pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, April 27, 2010

sunyi? fikirkan semula..

tengok..tak sampai 30min saya da wat post yang seterusnya,hehe..kali nie nak sentuh sket pasal sunyi..mesti penah dengar orang cakap jiwa kosong kan?lebey kurang kot..aish,salah tue..jiwa kita mana penah kosong..sesunyi dan sekosong mana pun kita rasa,hakikatnya kita ada Allah yang menemani..tue yang kita selalu lupa..jadi beringatlah :))

saya cite bab sunyi nie sebab sekarang kat umah sewa nie yang ada juz saya dan akak..housmate yg laen balik rumah..yela,dah kata next paper ari ahad..curik la masa nie untuk balik jap jumpa family kan..saya? saya sendiri tak percaya saya tak balik,huhu..tapi bila d'fkir2kan baru balik sabtu lepas untuk hadir kenduri arwah atok,1 malam je plak 2,saya tetap puas.. saya buat keputusan untuk tak balik sampai la abes exam..kalo balik saya takot saya tak study,nie demi masa depan saya..! tapi bak kata orang tue,bukan tak leh study kat umah tapi saja taknak study,haha..eh mestila..da nama pun dduk rumah,mestila nak abeskan mase2 yang b'kualiti dengan family je

okeh,berbalik smula kat topik sunyi tadi..saya pernah bagitau kat yo,adik saya..dia nak pegi mana2 pun mesti berteman..saya cakap camni, dalam kubur nanti pun sorang2,ape nak berteman2..saya kalo cakap memang terer,tapi kadang2 saya pun suka berteman,heh..masa tue saya tengah bengang,sebab tue keluar ayat camtu walaupun hkikatnye memang betul perkara tue..nasib baek ada ayah menyokong :)) tapi bersediakah kita untuk berseorangan didalam kubur nanti..? dah cukup sangat ke amalan kita kumpul..?

kadang2 kita selalu mengeluh,hidup sangat boring..fon tak bunyik satu hari rasa nak menangis kebosanan..kita lupa sebenarnya disaat kita termangu kesunyian,ada Allah yang menemani..tapi tue pun kalau kita percaya bahawa Allah itu ada dan namanya sudah tersemat dihati kita..so kenalah mencintai Allah dengan sepenuh jiwa dan raga supaya tak rasa sunyi bila membe2 takde ataupun rase sunyi bila family jaoh..same2 la kita pupuk rasa cinta terhadapNya melebihi cinta kepada yang laen..

penah tak terfikir,mungkin Allah anugerahkan kita rasa sunyi sebab nak uji sedalam mana rasa cinta kita terhadapNya..? betol jugak kan coz sesuatu yang berlaku tue ada sebab n hikmahnya..

Firman Allah s.w.t dalam Hadith QudsiNya yang bermaksud,Daripada Abu Hurairah r.a:

Aku sesuai dengan dugaan hambaKu kepada Ku....
Dan Aku bersama dengannya.....
ketika dia ingat kepadaKu.....
Jika dia ingat kepadaKu di dalam hatinya.....
Aku akan mengingatinya di dalam hatiKu...
Dan jika dia ingat kepadaKu dalam lingkungan khalayak ramai....
Nescaya Aku juga akan mengingatinya....
dalam lingkungan khalayak ramai yang lebih baik....
Dan jika dia mendekatiKu sejengkal....
Aku pun akan mendekatinya sehasta.....
Dan jika dia mendekatiKu sehasta.....
Nescaya Aku mendekatinya sedepa...
Dan jika dia datang kepada Ku berjalan..
maka Aku mendatanginya dengan berlari.....

-Hadith Riwayat Syaikhani dan Tarmidzi-

4 comments:

Anonymous said...

zaty sokong tu cik qila..mmg btl la ada ketika kita terlupa ngan kewujudanNya kan..kita terlalu alpa ngan kesenangan yg kita kecapi di dunia ni..tp tnpa kita ingat yg semua ni hnya sementara belaka..bahawasanya dia menguji sejauh mana iman kita terhadapNya kan..

eh meleret la comment zaty ni..da mcm nk post blog kat cini lak..hehe..sorry cik qila..

p/s: pe2 pun semoga kita sentiasa mengingati kebesaranNya & kita semua mati dlm iman..AMIN..(",0

qila~ said...

haha..dah cam 'pkcik' lak komen pjg2..tp xpe,insaf jap..btol la 2,kdg2 asyik pk org skliling mne mne..sdgkn kita lupe,ouh kita ada Allah b'sme :))

amin,sme2 la kita~

phateen89 said...

di saat ko wat kputusan xblk muar, aq wat kputusan blk mlake tnpa mbawa lptop...waaa...

xpe2...sem lpas sbln kot bpisah dgn lptop...ni tggal smggu je...ape de hal kn...

hrp dgn speninggalan lptop ku di JB ni, aq akn lebih ingt Allah plak smbil fokus stdy[carrymark OB da plg skit =( ]...lau de lptop mlayang je otak aq nih...

qila~ said...

insyaAllah ble slalu igt Allah,Dia akn tlg..tp kalo lmbat dtg atau x dtg ptologn Dia tue,msti Dia rncg yg lbih baek utk kita pd mse akn dtg :)) yg pnting sbar n pcye.. sme2 la kita~