pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, June 2, 2010

cinta bukan segalanya!

salam semua. alhamdulillah khabarnya rakyat malaysia yang terlibat dalam misi bantuan kemanusian ke Gaza semuanya selamat. tapi untuk post kali ni saya bukan nak cerita pasal tu sebaliknya nak cerita pasal satu berita yang saya baca di surat khabar petang tadi bertajuk 'tergamak curi barang kemas ibu'.

rasa nak gelak terguling-guling bila baca berita tu. hai,bila la segelintir budak perempuan zaman sekarang ni nak sedar yang cinta tu bukanlah segala-galanya. camni beritanya, seorang budak perempuan berusia 17 tahun dikatakan mencuri barang kemas yang dianggarkan bernilai rm13,000 ketika ibunya sedang nyenyak tidur, kemudian menggadaikan semua barang kemas tersebut semata-mata untuk membelikan motosikal, hadiah buat teman lelakinya yang berusia 16 tahun untuk membuktikan kesetiaan cintanya. 

eh, apeke halnya la sengal sangat budak perempuan tu. nak kasik hadiah pon pakai duit sendiri la, ikot kemampuan. ni pi belikan mamat poyo tu sebijik moto! kalau hang anak datuk takpa gak. tapi memang lawak kan. saya pelik la kalau ada perempuan yang sanggup bergolok gadai untuk pakwe yang belum tentu jadi laki sendiri. mamat tu tak buat apa untuk dia, dia pi sebok-sebok nak tanggung mamat tu. alahai! jangan la jadi b***h. cinta bukan segalanya. sampai sanggup kecewakan ibu bapa sendiri. ibu bapa sendiri ok! mamat tu sapa? belum tentu mak ayah tu berkenan.

menurut apa yang saya baca, budak perempuan tu, membe dia yang dok tolong gadai barang kemas tu n teman lelaki dia sudah ditahan reman selama seminggu untuk membantu siasatan. kan tak pasal-pasal jadi kes polis. ish3. memalukan. tapi yang bagusnya mak budak perempuan tu sendiri yang buat report polis. bagus la, jangan di biarkan anak macam ni. saya percaya, tindakan mak dia ni memang yang terbaik. budak zaman sekarang tak boleh dimanjakan sangat. 

teringat cakap-cakap orang yang selalu saya dengar n confirm wat saya gelak. masa sebelum kahwin ni memang la cinta segalanya, kalau kekasih hati jatuh tersepak batu, batu yang dimarahnya. bila dah kahwin, jatuh tersepak batu, mata kita dikatakan buta. hahaha. tapi tu berlaku kat orang lain la. harap tak berlaku kat saya,awak, n sesiapa yang baca post ni kan ;p

cukup-cukup lah berkorban untuk si jejaka wahai wanita sekalian. selagi dia belum menjadi milik kita yang sah, selagi tu kita kena tau setiap sesuatu yang kita lakukan ada batasnya. jangan banyak sangat berkorban andai belum tiba masanya. kita memang hebat merancang, tapi Allah yang menentukan segalanya. ingat! selalu lah letak family, rasulNya n Allah s.w.t di tempat yang tertinggi di hati kita

Insan yang lemah akan membiarkan cinta menguasai dirinya sehingga merana. insan yang bijak akan menguasai cinta hingga gagal membuatnya kecewa.

2 comments:

Silent said...

bce juge pasal berita ni.hurm....budak2 zmn skrg mmg advanced.hoho

qila~ said...

sangaaat...! huhu~~