pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, May 27, 2010

melihatlah dengan hati

menonton rancangan pencarian imam muda memang menarik. banyak pengajaran yang saya boleh ambil n saya boleh belajar. petang isnin yang lalu,saya tonton ujian imam muda,di mana proses mencari calon yang terbaik diadakan di merata-rata tempat.

antara ramai-ramai yang menghadirkan diri untuk ujian, saya tertarik dengan seorang peserta yang kurang upaya iaitu cacat penglihatannya. tapi bila mendengar dia mengaji,subhanallah. lancar. siap hafal lagi. so kalau ada antara kita yang sudah besar panjang tapi bila bab mengaji merangkak-rangkak lagi,memang patut malu la dengan pemuda ni. 

ayah saya pesan sebelum dia meninggal dunia, jangan dibedah mata saya ni. sekurang-kurangnya boleh elak melihat dosa. maksiat mata.

allahuakhbar! itu kata-kata pemuda buta tadi yang sempat dirakam jurukamera program. bertuah sungguh dia dilahirkan sedemikian. sebab tu setiap apa yang Allah jadikan, ada hikmahnya. kita lihat orang kurang upaya ni serba kekurangan,tapi sebenarnya Allah beri dia keistimewaan. Dia (Allah s.w.t) mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi (Surah Taha 20:7)

sebenarnya, dengan hatilah kita dapat 'melihat' dengan betul, melihat apa yang tak boleh dilihat oleh mata. kan? kita yang celik ni pun kadang-kadang salah guna nikmat yang Allah bagi, tak tahu nak bersyukur. bayangkan kalau bangun saja dari tidur, kita tak nampak apa-apa. lagi simple, bila takde bekalan elektrik waktu malam, berlanggar sana sini kita coz nak cari lilin. macam tu la hidup orang buta agaknya.

maka,bersyukurlah kita yang sempurna pancaindera ni :)

2 comments:

phateen89 said...

aq pn trse mcm kne kjutan elektrik je dgn ayat dy 2...beruntungnye dy...

qila~ said...

sume kita d'lahirkn b'untg,insyaAllah :)