pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, April 24, 2010

pantun hOt,fuuhh~

terbaca kat satu laman web nie,ade satu pantun baeeekkk punye,kalo baca tersengih2 gak dibuatnya,huhu.. 2 nak pesan sekali lagi,kita orang perempuan,sila jaga diri... so nak kongsi la apa yang aku baca tue disini.. lets enjoy  :))))

bercinta jangan tak ingat

nak kata dah kahwin,
rasanya belum lagi,
bila tanya bila nak kawin?
entahlah…x tau lagi…

perangai mengalahkan org dah kawin,
berkepit sana-sini,
padahal bukan muhrim,
ikut trend masa kini..

heran…pegang tangan tak takut dosa ke,
berpeluk-pelukkan x tau malu ker,
tak kasihan mak bapak ker,
hantar suruh belajar kau buat leka…

nak kata tak belajar agama,
kecik-kecik mak bapak hantar,
sekarang nak salah siapa kalau buat dosa,
sendiri bangang coz x ikut apa yg diajar…

belajar tinggi sampai gayat,
tp tak amal sepanjang hayat,
islam tu kan penyelamat,
bila nak amal…tunggu sampai jadi mayat..?

sana sini buat wayang,
orang tengok naik bengang,
itu belum lagi rumput kat padang,
kalau idup sure kena terajang…

dulu masa single okey jer,
sekarang dah couple banyak lak dosa,
bila org tegur buat derk jer,
apa kulit dah tebal nak masuk neraka..?

Masa buat x tau malu,
ikut sangat telunjuk nafsu,
buat maksiat x segan silu,
sekarang lagu mana,susu dah jadi keju..

suruh sembahyang… nanti..nanti..
boyfriend tepon terus pergi,
nak bersyukur atas nikmat allah x reti-reti,
boyfriend yg bg sekuntum bunga tulah dipuji-puji…


yang si mamat nie pun sama,
suruh gie masjid nak bawak girlfriend sama,
mana taknya dah berjanji hidup bersama,
sampai solat jumaat pun nak dikerjakan bersama..

kesudahanya hari jumaat,
org solat jumaat,
dia bershopping bukan main ligat,
layan awek sampai penat…

kalau diri dah gatal sangat,
kahwin jer cepat lagi selamat,
ni couple takde matlamat,
sajer suka² penuhi syarat..

org couple dia ikut sama,
tak sedar diri tu papa kedana,
papa ilmu papa agama,
macam mana ‘ bercinta cara islam’ itu nak dijana… .

bkn mengata bkn mengumpat,
siapa suruh buat wayang x bertempat,
kalau x suka diri diumpat,
jgn buat benda yg x tepat…


bonceng sana bonceng sini,
bontot tertonggek x malu pulak,
siap bangga x terperi,
dapat peluk pinggang balak..

balak kat depan mata melilau,
awek kat belakang bknya nampak,
siap mengurat muslimah yg pegi surau,
silap hari bln sure kena sepak..

awek pulak bangang,
perangai macam lalang,
percayakan balak bergalang-galang,
yelah…balak cover, belum pecah tembelang…

pegang sana pegang sini,
x takut ker susutnilai,
kahwin belum tentu lagi,
kalau x jadi x ker hilang permata bernilai…

tulah… tuhan bg akal x pakai,
tuhan bg hati x tahu menilai,
diri sendiri yg lalai,
baik buruk pun x reti nak nilai...

kalau org cakap marah,
bila org nasihat melenting,
taulah… taulah xpayah susah-susah,
tau lak senyap bila dah bunting…

la ni baru nak ingat tuhan,
itupun nasib baik ingat,
menangis dah x leh nak tahan-tahan,
baru sekarang menyesal bangat…

nasib baik tuhan tu maha penyayang,
itupun nasib baik umur masih panjang,
ada peluang nak mengucap panjang,
mintak ampun, panjat doa memanjang…


perkara lepas jgn dikenang,
pintu taubat terbuka luas,
hidup bkn utk bersenang-senang,
meraih & mencari redha Allah yg maha luas..

sumber asal : disini

p/s : ape perasaan korang bila baca..? aku nie tak sempurna..selagi boleh elak, cuba elak..aku x kesah :)) aku percaya kalau ada,ada

8 comments:

cik zaty said...

btl smua pantun tu kan...zaty setuju sesgt qila..

mmg la diri ni xsempurna,ada slh & khilaf jg..tp bersyukur sgt diberi kesempatan oleh allah utk memikirkan semula yg tersurat & tersirat..alhamdulilah..

p/s:utk smua wanita2 di luar sana pndai2 la jaga hrga diri anda..krn itulah harta kita yg plg bernilai..renungkanlah..(v_v)

P.A.I.E said...

haha.. best r pantun nie..
mne ko ciplak qila?

zati = insyaALLAH.. aku cuba jg diri utk insan tersyg..
=)

qila~ said...

zaty : betul,wlau tak smpurna,kita cuba usaha buat yg t'baek..jge diri,insyaAllah :)

paie : mmg best! ha 2 la,bce tak abes,kn aku de letak sumber asalnye kt situ,klik jela ;p

fafa0 said...

fara ingat ni...
huhu

phateen89 said...

mnusuk ke kalbu ar qila...
tp mmg btol pn...
hrp2 slagi aq kwn dgn korg xjd ar bnde2 cm2...
mr.S aq pn de ckp,"nsib bek hosmet2 awk bkn jnis sosial"...
aq bsyukur sgt la dpat jd hosmet korg...
lau x xtau pe jd kat aq ni...
aq ni da ar jnis cpat tpgruh...
dgn adk sndri pn bleh tpgaruh...
adk ske drift,aq pn join jg ske drift...haha

bedah said...

walaweh. syok abes ah panton ni. haha

qila~ said...

fara : sme2 la kita igt :)

fatin : aku pn b'syukur sgt dpt housmte cam korg :) moga ukhuwah kita t'jlin wat slmenye..sme2 la kita pgruh kpd yg lbih baek,hehe..

bedah : haha,tau xpe..credit 2 d'writer..

Anonymous said...

seronoknya..(^_^)