pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, June 4, 2010

kagum sangat

salam semua. sementara menunggu sambungan cerita nancy drew kat tv3, saya ambil masa untuk taip post ni. oh ye,nancy drew siapa tak kenal? boleh carik bukunya kat kedai buku,banyak kot. cerita bercorak penyiasatan memang saya suka. suka sangat sangat sangat :)

sambil sambil tu layan gak nightline dengan ayah. keluar berita pasal demonstrasi aman yang diadakan di luar kedutaan Amerika menyatakan kebencian terhadap perbuatan rejim zionis baru-baru ni. pastu ayah cakap,bagusnya kalau dapat joint. yup,saya setuju. teringat 1 ayat yang saya baca di blog seorang senior yang berbunyi

Ironinya, menyatakan bantahan umpama burung pipit yang cuba membantu Nabi Ibrahim a.s memadamkan api, BIARPUN TIDAK ADA IMPAK PADA MUSUH, TETAPI ADA NILAI DI SISI ALLAH. allahuakhbar!

oh,sebenarnya saya nak bercerita tentang program tv yang saya tonton malam ni. dimulakan dengan rancangan imam muda dan diikuti dengan program akademi al-Quran. seperti minggu lepas, sekali lagi tiada penyingkiran untuk imam muda. untuk akademi al-Quran, alhamdulillah nampaknya 12 peserta yang terbaik sudah dipilih. 

seorang peserta yang menarik minat ayah dan juga saya ialah seorang budak perempuan berusia 13 tahun. siti aisyah namanya. ya,peserta paling muda dan dia terpilih. serak-serak basah suaranya,sedap bacaannya. senang cerita seronoklah dengar bacaan dia. kagum! yup,itu sebenarnya yang saya rasa. saya kalau mengaji kadang-kadang pernah gak cuba baca berlagu, tapi main belasah je,hehe. hope satu hari nanti dapatlah peluang nak belajar lagu-lagu tu semua, cara nak bertaranum,tau apa tu qiraat,fasahah n tajwid dengan lebih baik,kan? insyaAllah.

banyak kelebihan baca al-Quran ni. ia terbukti dalam hadith,antaranya : 

Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafa'at kepada pembacanya.
( Riwayat Muslim )

Daripada Osman Bin 'Affan r.a. telah berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda : Sebaik manusia di antara kamu orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarnya kepada orang lain. ( Riwayat Bukhari )

Daripada Abu Musa Al Asy'ari r.a. telah berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Umpama orang mukmin yang membaca Al Quran seperti buah Utrujjah ( seperti limau besar ) baunya wangi dan rasanya sedap. Umpama orang mukmin yang tidak membaca Al Quran seperti buah tamar tidak ada bau dan rasanya manis, dan umpama orang munafik yang membaca Al Quran seperti Raihanah (sejenis pokok) baunya wangi dan rasanya pahit dan umpama orang munafik yang tidak membaca Al Quran seperti buah labu yang tiada bau dan rasanya pahit. ( Riwayat Bukhari & Muslim )

Daripada Abdullah Bin 'Umru Bin Al 'As r.a. Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Satu masa nanti akan dikatakan kepada orang yang membaca Al Quran: Bacalah, perbaikkilah dan perelokkanlah bacaan Al Quran sepertimana engkau memperelokkan urusan di dunia, sesungguhnya tempat engkau akan ditentukan di akhir ayat yang engkau bacakan. ( Riwayat Abu Daud dan Tarmizi )

so rajin-rajinkan lah diri baca al-Quran. sehari satu muka surat pun takpe. sama-sama lah kita :)

p/s : mau sambung tengok nancy drew. rasanya suspek yang saya teka adalah penjahat tu nampaknya betol,yeay! (",)v

No comments: