pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, May 30, 2010

cerita kenduri kahwin

menghadiri 4 kenduri kahwin dalam masa 2 hari cukup untuk dijadikan alasan bagi saya menulis post ini,haha. jujur saya katakan yang saya tidaklah serajin mana untuk pergi mengikut ibu dan ayah ke mana-mana kenduri kahwin,tetapi kali ini saya gagahkan juga. teringat kata-kata ayah, nanti takde siapa nak datang majlis kita baru tau. eh,bila majlis kita? *senyum*

hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim bermaksud: " Apabila seorang daripada kamu diundang menghadiri kenduri kahwin, maka hendaklah dia menghadirinya "

Imam Muslim juga meriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud: " Seburuk-buruk makanan (hidangan) ialah hidangan walimah (kenduri) yang dijemput orang kaya sahaja, sedangkan orang miskin tidak dijemput. Dan sesiapa tidak memenuhi jemputan (undangan), maka dia menderhakai Allah dan Rasul-Nya "

2 kenduri yang saya hadiri ialah kenduri saudara saya sendiri. hari sabtu kami menjadi wakil pihak lelaki ke rumah pihak perempuan dan tadi pihak kami pula yang menerima kedatangan tetamu. oh ye,ini adalah perkahwinan yang kedua buat bapa saudara saya setelah dia kematian isteri tercinta setahun yang lalu.

ketika majlis akad nikah berlangsung,saya lihat dia menangis. anak-anak perempuannya juga begitu. sebak mungkin. teringat perbualan saya bersama sepupu beberapa bulan lepas, rindu dekat arwah mak,tapi kalau abah gembira,kita pun gembira kan.

ye,saya setuju. tak semua orang boleh menduda atau menjanda sehingga ke akhir hayat. ada yang perlukan teman dikala sunyi. so bila ada yang sudi jadi peneman,sekaligus buat si ayah tadi gembira,tak salah dia berkahwin buat kali kedua. kadang-kadang pelik juga bila fikir ada anak-anak yang tak suka ibu atau ayahnya kahwin baru setelah pemergian pasangan masing-masing. tapi bila suruh jaga ibu ayah, taknak. takut harta jatuh di tangan orang lain mungkin,hehe.

2 lagi majlis yang saya hadiri salah 1 darinya adalah kenduri anak kawan ayah, dan 1 lagi anak kawan makcik. masa ikut ayah semalam, ayah cakap, baguslah ikut ayah n ibu pegi kenduri ni at least orang tau ayah ada anak dara,tapi bukan lah niat nak promote anak,hehe. sempat je ayah melawak,haha.

selalu kalau dapat berita sedara mara nak bertunang atau berkahwin, saya suka bergurau dengan ayah. nanti masa kenduri angah kita guna daun pisang jela yah,jimat. takpun kita makan laksa,ha tak la tinggi sangat cost,haha. pastu ayah mesti melayan. a'ah,bagus la tu nanti kenduri angah kita buat. wah,bagus betol. memang sangat rendah bajet yang diperlukan ni kalo betol-betol jadi,hehe.

Hukum sebenar kenduri kahwin ialah sunat sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w : " Adakanlah kenduri kahwin walaupun hanya dengan seekor kambing "

tapi dulu bila cakap camtu dengan membe, dorang cakap, taknak aku datang kenduri kau qila. tu bukan jimat,tapi kedekut namanya. eh,kedekut ke? kan tak elok membazir. daripada buat majlis besar-besar, baik duit tu guna buat beli rumah,kereta,bla bla bla. hahaha. saya selalu fikir macam tu. sape setuju dengan si pelik ini? (",)v

selamat pengantin baru buat semua pengantin baru :)

p/s : bila dah 4 kenduri dihadiri, nombor yang bakal ditunjukkan pada penimbang berat juga mungkin akan turut meningkat. yup,itu suda pasti,hehe.

4 comments:

cik zaty said...

comfirm zaty xkan setuju ngan si pelik ni?? hahaha...:)

cm penah dgr je ayat tu ye "aku xmau la dtg majlis ko nnti.." huhu:p

qila~ said...

zaty mmg x pnah stuju,haha..eh mst la pnah dgaq,kn ayt hg 2 ;p

apis said...

yahu~ kawen~

qila~ said...

cik apis nk kawen? tahniah!