pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, September 8, 2010

balik utara ke selatan?

salam semua. lagi 1 hari insyaAllah nak raya kan. sapa tak excited? tipu okeh. rasa sedih nak tinggalkan bulan posa, rasa sedih malam ni last tarawikh, memang ada tapi rasa excited nak raya pon ada jugak. dapat balik kampung, jumpa sedara mara sume, kumpul duit raya. errk, saya masih 20 tahun so layak lagi kot dapat duit raya,hehe.

sebut pasal balik kampung, setiap kali raya mesti ada ja terdengar masalah bagi pasangan suami isteri yang baru, lama mahupun dah berkurun kahwin untuk menentukan kampung siapa dulu yang bakal dikunjungi. saya tak faham macam mana masalah kecik ni boleh jadi besar sampai bergaduh-gaduh suami isteri. mungkin sebab saya belum masuk lagi alam rumahtangga kan, sebab tu saya tak rasa. tapi bila difikir-fikirkan balik, andai sistem bergilir-gilir dan bertolak ansur diamalkan sejak dari awal perkahwinan lagi, isu balik kampung siapa bukanlah suatu isu besar. betol tak? :)

alhamdulillah. alhamdulillah, bersyukur sangat coz sepanjang saya hidup dan merasai 20 kali hari raya aidilfitri ni, kami satu keluarga tak pernah ada masalah nak balik kampung siapa dulu. ayah atau ibu. tak pernah. mungkin kerana tempat tinggal kami sekarang adalah kampung asal ibu dan kami tinggal di rumah pusaka nenek. maka disitu kami lihat pengorbanan ayah yang sanggup tinggal bersama-sama ibu di Muar memandangkan ibu anak bongsu. mungkin dah tanggungjawab ibu untuk tinggal dan jaga rumah pusaka ini.

so setiap kali hari raya pertama, setelah berjumpa dengan saudara mara sebelah ibu, baru kami akan segera bertolak pulang ke kampung ayah di Endau. biasanya 4 5 hari akan berada disana. tak pernah missed. walaupun tok bah n tok teh dah takde T_T tidak pernah saya dengar ibu mempersoalkan mengapa tidak beraya 1 2 hari di Muar dulu baru balik Endau? tak pernah. bahkan kami adik-beradik pula yang tertanya-tanya mengapa. sekarang dah besar, umur pun nak masuk 21 da, baru saya faham mengapa. ayah dan ibu saling berkorban. comeeel kan

err dulu risau jugak andai jodoh yang bakal datang nanti orang jauh. sampaikan saya boleh terfikir kahwin dengan jiran ja senang, kalau raya confirm tak bergaduh coz satu kampung,haha. bajet si jiran ada anak bujang nak dijodohkan dengan saya ;p tapi tapi saya yakin perancangan Allah tu lebih baek kan,insyaAllah. kalau berjodoh dengan orang jauh pun jarak bukanlah suatu masalah, yang penting balik. daripada tak balik padahal kampung dekat ja, lagi tak patot, ye tak?


okeh, di kesempatan ni saya nak ucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri kepada semua pembaca blog ni, buat followers seramai 19 orang tu, buat silent readers, buat mereka yang tersesat secara sengaja atau tak sengaja kat blog saya dan juga buat para bloggers kat luar sana. andai di sepanjang penulisan saya disini ada yang terkasar bahasanya, atau ada buat siapa-siapa terasa yang saya sendiri tak sedar bila, maaf dipinta. maaf sangat-sangat. buat mereka yang nak balik kampung tu tak kira la ke utaRA ataupun selatan ;) berhati-hati lah dijalan raya. semoga selamat sampai menemui keluarga tercinta. amin~ saya akhiri post kali ni dengan serangkap pantun. cewaaah!

pergi ke pekan naek Wira,
Wira dipandu oleh Pak Mat,
lebaran nanti jangan terlalu gembira
sampai terlupa amal ibadat..
('',)v

2 comments:

Ahmad Tajul said...

selamat hari lebaran.. maaf segala khilaf dan salah..

qila~ said...

ye,salam lebaran..maaf juga dri sy~