pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, January 6, 2010

dah kata dah,ape nak malu..

kan dah kate setiap ape yg berlaku tue ade hikmahnye (",)v

sem baru,tp ade sbject lme..erkk,phm2 sndrik la kn..nape prlu mlu utk mgaku,mmg slh sndri..1st time nk jmpe lctrer yg sme,jntung da dupdap2,kaki da kebas,tgn da sjuk..takottt kne sembur smpai tlinga cair,huhu..tp lps b'bncg,rse tenang sket..kls pn x bpe formal,sronok..! ok sir..sem ni sy jnji sy akn b'usaha utk score paper nie n dptkn a..ye,sy jnji :)

azam taon bru sket sbyk akan tercapai,insyaAllah..akn tros b'usaha utk bjye n try dptkn dl sem nie..aktvti online pn bjye d'kurgkn n ujg mggu ni pn xde plan nk blik umah..waa,cam x caye,tp d'mne ade kmhuan d'stu psti ada jln kn..spnjg 3 ari ni suda byk snyum,ati riang wlpn mst ade yg cnfuse npe bleh b'lgak slumber wlpn mslh sdg mlnde..?? snyum adalah pnwr pling mujarab ktika dlm keadaan sedih,lgpn snyum tue kn 1 sdekah :) lg 1 azam,smakin b'usaha utk jd indvidu yg lbih baek,moga istiqamah,amin..sme2 doakn ek..

sgt2 berterima kasih kpd Allah krn bg aku ujian cmni..kalo slh cara pnrimaan seseorg 2,bhye..myb ade yg t'pk,nape org cina bleh bjye sdgkn dorg bkn agama Islam..bkn b'ibadat kpd Allah pn,tp nape Allah berikn kjyaan tue kat dorg..ade gak d'klgn rkn2 yg x m'utamakn printah Allah tp still bleh bjye,nape..?? n bile tmbulnye soaln2 cmni,mule la nk b'ubah..x de gne nye ptuh printah Allah,bknnye Dia bg kita kjyaan..pdhl kita da byk b'usaha,b'doa..wat pnat je..baek wat jht..haaa,kn da dose nmenye pk cmtu....

slalu la igt,bhwa org bkn Islam,syurga mereka adlh ktika d'dnia,sdgkn kita org Islam,syurga sdg mnanti d'alm akhirat..Allah nk mguji sjaoh mne kita mmpu hdpi n bgaimana cara kita m'hdpi sgla dugaan yg Dia berikan..kalau kita bjye mnmpuh sgla dugaan,cbrn n ujian yg Dia beri dgn slalu pcye bhwa ape yg blaku ade hikmahnya,n kita b'usaha m'ghdpi nye dgn pnuh sifat sabar,x pnah m'ptikaikn qada dan qadar Allah,insyaAllah kita akan m'peroleh tmpt d'syurga kelak :)

bila bce bku la tahzan~jgn bersedih,ade b'brpe tkoh t'knl yg hdup kdniaan mreka t'glong dlm glogn kurg b'nsib baik..antaranya ialah Ahnaf bin Qais,org Arab yg t'knl dgn sifat sbar dan pnyntun,tp sgt krus tbuhnya,bongkok pggungnya,mlgkung betisnya n lmah tbuhnya..bliau mnerima sgala apa yg Allah berikan dgn redha..dlm Surah Al-A'raf ayat 144 yg b'mksud : " oleh itu,terimalah apa yg Aku kurniakan kepadamu,dan jadikanlah dirimu dari orang-orang yg bersyukur " so,aku pun cuba utk x t'lalu m'mikirkn mgnai prkara lps n tros cube utk mlakukn yg t'baek pd mse hdpn..mau t'glong dlm glongan org2 b'syukur :) tiada mse utk b'sedih..x prlu n x pnting coz bkn bleh bjye pn kalo sntiasa b'sedih ati,btol x....

aku masih punya 2 mata,2 tlinga,1 hidung,1 mlut,2 kaki n 2 tgn..aku masih ada agama yg aku yakini iaitu Islam,aku masih ada rumah utk d'diami,aku masih ada kluarga n para shabat yg mnyayangi,aku masih ada mknn utk d'mkn n pakaian utk d'pkai..so nape aku masih perlu b'sedih kn.. " maka yg mana satu diantara nikmat-nikmat Tuhan kamu,yg mahu kamu dustakan (wahai umat manusia dan jin)? " Surah Ar Rahman ayat 13..

sem nie aku mulakn hari dgn sgguh b'lpang dada..1st time aku x rse risau sgt..kn dah kate,stiap yg blaku tue psti ade hikmahnya,hehe..bku la tahzan~jgn bersedih juga sgt2 m'bntu aku,Alhamdulillah..rse cam mau jumpe je Dr. 'Aidh Abdullah n ucpkn terima kasih kat dia,hoho..

** 1st time kls arab,ustaz x masok pule..aku suda excited nieee =P

6 comments:

miSs tEry said...

berusaha...berjaya.....
gud luck dlm semua yg kamu lakukan...
(^___^)V

gewd-gurL perhaps said...

insyaALLAH qila...

sinarcahaya said...

chayok qila
dimana ada kemahuan, disitu ada jalan... :)
mudah2an... aminnn....

qila~ said...

asma~ thanks shbat..!! gud luck wat kmu juga :)

una~ insyaAllah,amin~

ain~ ye,btol 2...mkin b'kobar2 da skrg nie :)

Anonymous said...

kan bagos kalo pk camtu..hehe..
gud luck utk sem ni,study smart:p

qila~ said...

anon~ tau xpe,hehe..thanks,gud luck utk stiap ape yg kmu lkukn juga :)