pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, June 1, 2010

siapa yang paling jahat?

semalam kecoh apabila kapal yang membawa bantuan untuk penduduk Gaza diserang rejim zionis. keluar berita sana sini kerana ada rakyat Malaysia yang terlibat dalam kejadian tersebut. ada yang terkorban, semoga roh mereka dicucuri rahmat dan mungkin ditempatkan di kalangan yang mati syahid,wallahualam. besar pengorbanan mereka kerana pergi membantu saudara seIslam kita disana hingga mengorbankan nyawa. kita? pernah tak kita terfikir,apa yang kita buat untuk bantu mereka disana?

saya teringat satu kisah yang saya baca tentang 3 orang penjahat. pada 1 malam,dorang bertiga ni keluar dan berborak. antara dorang bertiga, siapa yang paling jahat. setelah beberapa minit bertengkar dan ditambah pula dalam keadaan mabuk, lalu seorang wanita dihadapan mereka. untuk membuktikan dia yang paling jahat, penjahat pertama pun terus mendekati wanita terbabit dan merentap tudung yang dipakai wanita itu, menariknya ketepi lalu memperkosanya. setelah itu,dengan bangga dia berkata, lihat! akulah yang paling jahat antara kita semua.

penjahat kedua tak puas hati kerana dia merasakan dia yang paling jahat. lalu dia pergi pada wanita itu dan mula memperkosanya sekaligus membunuhnya dengan menikam wanita itu menggunakan pisau bertubi-tubi sehingga koyak rabak perut sehingga terburai isinya. dengan bangga dia berkata, tengok! siapa lagi jahat? akulah paling jahat antara kita bertiga. penjahat pertama pun mengakui bahawa penjahat kedua itu paling jahat.

tiba-tiba penjahat ketiga berkata, tidak! kamu berdua bukanlah yang paling jahat. yang paling jahat adalah aku,aku! dengan penuh rasa bangga dia berkata. kedua-dua penjahat tadi pun berkata, eh engkau tidak berbuat apa-apa,bagaimana kau boleh katakan yang kau paling jahat antara kami semua? kemudian si penjahat ketiga itu pun berkata, ya sebab aku tak berbuat apa-apa lah aku paling jahat antara kita semua. korang tahu tak siapa wanita yang diperkosa dan dibunuh itu? dia lah adik perempuanku. sambil ketawa dia berkata. terdiam lah kedua-dua penjahat tadi dan mengakui dalam hati bahawa penjahat ketiga itulah yang paling jahat diantara mereka semua.

so ape pengajaran yang boleh kita ambil daripada kisah 3 penjahat ni? apabila kita hanya berdiam diri melihat saudara kita ditindas dan dibunuh di Palestin sana tanpa berbuat apa-apa,ya kita juga sama seperti penjahat ketiga tadi. sedar tak,kitalah yang paling jahat antara semua. nauzubillah.

ingatlah,mungkin kita tak berkuasa untuk menentang rejim zionis tu tapi kita boleh membantu saudara kita disana dengan berdoa. berdoalah sesungguhnya itu senjata orang mukmin. Janganlah kita lalai, jadilah golongan yang membuat sesuatu walaupun sedikit. kita tidak boleh membiarkan alasan - alasan duniawi mengikat kita. bantulah mereka nescaya Allah akan membantu kita semasa kesusahan.

“ Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah mereka beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian tidak ragu-ragu berjihad dengan harta dan nyawa mereka. Mereka itulah golongan mukmin yang benar ” (Surah al-Hujurat, ayat 15)

“ Tidak ada seorang Muslim yang membiarkan saudara muslimnya ketika maruahnya dicerobohi dan kehormatannya dicela melainkan Allah s.w.t akan membiarkannya (tidak menolong) ketika dia memerlukan pertolongan ” (Hadis riwayat Imam Abu Daud)

http://www.lifeline4gaza.org/

No comments: