pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Monday, June 28, 2010

indahnya menjadi seorang wanita

salam semua.

kali ni nak kongsi something yang saya dapat masa tengok rancangan usrah~informasi berhikmah untuk kepentingan ummah kat tv9 yang disampaikan oleh Ustazah Asni Mansor setiap hari Jumaat,11.30 pagi. sangat seronok ok tengok ustazah ni bercakap. kagum betol dengan dia. suka suka :)

topik yang dibincangkan minggu lepas bagi saya sangat menarik. sebab tu nak share sikit dengan korang kat sini. topiknya ialah "indahnya menjadi seorang wanita". antara yang saya ingat :

1.  Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

3. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

4. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

5. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

6. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

7. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya.

8. Wanita yang memasak tanpa merungut dan dimulakan dengan bismillah, Allah akan berkatkan rezekinya.

9. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

allahuakhbar!! betol la cakap ustazah,wanita ni nak dapat pahala mudah sangat,tapi nak masuk neraka pun mudah. ia terbukti semasa Nabi Muhammad s.a.w mengalami peristiwa israk dan mikraj,dilihat 2/3 dari ahli neraka terdiri dari golongan wanita. nauzubillah. mengapa? fikir-fikir kan la.

lepas habis rancangan tu,saya baru tersedar indahnya menjadi seorang wanita ni. betol! sebelum ni tak pernah terfikir pun,huhu. lupa nak bersyukur -.- alhamdulillah,bersyukurlah bagi sesiapa yang dilahirkan sebagai seorang wanita. terima kasih Ya Allah kerana mencipta aku sebagai seorang wanita Ya Allah,Kau kuatkanlah iman kami,Kau berilah petunjuk dan hidayah kepada kami menuju ke jalan yang benar dan lurus. amin~

3 comments:

the Prayer for Allah said...

mekasih qila post kat cni...aritu akk da plan nk bk,tp trlepas lak,huhu

shahniz89 said...

salam..
erkk.. indah nya jadi orang laki ader tak dia cerita..
kalo ader cter laa skali..

qila~ said...

kak ain : sme2 :) tp rse byk lg la,aritu ustzh ckp sket je,1 jam x ckup..

shah : wslm,err stakat ni xde lg,cuba google,kot ada ka..