pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Monday, April 19, 2010

saya ♥ belajar

terbaca status nie di fesbuk milik seorang sahabat :

ada apa dengan exam?? hidup tunggang terbalik... siang jadi malam.. malam jadi siang.. tdo tp berjaga.. kalah burung antoo... breakfast jadi lunch.. lunch jadi dinner... ada apa dengan exam???

dengan laju nye aku terus bagi komen dan like status dia tue :))) setuju tak korang, bila nak exam nie hidup kita jadi tak terurus..? kita prefer study waktu malam sampai siang dan waktu siang pula kita tidur..? breakfast pun terlewat, so makan la waktu lunch..untuk lunch pulak kita makan masa dinner..? hahaha.. kelakar kan :p

yang penting tanggungjawab sebagai seorang Islam tue jangan jadi tunggang terbalik sudah la ye.. study la macamana pun, belum tentu Allah bagi kaf ba ro kaf alif ta nun :))) so,nie nak tanya sikit..

bila lagi dapat rasa terkulat2 dalam kelas coz tak faham apa lecturer ajar..?

bila lagi dapat berkumpul 1 kumpulan perah otak sampai hampir pecah sebab nak siapkan assignment coz datelinenye esok pagi..?

bila lagi dapat rasa kena tegur dengan pak guard sebab tak pakai kad matrik kat kampus..?

bila lagi dapat rasa kena tegur dengan lecturer sebab kita tersengguk2 dalam kelas coz mengantuk..?

bila lagi dapat rasa nak keluar anak tekak sebab bertelagah dengan kawan untuk pertahankan jawapan masing2 walaupun hakikatnya dua2 jawapan salah..?

bila lagi dapat bergadoh2 manja sesama sendirik coz ada ahli kumpulan yang tak jalankan tugas yang diamanahkan..?

bila lagi dapat rasa stay up sampai pagi sambil minum nescafe panas untuk hafal point yang tak terhafal untuk exam esok hari..?

bila lagi nak rasa kelam kabut korek2 nota lama, mintak membe yang rajin salin nota dalam kelas untuk persiapan exam yang bakal tiba..?

bila lagi nak merasa mintak maaf sana mintak maaf sini sebab banyak wat salah b4 study week mula..?

bila lagi nak melompat2 gembira sebab dapat result yang gempak dan bila lagi nak merasa membazir air mata coz menangis tengok result yang tak berapa nak comey..? heh..

bila lagi..?

masa belajar nie jela ye kawan2

confirm lepas grad nanti,bila masing2 dah start keja,masa belajar nie la jadi saat2 yang paling2 dirindui semua.. so,hargailah masa belajar kita.. jangan pernah mengeluh,lebih2 lagi bila exam makin dekat.. jaohkan stress,juz be coOl,haha.. jalanilah hari2 kita sebagai seorang pelajar dengan gembira dan penuh ceria ^^, 

belajar sampai mati  XD

p/s : ada lagi 4 sem yang perlu aku lalui sebagai seorang pelajar uitm kat bumi melaka nie rupanya, iaitu bersamaan dengan 2 taon.. ouh,lame lagik :)))

5 comments:

Anonymous said...

pengalaman ketika waktu belajar memang sgt indah dan myeronokkan lebih2 lagi apabila telah melangkah ke dunia yg lbh mcbr iaitu dunia "bkrja"..setiap insan yg sdh bkrja sdh tntu sgt mrindui saat2 ktika mrk msh bljr..dan klu d bri pluang semula sudah tntu mrk mhu mgulangi smula saat2 indh itu..ttpi klu lah wktu itu mrk tdk dpt mjalani khdpn mrk dgn lbh baik sbgaimna insn2 lain yg tlh bjya pasti mrk jg ingin mgulanginya smula, dan cba melakar kmbli kegemilangan dn kjyaan dri yg lbh baik lg.

p/s: selagi ada peluang manfaatkan lh ianya dgn lbh baik agr kta dpt mcpta 1kngn yd dapat mjd santapan d hri muka dan secra x lgsg mjd ikutan insan2 yg lain..(hidup hnya sekali,hargai dan buatlh yg tbaik)..smg adk2 smua bjya..(^_^)

yusrianna said...

ye btol..time blaja ley suke2 ponteng kls.
time da keje ponteng keje kene tolak gaji xpn kene buang trs.hu2..

qila~ said...

pakcik : yep,sdg b'usaha utk mlakar pglmn indah dlm idop la ni,hehe..
yus : cntoh yg anda bg wlopn dri sudut -ve,sy terima okeh,hahaha..

picairin said...

live our life to its fullest....!!
^^

qila~ said...

dat's rite :)) terbaekkk..