pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, September 3, 2010

terr ja..

hari ini saya belajar sesuatu. tak semua orang masa lalunya indah. tak semua orang masa lalunya bahagia. tak semua orang masa sekarang lebih baek dari masa lalunya. alhamdulillah :)

dan hari ni saya betul-betul belajar untuk tidak menilai seseorang tu hanya dari luarannya sahaja. saya terrrjumpa ja. tak sangka! tak sangka! tak sangka! harap lepas ni saya boleh berlagak seperti orang yang tak tahu apa-apa tentang masa lalu dia. zero. nothing.

ye saya tahu tak semua orang sempurna. saya pun sama. tapi tetap tak sangka jugak. satu ja saya harap, janganlah masa lalu kamu sama macam dia. amin~

jalan hidup kita yang berbeza-beza

Hadith Umar ra yang bertanya nabi tentang amal dengan mengatakan :
" Apakah pandanganmu tentang amalan (manusia) yang dilakukan apakah ianya
sudah ditetapkan sebelumnya atau baru berlaku ?
Maka dijawab oleh baginda dengan bersabda :
"Sesungguhnya telah pun ditetapkan segala sesuatu pada setiap perkara"
maka di balas Umar : "Apakah kita harus menyerah sahaja kalau demikian ?
Maka bersabdalah baginda nabi : "Beramallah wahai anak Khattab, segala sesuatu itu sudah dipermudahkan adapun
barangsiapa yang tergolong dari ahli kebaikan (syurga)
maka dia dijadikan beramal dengan amalan ahli syurga
dan barangsiapa yang tergolong dalam ahli siksa
maka dijadikan dia beramal jahat untuk neraka "
(Hadith sahih, riwayat Ahmad 29 Jilid 1).

2 comments:

Ahmad Tajul said...

kalo berubah dari fasa tidak baek kepada yang lebih baek.. itu yang dituntut..dan itulah konsep sebuah penghijrahan...
tapi kebanyakkan orang lebih suka brubah dari baek kepada tidak baek..

qila~ said...

takpe,kita sme2 doa smoga prubhan kpd lbih baek tu kekal,istiqamah~ insyaAllah..