pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, January 29, 2010

undi adalah rahsia,kalo bukan rahsia,itu bukanlah undi~

musim pilihanraya di universiti sudah kembali..menang ke calon yg korang vote 2? calon yg aku vote tak menang..emm,bukan rezeki dia nampaknye..actually ni 1st time mrase pi mngundi..b4 nie bkn xde,juz dorg menang tnpa b'tnding je..alahai :p

d'sbbkn kmpus aku kcik n bilgn student 2rbu lbeh je,kempen utk pilihnrya mmg x mriah sgt cam u len..mcm um,smpai kua tv 2,hehe..mse mtrik dlu lg sronok kot,coz aku pun t'libat sme mse plihnrya..jd jwtnkuasa spr :) sgt2 sronok tugas 2..lg plak student akaun x la rmai sgt,skjp je kira2 undi 2 sume..

b'balik smula kat plihnrya d'kmpus aku..bila bce ltar blkg calon yg b'tnding,ade yg hebat,ade yg mentah lg..bila bce manifesto msing2,waahh.. sumenye m'jnjikn yg t'baek.. itu suda smstinya kan.. tp yg beratnya,bila da t'plih nnt, sgla jnji2 2 gagal plak utk d'tepati..hope,calon yg mnang nie bleh la tunaikn sgla jnji2 yg d'tburkan,insyaAllah..

aku pcye,tugas seorg pemimpin bukan mudah..tugasnya bukan smata2 mguruskn urusan dunia tp juga melibatkan akhirat..knape aku ckp cmtu..? bygkan kita seorg pmimpin,kita nk org d'bwh pmpinan kita ikut arahan kita..tp sblm 2 tnye pada diri,kita ikut x printah Allah..? bukankah kpimpinan melalui teladan :)

sjauh mne amanahnye kita m'jlnkan tggjwb sbg seorg pmimpin..? tnye dulu pd diri,amanahkah kita m'jlnkn sgla pkara yg Allah tggjwb kn ke ats kita sbg hambaNya..? ibadah solat pun ada d'antara kita boleh lupa nak buat mahupun lengah2 kn,ykin ke kita x kn lupa n lengah2 kn tugas2 kita mse jd pmimpin nnt..? kalo dgn Allah pun ada d'antara kita snggup mlwn,tak nak mgikut suruhanNya,mmpukah kita handle org d'bwh pmpinan kita yg suka mlwn n xnk mgikut arahan kita nnt..?

terbuktikan...berat sbnanya tugas seorg pmimpin..bagi aku,seseorg 2 x lyak b'gelar pmimpin, andai dirinya sndiri tidak terpimpin..btol x..?? jadi,b'sediakah kita utk m'jd seorg pmimpin yg lengkap dgn ciri2 t'puji n dpt menyeimbangkn sgala hal dunia mahupun hal2 akhirat..? kalo x jadi pmimpin plajar mhupun msyrkt,mgkin 1 hari nnt akn m'jadi pmimpin atau pmbntu pmimpin dlm kluarga,kan..smoga Allah kurniakan kita semangat,kekuatan,ketabahan n hidayah dlm hidup utk m'bolehkn kita m'jd seorg 'pmimpin' yg baik 1 ari nnt,insyaAllah..

takde contoh laen yg m'punyai sifat kepimpinan yg terbaekk yg boleh aku fkirkan skrg melainkan orang itu adalah nabi junjungan kita sendiri,Nabi Muhammad s.a.w. :))

“ Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam ” (Al-Quran,surah al- Anbiya : 107)

mari la mari pegi mengundi,lalalala~

p/s : baru tau yg pktaan fvret aku adalah 'tetibe'...mmbe la yg ckp..ade gak yg perasan pkra sekecik ni kan,admire aku la 2..wah,tetibe~ oppss..

** mmbe kate,aku minat politik..eh yeke..x pasan pon,haha..qila suke tgk jeee :p bila mau dfta mgundi ni ekk,sy da nk msok 21....! 

No comments: