. tapi bila difikir-fikirkan balik, memang betol apa yang dikatakan. masa ni la nak muhasabah diri.

tapi macam mana kalau dah tego, orang tu tak boleh terima? emm perkara tu bagi saya tak penting. yang penting kita dah tego. kalau dia tak nak terima kita tak boleh buat apa. juz doakan lah dia bakal berubah. seperkara lagi, mesti pernah terlintas diminda yang kita pun kurang sempurna,sibuk-sibuk pulak nak tego orang lain. takot dikata cermin dulu diri sendiri kan. ha disini lah silapnya kita. takut akan kebenaran. eh berani buat berani lah tanggung. kita jangan tengok pada SIAPA yang menegur tapi APA yang ditegur. kita pun masih mengharapkan orang menegur kita andai kita silap kan ;)

ini hadis yang menjelaskan tentang kewajipan kaum lelaki membimbing kaum wanita. maksudnya: “ Sesungguhnya seorang wanita itu diumpamakan seperti tulang rusuk yang bengkok. Apabila engkau berkeras (hendak meluruskannya), ia akan patah, dan sekiranya engkau membiarkannya, maka ia akan terus bengkok (Riwayat Muslim)

ayuh kaum lelaki sekalian, sedarlah akan tanggungjawab kamu yang satu ini! kami kaum wanita memerlukan kamu, bukan untuk berseronok tetapi untuk membawa kepada kebaikan. jangan biarkan kami terus hanyut~

tak adil pula peringatan ini hanya untuk kaum lelaki,hee. wahai kaum wanita, bangkitlah dari lena! jangan biarkan saudara lelaki kita berterusan menanggung sedikit sebanyak dosa yang sebenarnya kita sendiri lakukan. sedarlah~

No comments: