pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, January 20, 2010

2nd meeting ♥

mggu ni,usrah dilakukan di'umah sewa ku..akak2 sume dtg btol2 mse azan mghrib sdg b'kumandang..so ktorg solat jemaah b'sme..topik usrah mggu ni psl cinta..

ade 5 soalan yg d'ajukan..

1. apa yg anda fikir bila cakap psl sayang..?

2. apa yg anda tahu,rasa,n fhm psl cinta..?

3. siapa itu wanita..?

4. siapa itu Allah..?

5. siapa Rabiatul Adawiyah..?

ape yg mnarik spnjg p'bncgn td,kak nana ada ckp,tipu..sy ulg skali lg,tipu kalo s'seorg 2 xde rse cinta,xde rse syg,xde rse rndu..2 sume normal..fitrah manusia..tp sjaoh mne kita bleh hndle rse cinta kita dgn m'lbihkan cinta dan m'utamakan cinta smata2 kpd Allah dan smata2 krn Allah..kunci segala amal kita,sgla ibadat kita juga adalah rasa cinta..bila cinta kpd Allah melebihi sgala2nya,pasti stiap pbuatan kita,stiap plakuan kita adalah krn Allah s.w.t..kita tak sabar2 nak b'ibadat pn adalah d'sbbkn rse cinta kpd Allah..

soalan ke 2 btol2 buat sy b'pk..siapa sy..ape itu wanita..kita tau bhwa wanita m'punyai 9 nfsu dan 1 akal..knp Allah jd kn wanita itu begitu..? fkir2 kan la :)

siapa itu Allah..smua tahu siapa itu Allah..tapi cube tnye pd diri,sjaoh mne kita kenal Allah,sjaoh mne rse cinta kita padaNya..dimana Allah berada? dia ada dekat..dekat? dekat mne? tp itu la kata Allah..Dia berada dekat..sbb ape,krn stiap ape yg kita lakukan,Allah tau,Allah lihat,Allah m'dgr :)

sape2 yg tau psl Rabiatul Adawiyah..?? wanita yg tahap kecintaannya kepada Allah adalah melebihi segala2 nya..tiada ruang dihati dia utk org laen,mlainkan utk Allah smuanya..subhanallah..mmpu ke kita jadi mcm dia..? utk kisah cinta Rabiatul Adawiyah terhadap Allah s.w.t klik sini..

 Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Nabi Muhammad s.a.w bersabda : " Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman : Seseorang yang mencintai Allah dan RasulNya lebih daripada selain keduanya, mencintai seorang hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam Neraka " [Bukhari & Muslim]

lps sntapan rohani,ade sntapan jsmani :)

** bagai menari dikelilingi pelangi ketika cintaNya memanggil...

No comments: