pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, April 8, 2011

Penggelabahan.

Bismillahirrahmanirrahim.


Makin dekat nak exam bermakna bertambah dekatlah masa saya nak pergi praktikal. Hati berdebar bila memikirkan yang saya bakal keseorangan di accounting firm itu. Macamane lah hari-hari yang bakal saya lalui nanti. Berseorangan dikelilingi mereka mereka yang lebih senior, lebih hebat?? Oke jangan gelabah, nanti dah meninggal dalam kubur sorang-sorang juge (ayat ibu) huhu... Tapi tetap, saya nervous! Semoga Allah permudahkan jalan saya >.<


Ni sekadar nak berkongsi satu situasi di auditorium kampus pada penghujung Forum on Accounting Career yang saya hadiri beberapa minggu lepas (ye tau cerita basi sudaa) abaikan..


" Oke saya nak tanya siapa nak jadi auditor di Jabatan Audit Negara, sila angkat tangan "
" Siapa pula nak jadi tax consultant, angkat tangan "
" Ha siapa nak jadi accountant? Angkat tangan, angkat tangan "
" Oke nie last, siapa nak jadi professional accountant in business (PAIB) angkat tangan "


* kalaulah bole 'jadi' macam tuu je..


Semua ni jawatan yang gajinya beribu ribu lemon. Lagi lagi kalau anda seorang yang professional. Dari awal semester sampai lah sekarang, dah selalu sangat dimomokkan dengan hal gaji ni semua,haih.. Kerja sebab gaji ni seronok ka? Kerja sebab minat lagi best kot. Eh tak tak. Kerja kerana Allah, itu yang terbaek :) 


Dah la bila kerja dalam bidang ni confirm sibuk, masa banyak habis kat office, masa untuk keluarga terpaksa dikorbankan (tak suke. tak suke) Oh ini saya cakap berdasarkan pengalaman orang sekeliling yang saya kenali. Ada yang tak setuju?


Hah! Kalau dah taknak ada aje alasannya kan, yang pi gatal-gatal amek accounting ngapenyee? Dush! Dush!  Dah tu awak nak jadi yang mana satu ni? (sergah diri sendiri)


Qila nak bukak kedai buku jaaa, bole? Siapa setuju, angkat tangan macam saye...


Erkk!


kita takkan tahu apa yang ada dihujung jalan sana selagi kita tidak melaluinya...

2 comments:

Anonymous said...

Audit / accounting firm slalunya memang amik berpuluh2 student praktikal.. so jgn risau. cuba dapatkan pgalaman sehabis banyak sbb nanti bila dah kerja, masuk audit firm, dah jd terror dah, even kt audit firm lain ;)

qila~ said...

tp firm ni cm kecik ja mse call aritu de ckp dia x amek rmai pn,hehe.. nebes gak la..insyaAllah, nk kutip pglmn byk2~