pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Saturday, June 19, 2010

bila kenduri angah?

hampir nak tersembur nasi yang sedang saya makan,tatkala sepupu sulung saya bertanya bila kenduri saya nak diadakan. sudah lama rumah ni tak buat kenduri katanya sambil ketawa. oh tidak,mengapa saya yang kena? -.- along pun tak lepas lagi. nasib lepas saya jawab macamtu,terus dia cakap,betul jugak angah pun belajar lagi ek. tau takpeeee,saya jawab dalam hati.

hmm. umur baru 21 orang dah sibuk tanya bila kenduri,bila bertunang. siap nak kenalkan dengan orang tertentu pulak. eh,saya belum terdesak lagi! balik kampung baru-baru ni,along pulak yang kena. dengan slumber along jawab,bagi abang saudara yang ramai-ramai tu lepas dulu,haha. yep,setuju! saya ada ramai abang saudara. dan itu lah yang menjadi masalahnya kerana mereka lelaki. siapa nak bising lelaki kahwin lambat? lelaki takpe kahwin lambat,perempuan tak boleh,nanti takut tak laku. tu jawab makcik saya. *teori lama,huh*

untuk tahun ni je, ada 3 sepupu saya bertunang dan seorang yang berkahwin. siapa tak seronok cerita pasal kahwin? seronok! sampai boleh leka,melalut entah ke mana,lagi-lagi bila bercerita dengan membe. tapi sebenarnya bahaya,dibuai angan-angan je. subhanallah. pernah jugak dulu set target mahu kahwin setelah umur mencecah 25tahun. hinggakan saya cakap dengan membe,tak kisah la siapa masuk meminang,cukup je 25tahun,aku terima. tak nak jadi anak dara tua,haha. apekah kan.

tapi sekarang tak lagi. selagi belum ada kerjaya yang menjamin masa depan,kereta sebiji,rumah yang selesa untuk didiami,tak bergantung harap dengan family,kena fikir 10 kali baru boleh kahwin. bak kata ayah,kalau ada,ada la. tak payah lebih-lebih. jodoh tak kemana. betol la tue. lagi-lagi bila baca kes penceraian kat surat khabar, macam cendawan tumbuh lepas hujan kan? terus,cancel! kahwin lagi 6 7 tahun jela. mau cukup kan ilmu dulu,nak jadi isteri solehah seperti mu'tiah wanita pertama yang masuk syurga bukan mudah. semoga Allah membantu saya :) 

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud " Perkara halal yang paling dibenci oleh Allah ialah talak " (Hadith Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

kahwin bukan senang macam makan kacang. kahwin bukan setakat awak sayang saya,saya sayang awak,jom kita kahwin. kahwin bukan macam berjudi,untuk sabut timbul untung batu tenggelam. kahwin bukan setakat aku terima nikahnya sipolan binti sipolan dengan mas kahwin rm22.50 tunai. oh bukan! 

p/s : imam muda abe syara dah terkeluar. bukan rezeki dia. ape-ape pun aran still ade,hee~

3 comments:

the Prayer for Allah said...

huhu akak xsabar nk kawin la...cmne ni qila :P
doakan kita2 sm2 "dinanti soleh" dan tentunya kite jg menanti soleh :)

qila~ said...

uiks? da de calon ke,jgn lpe jmput,hehe..em,btol..insyaAllah,smoga dpt jdoh yg soleh,amin~

the Prayer for Allah said...

Calon tu akk yg b'kenan sbbkn akhlaknye...cume smpn dlm hati je.hehe.

prsoalannya, akk ni trcalon tak untuknya,hny allah yg tahu...

insyallah klu kite semua ke arh mensolehkn diri msg2, janji allah tu benar, sabar ye