pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, April 2, 2010

kematian mengajar kita..

dikejutkan dengan kematian seorang pelawak negara yang lebih dikenali dengan nama Din Beramboi..innalillah~ rasanya baru aritu tengok dia kat tv n dengar sore dia kat radio,huhu..

betul la janji2 Allah tue..bila dah tiba masa nyawa diambil,tiada apapun yang dapat menangguhkannya lagi..manusia hanya merancang,tapi kena selalu ingat Allah yang menentukan..

aku sendiri ada pengalaman merancang something..lame gak la merancang,tapi last2 tak jadi..mungkin Allah x redha,ada hikmahnya :))

teringat kisah seorang sahabat paie yang baru kematian tunangnya akibat kemalangan jalan raya..rakannya itu belajar di morocco,manakala tunangnya pula di uia..sangat jauh jarak 2..

apa yang betul2 menyentuh hati ni bila dikatakan lelaki tersebut kemalangan dalam perjalanan hendak mengajar mengaji..wallahualam,tak tau pula kebenaran cerita tue..kalo betul,dah d'kira syahid..semoga Allah tempat kan dia dikalangan orang2 beriman,amin~

dan aku baca sekali apa yang ditulis di status rakan paie mengenai 'hal' itu d'fesbuk..lebih kurang camni la bunyi ayatnya,aku igt2 lupe,huhu..mungkin jodoh kita bukan didunia tetapi di akhirat kelak..walau apa pun terjadi,awak tetap mujahid dan syahidi di hati saya selamanya..

tabah kan gurl tue,dah lah jauh..nak melawat pun tak boleh..hmm,bila t'igt kn dia,aku lak yang rse terharu lebih,ish3..

hari2 dengar cerita orang meninggal,sbb kematian tue kat mane2 je,mungkin esok hari kita..siapa tau kan? so sme2 la slalu igtkn diri jgn leka sangat dengan hal2 dunia..perbaiki diri untuk jadi lebih baik..jgn pnah ptus asa utk berubah..

selain dari tue,ingatlah kebaikan orang,lupakan kebaikan sendiri..ingatlah keburukan sendiri,lupakan keburukan orang :)) bila selalu muhasabah diri sendiri,kita akan sedar banyak lagi bnde kita perlu belajar..banyak lagi bnde yg kita kurang..

kadang2 kita nie suka tengok kesalahan orang,sedangkan kesalahan kita sendiri lg besar rupenye,huhu..teruskan belajar memahami orang lain,untuk membolehkan orang lain turut memahami kita..biarpun lambat,masa itu pasti akan tiba,insyaAllah

Al fatihah buat mereka berdua ('',)

2 comments:

fafa0 said...

al fatihah..
semge rohnye d cucuri rhmt..

tabah ssguh gurl 2 mnggung ujian ilahi..
smge one day, Allah bls ngn mndpt yg lbh baek dr i2..

seorg wanita tidak patot rebah krn lelaki...

qila~ said...

stuju..! da tersurat jdoh bkn dgn boy 2..moge kita pn bleh jd tbah cam dia gak dlm ape jua keadaan :))