pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, April 15, 2011

salah kita yang taknak mengaku salah.

Bismillahirrahmanirrahim.


Wow title nak panjang. Laju ja update padahal baru beberapa jam update,hee. Saya rindu incik blog saya oke. Dah, tanpa buang masa mari kita mulakan sesi muhasabah diri kita. Ni nak cite, masa zaman sekolah rendah dulu, eh sekolah menengah pon ada jugak tiap kali dapat result test atau exam saya selalu guna ayat lepas diri macam ni cakap dekat ibu ayah. Contoh aje..


" angah dapat B ja yah subjek ni, dah cuba yang terbaek dah soalan tu susah sangat sebab kawan-kawan angah yang laen pun dapat B gak, yang dapat C pon ade " 


Nampak tak disitu? Soalan yang susah dipersalahkan dan menggunakan result kawan-kawan sebagai back up. Saya selalu sangat gak dengar orang kata macam ni


" aku bukan apa, kalau yang menegur aku tu lagi bagus daripada aku takpe jugak bole la layan ni dia 2x5 ja "


See see. Lupa lah tu kalau nak tunggu orang yang terbaek ja menegur, abes kalau orang yang terbaek tu buat silap sapa nak tegur dia? Haaa.. Dan yang macam ni


" aku bukan taknak pergi kelas tapi aku lupa nak kunci jam so alang-alang dah terlajak tu baek takyah datang kelas ja "


Tengok, salahkan jam pulak padahal memang dah ade niat taknak p kelas dari malam semalam. Opps jangan buruk sangka tak baek.. Dan juga macam ni


" aku musafir kot, so takpe lah kalau tak sembahyang Jumaat nih, Allah s.w.t kan dah bagi kelonggaran. Islam tu kan mudah, chill laa "


Ehem-ehem. Islam itu mudah? Ya tapi bukan untuk dipermudahkan oke. Perasan tak daripada semua semua situasi di atas, kita manusia memang suuuuka bagi alasan eh? Kita suka tutup kekurangan dan kesalahan kita dengan kekurangan dan kesalahan orang laen tanpa mengaku 'Ya memang aku tersilap' independently betol tak?


Nama pun manusia. Allah s.w.t dah cipta dengan sifat ego masing-masing. Yang membezakan kita adalah level ego tu aje. Mana ada orang nak mengaku silap sendiri Sebab tu kita selalu dengar orang cakap kebenaran tu memang pahit. Kalau mengaku pun mesti nak kaitkan jugak dengan alasan-alasan tambahan yang kononnya konkrit,heh.. Yela, at least taklah nampak buruk sensorang. Cantik sesame buruk pon sesame la. Oke ni teori apekah ni, abaikan..


Bila dok syok bagi alasan itu alasan ni, kita terlupa kot, terlupa eh? Yup! Kita terlupa dengan satu pepatah Melayu masa kita belajar zaman sekolah dulu yang bunyinya macam ni " orang yang gagal akan mencipta seribu alasan tetapi orang yang berjaya akan mencari jalan " Haaa.. Adekan pepatah ni? Ka saya yang buat buat ade? huuu.. Tapi pointnye lah, kalau kita nak berterus terusan gagal, banyakkan lah koleksi alasan. Gagal di mata manusia itu mungkin perkara biasa, mana ada orang yang tak pernah gagal (kekadang malu gak). Tapi gagal dari sudut pandangan Allah? Sedey.....


Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya : 
Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata: Saya dengan orang, jika mereka berbuat baik, nescaya saya berbuat baik. Dan jika mereka berbuat jahat, nescaya saya berbuat jahat. Tetapi biasakan diri kamu, jika orang berbuat baik, berbuat baiklah, dan jika mereka berbuat jahat, elakkanlah kejahatan mereka”. 
(at-Tirmidzi)


saya gemuk ni bukan ape, semuanya salah coconut shake! erkk..


6 comments:

mar liana said...

stuju dgn ko yg nme nye mnusia tu mmg ego...ssh tol nk ngaku kslah sndr...bile da salah ade je nk explain segala...da la ckp sori pon x,,tetibe nk meng emo kan org yg die da wat salah dgn mem bekap dr sndri..ayoyo.... hahaha*ter emo skit aku...x,,jz geram ngn mereka2 cm nie..

"nk tegor org,,tp dr sndr pon dua kali lima"
tu aku stuju...hahaha...mmg la kite xleh nk tgu org yg tol2 perfect je yg blh tegur kite...tp makesure sblm kite tgor org,,kite xbuat benda yg same....weee~~~~ peaceeee... jz my opinionnnn :))

qila~ said...

agk la mar,terserlah emo kat situ,hahaha..

yep stuju tp myb yg mnegur tu xmo kita ulg ksilpn yg pnah dia buat sbb tu tego..mne tau kan..tp dlm kes tego bole wat org sentap tu xleh ckp ape lah,hehe..

ape yg pnting,jgn mlihat SIAPA yg mnegur tapi APA yg d'tegur :))

عين said...

coconut shake..teringat sgt kenangan coconut shake dgn kak nana, pasar mlm merlimau punye...1st time minum lak tu, dah la rindu kat kak nana ni :I

Ahmad Tajul said...

" aku musafir kot, so takpe lah kalau tak sembahyang Jumaat nih,

erk..! hampir2 digoda syaitan td pasal nak balek umah awal.. kalo tak mesti dah terasa..haha..

no name said...

kita salu lupa n taknak mengaku salah sendiri..thnx kerana mengingatkan..sbb kdg sy macam tu gak~~hihi-.-

qila~ said...

kak ain : alololo,sian dia rndu..tp btol la,lme da x nmpk kak nana on9,dia p mna?

shahniz : mmg yg tu d'tjukn utk dak laki yg suka balik kg time org solat jumaat,haha..tahniah anda x tergoda oleh syaitonirrajim..

hazrina erin : hehe..biase la tuu..wlcome,sling mgingtkn la ye :)