pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, May 20, 2010

pelangi :)

rindu mahu meninggalkan jejak disini, padahal cuma 3 hari ditinggalkan sepi, hehe. maaf, saya tak bawa balik sebarang ole-ole dari tempat pertapaan *haha* cuma sekadar ingin berkongsi tentang beberapa perkara.

sedar tak kita kadang-kadang hanya tahu menyalahkan tanpa cuba memahami? kita hanya nampak timbunan pengorbanan kita tanpa kita sedar orang lain turut berkorban. 

kita hanya bersyukur bila sesuatu yang berlaku memberi kesan yang besar, tapi andai kesannya tak berapa dirasa, kita lupa nak ucapkan alhamdulillah.

selain tu kita juga lupa nak ucapkan terima kasih. lebih-lebih lagi bila perkara buruk yang berlaku. eh, tak semestinya 'terima kasih' diucap tatkala kita mendapat sesuatu balasan yang baik. kan?

Berterima kasih pada orang yang menyakiti kamu kerana dialah orang yang menabahkan kamu. 

Berterima kasih pada orang yang menipu kamu kerana dia yang meningkatkan pengetahuan kamu. 

Berterima kasih pada orang yang tak mengendahkan kamu kerana dialah yang memupuk kamu berdikari.

Berterima kasih pada orang yang menjatuhkan kamu kerana dialah yang memperhebatkan kebolehan kamu.

tapi berkata-kata memang mudah. memang lah. mulakan dulu dengan kata-kata, kemudiannya baru disertai dengan perbuatan. antara rahsia kebahagiaan ialah selalu berfikiran +ve. betol tak? :) 

selain tu jangan lupa berdoa. ingatlah, Allah mengabulkan doa kita dengan 3 cara :

1. Apabila Dia mengatakan ya. Maka kita akan mendapatkan apa yang kita minta.
2. Apabila Dia mengatakan tidak. Maka mungkin kita akan mendapatkan yang lain yang lebih sesuai untuk kita.
3. Apabila Dia mengatakan tunggu. Maka mungkin kita akan mendapatkan yang terbaik sesuai dengan kehendakNya.

saya percaya, ada sesuatu yang lebih baik Allah rancang untuk saya. melalui pengalaman sendiri, bila Dia mengambil sesuatu pergi dari saya, Dia pasti akan beri yang lebih baik dari itu. terima kasih Ya Allah :)

perasaan dikala ini seperti pelangi, hoho.

tengok pic kek ni lama-lama, sumpah lapar, haha. seronok apabila sekali sekala menulis menggunakan bahasa melayu skema. okeh, ketawa lagi :D

p/s : ade yang salah faham dengan post saya kali ni,hehe. maaf kalau buat kamu risau, kamu memang sahabat yang baik :))

3 comments:

sinarcahaya said...

betul tue cik qila... :)
kita manusia kadang2 terlupa itu semua... subhanaallah...

useriyana said...

nape qila?de prob ke??

qila~ said...

ain : takpe2,ni kita sme2 igt smula :)

yus : dok aih,hepi je ni,hehe..