pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, December 15, 2010

cover your aurat campaign | show your support!

                              


        
Assalamualaikum w.b.t

kali ni curi masa sikit untuk sertai satu kempen yang di anjurkan oleh thepotpetking. tak kenal pun dia ni sapa tapi disebabkan tersinggah kat blog dia dan terbaca pula tentang kempen yang di anjurkannya, hati saya terdetik, apa salahnya join. mungkin ini salah satu cara menunjukkan kita peka pada masalah semasa dan tahu tanggungjawab kita sebagai seorang muslim terhadapnya. maka, mari sama-sama kita sampaikan walau satu ayat :)

cover your aurat campaign

sertainya disini : 

nak bercakap tentang aurat, sampai bila-bila pun tak habis. sampai di padang mahsyar pun nanti kita masih di tanya tentang aurat, saya pasti. lagi pun benda yang sama kot kita dok ulang. nak komen panjang-panjang pun orang tak suka baca, malas katanya. tapi kalau pasal gosip laju ja kan korang baca. (saje bagi terasa sebab saya nak korang baca jugak! haha..) takpun mesti ada yang kata "ala aku dah tahu la, tak payah la nak membebel" 

aha! kalau dah tahu kenapa tak tutup? ini di tujukan buat semua ya, tak kira kaum adam mahupun hawa. lebih-lebih lagi di tujukan buat kaum hawa la, dan juga peringatan buat diri saya sendiri sebab tuntutan menutup aurat buat kita para muslimah Allah bagi special. kalau berjaya ikut seperti yang disuruhNya, insyaAllah ganjarannya ialah syurga. nak rambut cantik, pakai tudung. nak kaki cantik, pakai stoking. tapi tutup bukan 'janji tutup' ja ye. ada syarat-syaratnya. 

perlu ka di beritahu lagi apa syaratnya? rasa tak perlu kot sebab masing-masing dah besar panjang. dah akil baligh, boleh fikir punya lah. belajar sampai universiti takkan tak tau aurat dari tang mana sampai tang mana. takkan tak tau cara tutup yang betul-betul tutup kan. nanti esok-esok anak ang dok tanya surah apa dalam al-Quran yang dok cerita pasal aurat, sebab apa dia kena tutup aurat, apa buktinya, ang nak jawab apa?

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."


 [Surah An-Nur, Ayat 31]

setakat dok tunjuk dan bacakan surah ni bole la, tapi bila depa kata : oh faham dah, tapi awat mummy tak tutup aurat pon? ha masa tu ang nak bagi alasan apa lagi. daripada malu di kemudian hari, baek malu dari sekarang. bukan malu kat orang ja tapi malu kat Allah yang penting. kita mula sikit-sikit. dari yang tak pakai tudung dah mula bertudung. dari pakai seluar pendek atas lutut dok sebok sepak bola atas padang, apa salahnya pakai seluar panjang. ha, macam mana? jom :)

tutup aurat tu ibarat gula-gula. bila gula-gula tu berbungkus cantik ja semua orang tau mesti dalamnya tu bersih, makan pun selamat. tapi bila jumpa gula-gula yang dah terbuka sampulnya, mesti kita fikir gula-gula tu dah tercemar, dah kena gigit dek semut, kena hurung dengan lalat lagi, eee tak memasal kena taun kan? huhu..

makanya marilah jadi seperti gula-gula yang terbungkus rapi. jangan jadi gula-gula yang berbungkus tapi semut masih boleh masuk pula ye ;p

untuk penerangan yang lebih jelas dan lagi best boleh di baca disini : 

nak doa untuk elak di cabul dan di rogol? ha boleh amalkan sama-sama. disini : 

post kali ni saya cuba untuk tidak tulis se skema mungkin sebab tak ramai yang rajin baca kalau ayat skema memanjang. ada orang tak bole terima kot. then kena tag 3 orang untuk sebarkan kempen ni. buat la kalau ada masa ye. show your support :) saya pilih mereka sebab pendapat mereka juga pasti hebat-hebat belaka :


yang laen kalau nak join, sangat dialu-alukan. jangan baca kemudian buat tak tahu saja, malu. walaupun tiada paksaan untuk sertai kempen ni tapi kan bagus kalau anda luang kan sedikit masa untuk menyertainya. yang baek kita sebarkan 

p/s : selamat berkempen = berdakwah  ;)
p/s lagi : tahniah kepada pihak penganjur, semoga kempen ini mendapat keberkatan dan rahmat dariNya.


4 comments:

picairin said...

thanks for the info...=)
amal makruf nahi mungkar...=)

asyfiqaz said...

thanks for supporting ye semua!
semoga usaha kecil kita semua ni diberkati Allah =)

qila~ said...

pka : wlcome :) yep, aml mkruf nahi mungkar ♥ nnt org dtg bce post pka plak oke..

asyfiqaz : wlcome :) insyaAllah,sesungguhnya niat yg murni itu akan Allah permudahkan..

ieMa ackLes said...

thxs 4 da info...
peringtn untuk suma dan diri sendiri..
bab aurat ni xkan habis smpai bila...