pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, October 30, 2009

jangan bersedih lagi~

~

sebelum exam far semalam,saya menelefon ayah dan ibu untuk mendapatkan sedikit kata-kata semangat untuk menjawab soalan..bak kata orang,nak mintak berkat..

ayah seperti biasa ~ angah jawab elok2,banyak2 kan selawat,insyaallah boleh jawab..

ibu juga ~ angah buat betul2,ibu n ayah doakan,insyaallah..

bila saya mendengar suara mereka,rasa takut dan risau untuk mengambil paper yg dikate kn killer paper bagi pelajar diploma itu,semakin berkurangan..

sehinggalah keluar dari bilik peperiksaan,sy masih tersenyum sehingga kan ditegur oleh seorang sahabat,wah qila hepi je ek... sy tau dan semua yg mengambil paper tue tau soalan nya memang susah, bagaimana sy masih boleh tersenyum lg...?? bagi sy,perkara dah lepas,lepaskan..mengapa perlu di ingat lagi..teruskan usaha untuk paper yang seterusnya..

masa bukan boleh diundur seperti kita memutar jarum jam kebelakang..masa tidak menunggu kita,sebaliknya kita yang kena mengejarnya..ia semakin kedepan,jika kita sibuk memikirkan perkara yg lepas,bagaimana nak menghadapi perkara2 akan datang yang lebih mencabar dan rumit..serahkan semua nya kepada Allah..setelah doa dan usaha,bertawakal saja lah..

sy tau,cakap memang mudah,tapi bak kata sahabat sy ~ aku sedih kalau aku tau soalan tue senang dan aku dah belajar tapi aku tak boleh buat..tapi aku tak sedih kalo soalan tue memang susah tapi aku tak boleh buat..dah soalan memang susah,nak buat macamana lagi.. hmm..sy setuju,dan kata2 dia nie la yg membuatkan sy kembali bersemangat..thanks sahabat~

buat sahabat2 sekalian,ayuh bangkit...jangan menyesal dan bersedih dengan paper yg lepas...teruskan usaha untuk score paper yg seterusnya..jika kita usaha,insyaAllah Allah akan beri ganjarannya..

Abdullah ibn Masud berkata :

“Saya belum pernah menyesal melainkan penyesalan saya pada hari apabila terbenamnya matahari, semakin singkat umur saya ini, sedangkan amalan saya tidak bertambah...”


 

1 comment:

tic said...

aku mmg selalu kol mak pak.. utk dpt kah berkat..muhehehehe