pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, June 12, 2010

3 ayah 1 mak?

salam semua. siapa tengok cerita three dads and one mom kat 8tv setiap hari isnin sampai jumaat pukul 3 petang? hah,takde? ok,sekarang ni saya jela yang tengok eh. nampak sangat banyak masa lapang kat rumah,hehe. ok la tu,dari tidur di petang hari ;p

em berdasarkan tajuk pun korang boleh teka ceritanya pasal ape kan. mestilah tentang sorang budak ni ada 3 orang ayah tapi satu je mak. *cam translate dari tajuk ja* haha. eh,macam pelik je kan. kalau sorang ayah tapi 3 mak tu logik la kan. ni bukan ayah tiri tau,ni ayah kandung. itula,kalau korang nak tau kena tengok sendiri la camne leh jadi camtu. takkan saya nak cerita kat sini lak. adoi.

kita kaitkan pulak dengan hukum islam. sebab apa Allah benarkan lelaki berkahwin sampai empat dalam satu masa,tapi perempuan tak. cop! cop! ini bagi lelaki yang adil dan mampu okeh. sekali lagi,adil dan mampu. kalau tak mampu,sorang isteri cukup lah. aish.

" maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil diantara (isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja ” (Surah An-Nisa’ 4 : 3)

macam dalam cerita ni,disebabkan budak tu ada sampai 3 ayah,so dorang ni keliru mana satu antara 3 orang tu ayah budak tu yang sebenar. haaa. cuba bayangkan kalau Allah benarkan perempuan kahwin lebih dari satu dalam satu masa,confirm  masalah camni boleh berlaku. kan? so setiap apa yang Allah tetapkan tu ada sebab musababnya. takyah nak pertikaikan. 

bukanlah Allah nak bertindak tak adil terhadap perempuan. tapi semua tu ada hikmahnya. pelik jugak bila ada yang memperjuangkan hak sama rata antara perempuan dengan lelaki. sampaikan yang tak logik pun nak sama rata. alahai.

comey oh watak utama cerita ni,he xuan :)

3 comments:

cik zaty said...

sy terima takdirnya andai sy slh seorg yg mndpt suami yg bgitu ye..asal sy yg first..huhu..pengakuan maut ni..:p

sy xtgk la cite tu..sy skrg tgh gila cita BBC la cik qila..huhu..(",)

qila~ said...

mmg yakin! bgus,kalo redha smua x pnah mrungut insyaAllah dpt pyung ems :)
alaa,tgk la,bez,hehe..bbc 2 ntah ek,aku x b'knan dgn mrshanda 2,hoho..

cik zaty said...

da kalu takdir tertulis cmtu kan..sy mmg redha..lg kalu si dia mampu dr segala sudut & yakin leh berlaku adil..sy relakan..mudah2an segalanya dirahmati Allah..

hehe,zaty ni suda lebih..cite pjg sgt lak..da cm post dia sendiri lak..huhu..sory cik qila(",)v

ala xleh nk tgk cite lain lg la..nnti tkut xleh nk tinggl da..huhu:p